Auteur Topic: Schrijfgerei  (632741 keer gelezen)

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.383
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2205 Gepost op: 26 september 2017 – 17:26:23


Is ook moeilijk te zien.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.936
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2206 Gepost op: 26 september 2017 – 18:23:19
Zo hebben de vervalsers er weer een nummer bij.  :mrgreen:

Graham

  • Gebruiker
  • Berichten: 186
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2207 Gepost op: 26 september 2017 – 19:22:09
Thanks. Die MB sla ik mooi even over :) Overigens heeft hij wel detailfoto's gestuurd, maar van lage kwaliteit  :/

En hoe zit het bij een MB 163/162? Eentje uit de jaren 80 (nauwelijks gebruikt) kan ik voor 60€ overkopen. Verkoper heeft meerdere detailfoto's gestuurd en is op zoek geweest naar het PIX logo aan de binnenkant, maar kan die niet vinden. Wel staat er made in Germany op en een EG nummer(serienummer dat begint met EG wordt waarschijnlijk bedoelt?).

tjoena

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.639
    • Bekijk profiel
    • Toni van den Munckhof
Schrijfgerei
Reactie #2208 Gepost op: 26 september 2017 – 19:32:59
Pix is niet alle tijden toegepast. Voor de val van de muur (eigenlijk tot 1990 geloof ik), stond er ‘W. Germany’ ipv alleen Germany. Verder moet ook bij die oudjes de kroon spierwit zijn (oke.. niet de jaren 50-60). Zo zit het bij de vulpennen in ieder geval.

Swann

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.575
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2209 Gepost op: 26 september 2017 – 19:35:10
Leuk dit. Daar is dit forum voor bedoeld. Vind ik.

Charlie II

  • Gebruiker
  • Berichten: 942
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2210 Gepost op: 26 september 2017 – 20:06:22
En hoe zit het bij een MB 163/162? Eentje uit de jaren 80 (nauwelijks gebruikt) kan ik voor 60€ overkopen. Verkoper heeft meerdere detailfoto's gestuurd en is op zoek geweest naar het PIX logo aan de binnenkant, maar kan die niet vinden. Wel staat er made in Germany op en een EG nummer(serienummer dat begint met EG wordt waarschijnlijk bedoelt?).

Ergens heb ik een onderbuikgevoel als ik zoiets voor €60 te koop zie staan. Ik vraag me dan serieus af of het niet te mooi is om waard te zijn. Overigens zijn dit de huidige (Meisterstück) nummers met hun modelnamen:

114 = Mozart (vulling)
144 = Classique (vulling)
145 = Chopin (vulling)
146 = LeGrand (zuigsysteem)
147 = Traveller (vulling)
149 = 149 (zuigsysteem)

Het merkteken 'Pix' werd pas op MB pennen geplaatst vanaf 1998, al hoewel, zoals Tjoenja eveneens opmerkte, daarvoor werd het ook al sporadisch op potloodpennen en balpennen gezet. Maar op de binnenkant van de klip, is echt iets vanaf 1998 bij de Meisterstuck lijn. Vervalsingen hebben tegenwoordig ook 'Pix' onder de klip zitten, dus daar kun je geen authenticiteit meer aan afleiden. MB heeft nooit 'Made in Germany' in de pennen gegraveerd. Als ik het me goed herinner werd 'W.- GERMANY' gebruikt tussen 1980 en 1989 en vanaf 1990 alleen 'GERMANY'. In dat jaar begonnen ze ook met een nieuwe serienummerreeks van twee letters en zeven cijfers. Die serienummers hebben ze bij MB in hun database staan. Voorafgaand aan 1989 werden de oude serienummers gebruikt van twee letters en zes cijfers en die staan niet geregistreerd.
“A man should look as if he’s bought his clothes with intelligence, put them on with care and then forgotten all about them.”

