Ik denk eerlijk gezegd dat je ( Guys en Grindpad) door zulke reacties ook laat zien dat je de stijl niet helemaal begrijpt. Het waxen " hoort" er bij. Zonder een goede waxlaag ziet een Barbour er gewoon niet hetzelfde uit. Koop dan een katoenen jas bij C&A.
Ik vind een vers gewaxte jas eigenlijk juist lelijk. Ongeveer een jaar geleden liep ik door Ede centrum en kwam daar iemand tegen met een waxjas in onberispelijke staat, strak in de wax, Union jack speldje in de kraag, lege en dichte zakken en z'n rits helemaal stijf dicht. Vond het gewoon niet mooi ogen, leek net alsof die uit de showroom liep van het ene naar een ander filliaal (bij wijze van).
Door de glans lijkt het dan vaak net of je de winkel uitloopt met die jas terwijl hij er juist geleefd uit mag zien. Daarom draag ik 'm ook altijd en overal zonder 'm te waxen of af te stoffen. Patina komt vanzelf met dragen en (volgens mij, weet ik niet zeker) gaat wax juist patina vorming tegen omdat de wax een beschermlaag is. Daarnaast prop ik 'm ook altijd zo vol mogelijk met rommel zodat de zakken lekker gaan uitlubberen en op den duur uit hun voegen scheuren. (zakmes, zaklamp, handschoenen etc.)