UITKOMST DASSEN ENQUÊTE:
JONGEREN KIEZEN MASSAAL VOOR STROPDAS !
‘Jongeren kiezen massaal voor een das’, zo blijkt uit de steekproef die José van Gaalen deed onder de Nederlandse bevolking. Ruim 700 mensen reageerden op de enquête. Dit leverde een aantal opmerkelijke uitkomsten op. Zo vindt 83% van de respondenten dat tijdens een sollicitatie een das gedragen dient te worden. Op het eerste oog is dit niet echt bijzonder. Echter is 78% van deze groep jonger dan 30 jaar. ,,Oude gewoonten vierden dus nog steeds hoogtij”, aldus José. Daarnaast koos men nieuwslezer Rik van de Westelaken als stropdasdrager van het jaar. José van Gaalen, specialiste achter de online stropdassenwinkel ‘Dassenkast.nl’, vond het hoog tijd voor een leuke steekproef onder de Nederlandse bevolking over het stropdasgebruik. ,,Ik krijg veel vragen over het stropdasgebruik. Dit komt doordat Nederland de laatste jaren de das lijkt te hebben afgegooid. Denk aan Prins Claus die zijn das met een schaar halveerde voor het oog van heel Nederland. Dit heeft er ook voor gezorgd dat veel mensen met vragen zitten. Vooral van starters op de arbeidsmarkt krijg ik vaak de vraag wat men in het bedrijfsleven verwacht qua stropdasgebruik. Wanneer wel en wanneer niet? Om duidelijke antwoorden te krijgen op deze vragen ben ik een enquête begonnen. Wat mij als eerste aan de antwoorden opviel was dat jongeren erg traditioneel denken. Terwijl de oudere respondenten juist met hun antwoorden laten merken dat het dragen van een das wat hen betreft geen pure noodzaak meer is.”
Stropdasdrager 2007Rik van de Westelaken is gekozen tot stropdasdrager van het jaar 2007. De nieuwslezer van de NOS, ook genomineerd voor best geklede man door het blad Esquire, kreeg ruim een kwart van alle stemmen.
Overige uitkomsten zijn: - 54% van de respondenten vindt het dragen van een das een teken van respect;
- Naast een teken van respect gaf 47% aan zich zekerder te voelen bij het dragen van een das;
- 40% van de respondenten heeft €50,- euro over voor een mooie das;
- 52% van de respondenten vindt dat in een zakelijke situatie een nette das gedragen dient te worden; Zij vinden felle kleuren en stripfiguren op de das uit den boze. Drie procent kiest echter voor een uitbundige das.
BNR nieuwsradio heeft in de uitzending van Geld & Ondernemen op 9/11 aandacht besteed aan de enquête. Het fragment is te beluisteren op www.fd.nl .