Auteur Topic: Veelgestelde vragen over kleding  (27882 keer gelezen)

Huey

  • Gast
Veelgestelde vragen over kleding
Gepost op: 02 december 2007 – 16:48:02
Waar haal ik mijn goede maar redelijk geprijsde 1e Ready-to-Wear pak vandaan?
Waar haal ik mijn goede maar redelijk geprijsde 1e maatpak (Made-to-Measure) vandaan?
Waar haal ik mijn goede maar redelijk geprijsde 1e maatoverhemd vandaan?
Waar haal ik mijn redelijk goede maar redelijk geprijsde schoenen vandaan?
  • Magnanni (€ 200-€ 280 euro)
  • Meermin (vanaf € 160)
  • Suit Supply (vanaf € 190)

Wat is een goede kleur voor mijn eerste pak?
Donkerblauw of antracietgrijs.

Welke kleur schoenen?
Afhankelijk hoe formeel de sfeer is op de werkvloer; zwart is het meest formeel en altijd goed, bruin is meer casual. Koop er een bijpassende riem bij, wel zo netjes.

Welke kleur shirt?
Start met wit en lichtblauw als basiskleuren, eventueel met een bescheiden verticaal streepje

Welke kleur sokken?
Donkerblauw en donkergrijs zijn altijd goed, volg bij een werkoutfit de kleur van het pak.

Kan een pochet?
Ja.

Moet ik spanners in mijn schoenen doen?
Het hoeft niet, maar dan is dit forum misschien niet wat je zoekt.
Laatst bewerkt op: 29 november 2012 – 22:55:09 door Mediaman

J

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.888
    • Bekijk profiel
Re: Veelgestelde vragen over kleding
Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2009 – 14:39:32
Wat is een plakpak?

In essentie wordt er met een plakpak bedoeld dat men plak gebruikt voor de constructie van het pak. Dat wil zeggen lijmen op plekken waar normaliter draad wordt gebruikt.

Plakvlieseline valt daar in principe niet onder daar het niet wordt gebruikt voor de constructie van het pak maar enkel te versteviging van bepaalde delen. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met 't beperkte gewicht van de stof of de beperkte drape.

Er zijn ook pakken in het hogere segment die beschikken over een canvas binnenwerk waar toch vlieseline in zit verwerkt.
Laatst bewerkt op: 29 november 2012 – 22:55:48 door Mediaman

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
Re: Veelgestelde vragen over kleding
Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2009 – 15:35:00
Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat Sergio bedoelt, tenzij hij het over tape heeft (zie onderaan).

Volgens mij is vlieseline/lijmvlies juist de essentie van een plakpak. Zo begrijp ik ook wat er over plakpakken wordt geschreven in boeken* en op forums: het gaat om hoe het binnenwerk in het kledingstuk is gezet: geplakt of genaaid.
De combinatiemethode die hieronder wordt beschreven en die veel zal worden toegepast, maakt het misschien moeilijk om iets geplakt of niet-geplakt te noemen, maar het gaat mij erom dat het bij de term geplakt of plakpak om vlieseline of fusible interfacing draait. In sommige gevallen (zie derde foto) gaat het dus om flinke lappen, niet over kleine stukjes, wat meteen verklaart waarom je vaak hoort of leest dat er 'minder leven' in plakpakken zit.

* fused construction refers to garment construction, especially in the jacket in traditional tailored clothing, that is created in whole or in part with fusible interfacing. (Uit: The Fairchild Encyclopedia of Menswear.)


Hieronder staat volgens mij heel duidelijk beschreven hoe je het binnenwerk van een kledingstuk kunt verwerken: volledig met de hand, met de machine, geplakt of een combinatie van die drie:




Dit is wat ik bedoel in mijn eerdere post. Het eerste voorbeeld is de kraag, maar hetzelfde geldt voor de revers en de voorpanden (zie foto daaronder).



Boven zie je dat het canvas van de kraag met de hand aan de stof is vastgenaaid. Daaronder is hetzelfde gebeurd, maar dan met de machine. Bij de onderste, geplakte, variant wordt het 'plakcanvas' (het lijmvlies dus) tegen de stof aan gestreken; dit canvas (lijmvlies) bevat lijm of hars die bij verhitting (strijken) vrijkomt en gaat plakken.


Hieronder zie je weer de drie methoden, maar dan bij het binnenwerk van de voorpanden:




Het getal 5 op bovenstaande foto verwijst naar de zogenoemde stay tape:



Ik weet niet of Sergio dit bedoelt, maar het is volgens mij niet de essentie van een plakpak. De essentie is volgens mij juist het gebruik van lijmvlies; daarmee bespaar je namelijk enorm veel tijd (en dus geld) bij het maken van een pak. Daarom is Caruso (met los canvas, zoals te zien is op de foto die ik eerder postte) ook een stuk duurder dan een Setpoint-pak.

Volgens mij is dit onderwerp trouwens wel een eigen topic waard.

Bienno

  • Gebruiker
  • Berichten: 109
    • Bekijk profiel
Re: Veelgestelde vragen over kleding
Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2012 – 09:55:38
Horen bij een jasje, van een pak dan wel los, de zakken dicht te zijn (niet functioneel) of horen de zakken open te zijn (wel functioneel)

Mediaman

  • Gast
Re: Veelgestelde vragen over kleding
Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2012 – 09:57:59
Wat de voorkeur heeft vd drager, maar met dichte zakken blijft een pak langer mooi omdat de drager dan geen handen of voorwerpen erin kan steken die door het gewicht het jasje kunnen laten uitzakken.

Laurens

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.940
    • Bekijk profiel
    • omnidata
Re: Veelgestelde vragen over kleding
Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2012 – 10:43:00
Doe als Agnelli en open die zakken.

omnidata.fr voor plaatjes, nu ook op Instagram!

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanitΰ - modern tailors
Re: Veelgestelde vragen over kleding
Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2012 – 10:51:49
Open natuurlijk, ze zitten er niet voor niets. Als je ze niet dagelijks volstouwt met spullen blijft de vorm ook prima behouden.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanitΰ - modern tailors