Auteur Topic: Knoopsgaten (laten) openmaken  (26452 keer gelezen)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Knoopsgaten (laten) openmaken
Gepost op: 28 december 2007 – 20:08:24
Met het risico dat ik een topic open dat al bestaat (heb natuurlijk wel even gezocht):


Mooie kussende knoopjes, maar wel dicht:




Binnenkant mouw:




Vraag: kun je die knoopsgaten zelf openmaken? ('Zelf' niet als in Carwo, maar als in iemand die handig is met een tornmesje.) En moeten de knoopjes er dan vanaf?

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Re: Knoopsgaten (laten) openmaken
Reactie #1 Gepost op: 28 december 2007 – 20:39:53
Citaat van: "Carwo"
Met het risico dat ik een topic open dat al bestaat (heb natuurlijk wel even gezocht):


Mooie kussende knoopjes, maar wel dicht:

plaatje


Binnenkant mouw:

plaatje


Vraag: kun je die knoopsgaten zelf openmaken? ('Zelf' niet als in Carwo, maar als in iemand die handig is met een tornmesje.) En moeten de knoopjes er dan vanaf?

'Waarom zou je dat willen' zou mijn eerste vraag zijn. Persoonlijk denk ik dat je er beter niet aan kunt beginnen, omdat de knoopsgaten qua afstand zijn uitgesneden voor 'kissing buttons' welke per definitie niet bedoeld zijn om geopend te worden. Het resultaat zal dus vlees nog vis zijn in mijn beleving, tenzij je kleinere knopen laat aanzetten. Dan zal het er wellicht uitzien alsof er nooit iets anders heeft gezeten dan een werkende knopenrij. Het is echter nog maar de vraag of je naar een kleinere diameter kunt gaan zonder dat het geheel vreemd aandoet.

Eén en ander los van de technische haalbaarheid, waarover ik geen zinnig woord kan zeggen.

Groeten,
Don

marcos

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.152
    • Bekijk profiel
Knoopsgaten (laten) openmaken
Reactie #2 Gepost op: 28 december 2007 – 21:28:54
Precies, waarom zou je het willen?
Overigens heb ik voor zo ver ik weet - zit nog op m'n werk - op al m'n pakken kissing buttons zitten die wel gewoon open kunnen.
Van techniek heb ook ik geen verstand.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Knoopsgaten (laten) openmaken
Reactie #3 Gepost op: 28 december 2007 – 21:50:07
Citaat van: "Don"
'Waarom zou je dat willen' zou mijn eerste vraag zijn.


Dank voor jullie antwoord, Don en Marcos. Ik zou het willen, omdat ik vind dat knoopsgaten moeten werken. Ziet er ook een beetje sneu uit, zo'n knoopsgat dat niet open kan. Het knoopsgat in mijn revers wil ik ook altijd per se open, ook al zal ik er nooit een anjer in steken. Ik heb overigens zat jasjes waarbij de knoopsgaten niet open zijn, en het is ook geen halszaak.

Ik begreep dat ze dicht waren gelaten, omdat er anders problemen kunnen ontstaan bij het inkorten van de mouwen. Ik heb hier ook gelezen (in het Caruso-topic als ik me niet vergis) dat ze, als de lengte van de mouw eenmaal bepaald is, alsnog weleens worden opengemaakt.

Citaat

Persoonlijk denk ik dat je er beter niet aan kunt beginnen, omdat de knoopsgaten qua afstand zijn uitgesneden voor 'kissing buttons' welke per definitie niet bedoeld zijn om geopend te worden. Het resultaat zal dus vlees nog vis zijn in mijn beleving, tenzij je kleinere knopen laat aanzetten. Dan zal het er wellicht uitzien alsof er nooit iets anders heeft gezeten dan een werkende knopenrij. Het is echter nog maar de vraag of je naar een kleinere diameter kunt gaan zonder dat het geheel vreemd aandoet.


Ik heb een aantal jasjes met kissing buttons die gewoon open kunnen. Die heb ik RTW gekocht en ze zijn niet achteraf opengemaakt. Dat probleem zie ik zelf niet zo.

Citaat

Eén en ander los van de technische haalbaarheid, waarover ik geen zinnig woord kan zeggen.


Daar blijf ik wel benieuwd naar.

marcos

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.152
    • Bekijk profiel
Knoopsgaten (laten) openmaken
Reactie #4 Gepost op: 28 december 2007 – 22:52:53
Zit wat in. Ik zou het gewoon even langs een kleermaker brengen, voor hun vast een koud kunstje. Mooi pak trouwens.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.692
    • Bekijk profiel
Knoopsgaten (laten) openmaken
Reactie #5 Gepost op: 29 december 2007 – 10:54:21
Citaat van: "Don"

'Waarom zou je dat willen' zou mijn eerste vraag zijn.


Ik begrijp Carwo z'n wens. In de basis is 'het betere pak' onder andere herkenbaar aan werkende knoopsgaten en ik zou het persoonlijk ook erg jammer vinden als je een pak koopt van >1.000 e. retailprijs en de 'knoopsgaten' zien er hetzelfde uit als het eerste de beste plakpak van C&A of dergelijke producenten.