tjoena

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.639
    • Bekijk profiel
    • Toni van den Munckhof
Schrijfgerei
Reactie #2211 Gepost op: 26 september 2017 – 20:07:50
Jep :). Ik heb echt enorm veel geleerd van de andere topics. Ik had trouwens bij een Boheme ooit de koop bijna niet door laten gaan, omdat ik ‘Au’ op de punt vond, ipv ‘Kt’. Ik was op weg naar huis, toen ik erachter kwam dat Montblanc tegenwoordig dat soms gebruikt om vervalsingen tegen te gaan. Uiteindelijk dus alsnog gekocht. Verder kan je qua checks voor vulpennen een klein magneetje meenemen. Als die aan de punt plakt, is het geen goud en is het een nepperd. ‘Iridium point’ Montblancs mag je wat mij betreft helemaal meteen kapot maken. Voor balpennen kan dit denk ik niet (misschien als je hem uit elkaar draait), maar de body moet in fel licht wat rood opkleuren als je hem in de zon houdt. Verder moet het gouden punt een klein beetje open gaan staan als je hem wat op je nagel drukt. Dus een soort lichte ‘springyness’. Verder goed kijken naar de inscripties. De gouden band moet hetzelfde uitzien als op google (goede source zoeken, een pennenwinkel ofzo). Het serienummer moet scherp zijn (mag wat vager zijn bij de oudere pennen, maar niet weggesleten). Sowieso moet het goed gepositioneerd zijn.

wolf

  • Gebruiker
  • Berichten: 15.318
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2212 Gepost op: 26 september 2017 – 20:10:07
lijkt wel rolex
live and let die

tjoena

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.639
    • Bekijk profiel
    • Toni van den Munckhof
Schrijfgerei
Reactie #2213 Gepost op: 26 september 2017 – 20:10:52
MB heeft nooit 'Made in Germany' in de pennen gegraveerd. Als ik het me goed herinner werd 'W.- GERMANY' gebruikt tussen 1980 en 1989 en vanaf 1990 alleen 'GERMANY'.

Dat klopt als een bus! Mijn jaren ‘70 146 heeft er helemaal niets qua land op staan. Ook geen serienummer trouwens.

tjoena

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.639
    • Bekijk profiel
    • Toni van den Munckhof
Schrijfgerei
Reactie #2214 Gepost op: 26 september 2017 – 20:11:19
lijkt wel rolex

Ja.. dus gewoon Pelikan kopen;)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.936
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2215 Gepost op: 26 september 2017 – 20:12:32
lijkt wel rolex

Swann wil het hele forum autistifiëren.

Graham

  • Gebruiker
  • Berichten: 186
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2216 Gepost op: 26 september 2017 – 20:15:51
Ergens heb ik een onderbuikgevoel als ik zoiets voor €60 te koop zie staan. Ik vraag me dan serieus af of het niet te mooi is om waard te zijn. Overigens zijn dit de huidige (Meisterstück) nummers met hun modelnamen:

De verkoopster had geen prijs vastgesteld. Ik had 60€ geboden en de koper vond het wel prima. Het verhaal gaat dat ze hem iets van 20-30 jaar geleden van haar werkgever in Amerika had gekregen en de doos is in de tussentijd verloren gegaan. Over de waarde heeft ze duidelijk geen idee, want ze vroeg aan mij welk model het was. Ze gaat donderdag langs bij PW Akkerman om vast te laten stellen dat het om een echte MB gaat. Ze had ook al met Akkerman gebeld omdat ze het raar vond dat er geen PIX op stond, en haar werd dus inderdaad verteld dat dit kan omdat het een ouder model is. Uiteraard kan dit allemaal gescript zijn :P

Overigens zei ze inderdaad dat er Germany staat, niet Made in Germany. Foutje van mij.

Bedankt voor jullie hulp :)

Charlie II

  • Gebruiker
  • Berichten: 942
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2217 Gepost op: 26 september 2017 – 20:33:34
Okay, plausibel. Hopelijk gaat de prijs niet omhoog dan als ze eenmaal langs is geweest bij Akkerman. Laat maar weten als je nog twijfels hebt, a.d.h.v. foto's kan ik wel het e.e.a. afleiden qua authenticiteit.
“A man should look as if he’s bought his clothes with intelligence, put them on with care and then forgotten all about them.”

Graham

  • Gebruiker
  • Berichten: 186
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2218 Gepost op: 26 september 2017 – 21:04:02
Okay, plausibel. Hopelijk gaat de prijs niet omhoog dan als ze eenmaal langs is geweest bij Akkerman. Laat maar weten als je nog twijfels hebt, a.d.h.v. foto's kan ik wel het e.e.a. afleiden qua authenticiteit.
Ze heeft inmiddels al een bod van 75€ ontvangen zie ik net. Hopelijk kan ik 'm alsnog kopen.


Charlie II

  • Gebruiker
  • Berichten: 942
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2219 Gepost op: 26 september 2017 – 23:19:13
Je kunt Catawiki ook proberen, daar komen regelmatig MB's voorbij.
“A man should look as if he’s bought his clothes with intelligence, put them on with care and then forgotten all about them.”