Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat Sergio bedoelt, tenzij hij het over tape heeft (zie onderaan).
Volgens mij is vlieseline/lijmvlies juist de essentie van een plakpak. Zo begrijp ik ook wat er over plakpakken wordt geschreven in boeken* en op forums: het gaat om hoe het binnenwerk in het kledingstuk is gezet: geplakt of genaaid.
De combinatiemethode die hieronder wordt beschreven en die veel zal worden toegepast, maakt het misschien moeilijk om iets geplakt of niet-geplakt te noemen, maar het gaat mij erom dat het bij de term
geplakt of
plakpak om vlieseline of
fusible interfacing draait. In sommige gevallen (zie derde foto) gaat het dus om flinke lappen, niet over kleine stukjes, wat meteen verklaart waarom je vaak hoort of leest dat er 'minder leven' in plakpakken zit.
* fused construction refers to garment construction, especially in the jacket in traditional tailored clothing, that is created in whole or in part with fusible interfacing. (Uit: The Fairchild Encyclopedia of Menswear.)Hieronder staat volgens mij heel duidelijk beschreven hoe je het binnenwerk van een kledingstuk kunt verwerken: volledig met de hand, met de machine,
geplakt of een combinatie van die drie:

Dit is wat ik bedoel in
mijn eerdere post. Het eerste voorbeeld is de kraag, maar hetzelfde geldt voor de revers en de voorpanden (zie foto daaronder).

Boven zie je dat het canvas van de kraag met de hand aan de stof is vastgenaaid. Daaronder is hetzelfde gebeurd, maar dan met de machine. Bij de onderste, geplakte, variant wordt het 'plakcanvas' (het lijmvlies dus) tegen de stof aan gestreken; dit canvas (lijmvlies) bevat lijm of hars die bij verhitting (strijken) vrijkomt en gaat plakken.
Hieronder zie je weer de drie methoden, maar dan bij het binnenwerk van de voorpanden:

Het getal 5 op bovenstaande foto verwijst naar de zogenoemde
stay tape:

Ik weet niet of Sergio dit bedoelt, maar het is volgens mij niet de essentie van een plakpak. De essentie is volgens mij juist het gebruik van lijmvlies; daarmee bespaar je namelijk enorm veel tijd (en dus geld) bij het maken van een pak. Daarom is Caruso (met los canvas, zoals te zien is op de foto die ik eerder postte) ook een stuk duurder dan een Setpoint-pak.
Volgens mij is dit onderwerp trouwens wel een eigen topic waard.