Zijn er stoffenhuizen waar ik online stoffen kan bestellen als particulier?
Als ontwerper kun je wel eens een paar meter monsterstof opvragen. Als je af en toe ook daadwerkelijk iets koopt kun je dat redelijk lang volhouden. (Met een beetje mazzel wordt je via je lecerancier zelfs uitgenodigd voor de
Première Vision, 's werelds belangrijkste stoffenbeurs*, waar je nieuwe contacten kunt leggen.)
Zelf koop ik graag bij Borovick in Londen: als die iets niet hebben kunnen ze er meestal wel aankomen. Ze verzenden wereldwijd en zijn zeker niet te duur.
Ook met McCulloch & Wallis heb ik goede ervaringen: die hebben naast geweldig veel (bijzonder) doek ook veel fournituren, pocketing, brandenbourgs, paardehaar, (walvis)baleinen et cetera.
Geweldige winkel (zijstraat Oxford St.) en ook daar wereldwijde verzending.
Het kan ook de moeite zijn met je kleermaker te praten: die kan meestal ook (vrijwel) overal aankomen; makkelijker dan een particulier in elk geval. Ook kan die prijs/kwaliteit/toepasbaarheid goed bepalen.
Hoe dan ook succes: er zijn mensen
gek van geworden!

*Je komt makkelijker bij Fort Knox naar binnen dan bij de PV. Bovendien hebben ze wel iets van vijf of zes 'levels' in hun kaarten. Sommige gedeelten van de beurs mag je alleen maar op als je je eigen weverij hebt bijvoorbeeld. En dan nog: er zijn altijd ruzies, beschuldigingen van spionage of plagiaat. Verder een héél spannende beurs, voor de liefhebber.
*EDIT* Schiet me te binnen: Schröder in R'dam heeft een redelijke collectie doek van sartoriale kwaliteit. Wel een steeds wisselend aanbod, maar er zit af en toe topspul tusssen.