Auteur Topic: Circle of Tailors - Su Misura 1911  (24664 keer gelezen)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Circle of Tailors - Su Misura 1911
Reactie #105 Gepost op: 26 april 2009 – 22:24:23
[...] op niet-machinaal niveau een shirt te laten maken, waar dan wel hiermee rekening gehouden kan worden. Bij een machinaal in elkaar gezet shirt kan men namelijk niet hiermee rekening houden, bij handwerk kan dat wel, heeft men mij gezegd [...]

Volgens mij heeft dat niets te maken met machinaal of handwerk, maar met mtm of een echt eigen patroon. In dat laatste geval kun je met de machine ook alle gewenste pasvormen bereiken.

Cambiare

  • Gebruiker
  • Berichten: 155
    • Bekijk profiel
Re: Circle of Tailors - Su Misura 1911
Reactie #106 Gepost op: 08 mei 2009 – 11:55:57

Kopje koffie bij Paul Verschragen gedronken en alles doorgenomen, ook even deze vraag gesteld:
Een holle rug los je op door het achterpand in te nemen en niet gewoon de zijkanten in te nemen
of de goedkope oplossing 'waist darts' te kiezen. (dan is de vraag of je een machine zo in kunt stellen).
Dan ga ik nu over naar het topic van Paul Verschragen, ga daar waarschijnlijk een shirt laten maken.

Amir

  • Gebruiker
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
Re: Circle of Tailors - Su Misura 1911
Reactie #107 Gepost op: 08 mei 2009 – 18:12:38
Ik zou graag wat informatie willen toevoegen aan het onderwerp waist dart.

Nadat de maten worden opgenomen , wordt het patroon wat een kleermaker gebruikt voor een overhemd aangepast aan de klant(dit wat betreft MTM). Voor bespoke geldt dat de kleermaker niet werkt met eigen patroon maar een geheel eigen patroon maakt voor de klant.

Wat betreft de waist dart: bij zowel de MTM als bespoke neemt de kleermaker de maten van de taille op( hier bevinden zich namelijk de wais dart) en hij zal zijn jouw stof dus zo moeten knippen dat het om jouw taille sluit, zonder waist dart.

Een overhemd heeft meerdere patronen: bij een holle rug zal een kleermaker meer van het patroon van het rug moeten knippen op dit op te lossen(dit is dat het technische gedeelte, wat minder makkelijk te begrijpen is voor een ieder die nooit patronen heeft gezien)

Waarom wordt er waist dart gebruikt bij (meerdere)winkels die maathemden aanbieden? Dit heeft puur te maken met risico's die het maken van een maathemd meebrengt:

1. Stel je besteld een overhemd dat voor jouw te strak is in de taille als eindresultaat ? wat te doen ? Een overhemd kan niet wijder worden gemaakt in de taille. Een geheel nieuw overhemd moet dan worden bestelt. Je kan je wel voorstellen dat dit een risico is, en economisch niet voordelig voor winkels die als tussenpersoon werken. Zij kunnen het overhemd gewoon weggooien.

NU: Indien er wel waist darts aanwezig zijn, kunnen die bij een strakke overhemd worden opengemaakt, waardoor er extra stof vrij komt. Het kan dan alsnog aan jouw lichaam worden aangepast. Er worden dan opnieuw waist darts ingenomen of indien niet nodig niet.

2. Hoe op te lossen als het overhemd te wijd is? De meeste aanbieders in Nederland doen het niet zelf. Zij kunnen niet jouw patronen gaan aanpassen als een overhemd niet geheel naar wens is.  Een ander alternatief dan waist dart is er dan niet ook niet voor hen.

3. Wat betreft de plaatselijke kleermaker.Die za al ten eerste, als hij het kan niet investeren in een naaimachine die daarvoor nodig is( is niet zomaar een naaimachine). En ook vergt dit te veel tijd en moeite waardoor de kosten die het meebrengt duurder zijn, dan het maken van een shirt zelf in de lage lonen landen, zoals Polen, Itali๋ etc. Een waist-dart is een makkelijke oplossing, voor zowel de kleermaker als de overhemdaanbieder. Zij dragen immers kosten van het vermaken van jouw overhemd
Laatst bewerkt op: 08 mei 2009 – 18:17:42 door Amir