Citaat van: "Don"

Persoonlijk denk ik dat je er beter niet aan kunt beginnen, omdat de knoopsgaten qua afstand zijn uitgesneden voor 'kissing buttons' welke per definitie niet bedoeld zijn om geopend te worden.


Waar precies heb je deze wijsheid vandaan Don? Ik zit hier nog eens naar plaatje drie te kijken en zo op het oog kan ik geen significante verschillen ontdekken in de afstanden van de knoopsgaten. Ik hoop toch dat ik geen grote blunder begaan ben...

Carwo, ik denk dat gezien de voering van de mouw aan beide uiteinden niet volledig doorloopt en niet 'uit een doorlopend geheel' bestaat, het vrij eenvoudig zal zijn om de gaten open te maken.

Onderstaand een foto van een oud pak van mij waarbij dit om genoemde reden niet mogelijk is.


Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Knoopsgaten (laten) openmaken
Reactie #6 Gepost op: 29 december 2007 – 11:33:06
Dit is zeker mogelijk. Bij een eigen pak had ik het ook overwogen, maar daar bleek de voering in de mouw rondgenaaid net als bij Mikey.

De knoopjes zullen wel losgehaald moeten worden lijkt me omdat ze óf op de verkeerde helft van de sluiting vastzitten, of ze zijn door beide helften genaaid. Maar goed, verwijderen is een kleine moeite. Ik zou dit echter wel door een kleermaker laten doen, tenzij je verzekerd bent van je eigen snijkunsten.
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Knoopsgaten (laten) openmaken
Reactie #7 Gepost op: 29 december 2007 – 11:36:25
Citaat van: "Mikey Fuoco"
Citaat van: "Don"

'Waarom zou je dat willen' zou mijn eerste vraag zijn.


Ik begrijp Carwo z'n wens. In de basis is 'het betere pak' onder andere herkenbaar aan werkende knoopsgaten en ik zou het persoonlijk ook erg jammer vinden als je een pak koopt van >1.000 e. retailprijs en de 'knoopsgaten' zien er hetzelfde uit als het eerste de beste plakpak van C&A of dergelijke producenten.

Citaat van: "Don"

Persoonlijk denk ik dat je er beter niet aan kunt beginnen, omdat de knoopsgaten qua afstand zijn uitgesneden voor 'kissing buttons' welke per definitie niet bedoeld zijn om geopend te worden.


Waar precies heb je deze wijsheid vandaan Don? Ik zit hier nog eens naar plaatje drie te kijken en zo op het oog kan ik geen significante verschillen ontdekken in de afstanden van de knoopsgaten. Ik hoop toch dat ik geen grote blunder begaan ben...
(...)

Hmm... het lijkt erop dat ik me heb vergist en dat 'kissing buttons' in beide varianten voorkomen.

Groeten,
Don

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Knoopsgaten (laten) openmaken
Reactie #8 Gepost op: 29 december 2007 – 12:03:07
Citaat van: "Don"
Hmm... het lijkt erop dat ik me heb vergist en dat 'kissing buttons' in beide varianten voorkomen.

Groeten,
Don


Mijn SuSu jasje heeft ook open knoopsgaten i.c.m. kissing buttons (niet geweten dat dit zo genoemd wordt ;)).
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.372
    • Bekijk profiel
Knoopsgaten (laten) openmaken
Reactie #9 Gepost op: 29 december 2007 – 12:06:15
Is tegenwoordig gemeengoed geworden die werkende knoopsgaten al dan niet icm. met kissing buttons.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Knoopsgaten (laten) openmaken
Reactie #10 Gepost op: 29 december 2007 – 16:37:17
Was net bij een naaimachinewinkel (ja, je komt nog eens ergens) en daar meteen mijn vraag gesteld. Het is een kwestie van knoopjes eraf, knoopsgaatjes met een tornmesje openmaken (aan het einde dwars een speldje steken voor als je per ongeluk doorschiet) en de knoopjes weer aanzetten (dat is het moeilijkste).

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.372
    • Bekijk profiel
Knoopsgaten (laten) openmaken
Reactie #11 Gepost op: 29 december 2007 – 16:38:53
op stift. :idea:

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Knoopsgaten (laten) openmaken
Reactie #12 Gepost op: 29 december 2007 – 16:45:24
Citaat van: "Bogart"
op stift. :idea:


Bien sur. Het probleem zit 'm in het goed terugplaatsen, als ik het goed begrijp. Knoopjes moeten wel weer mooi kussen, vind ik.

Michael Corleone

  • Gebruiker
  • Berichten: 611
    • Bekijk profiel
Knoopsgaten (laten) openmaken
Reactie #13 Gepost op: 29 december 2007 – 17:14:42
Waar heeft u het pak gekocht?  :wink:  daar moeten ze dat toch even kunnen doen ?

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Knoopsgaten (laten) openmaken
Reactie #14 Gepost op: 29 december 2007 – 17:29:43
Citaat van: "Michael Corleone"
Waar heeft u het pak gekocht?  :wink:  daar moeten ze dat toch even kunnen doen ?


(Hehe. U hoeft me niet te vousvoyeren, heer C.)

Bob Lammers in Den Bosch. Ja, hadden ze daar gekund (zou met korter maken van de broek 5 januari of zo worden), maar ik was zo eigenwijs dat ik het meteen mee wilde nemen.