Auteur Topic: Pakconstructie: met de hand of machinaal?  (10589 keer gelezen)


Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Binnen Kiton... Handwork v.s Machine
Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2007 – 18:29:03
Die jongens van SF net houden er wel van hun jasjes te slopen of niet?  :lol:
cyka blyat

T4phage

  • Board Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 559
    • Bekijk profiel
Binnen Kiton... Handwork v.s Machine
Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2007 – 20:27:13
Wie gelooft nog dat bekende italiaanse namen (bijv. Kiton, Brioni, Caruso, Zegna) hun pakken volledig met de hand maken (met name de belangrijkste gedeeltes 'canvas' en revers)?

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Binnen Kiton... Handwork v.s Machine
Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2007 – 21:13:46
Ik denk dat 95% van de klanten van voorgenoemde merken dat helemaal niet zo belangrijk gaat vinden. Ze gaat voor een mooi product en of alles met de hand is gemaakt zal ze niet bijzonder veel interesseren.

Het nu van het volledig met de hand stikken van een pak ontgaat me afentoe een beetje. Alsof een lange naad die handmatig gestikt is beter, sterker of mooier is dan een goede machinale naad.

De voorgenoemde merken hebben ook een dusdanig jaarlijks volume dat alles volledig met de hand maken ook geen optie zou zijn, dan heb je een heel leger aan kleermakers nodig.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Binnen Kiton... Handwork v.s Machine
Reactie #4 Gepost op: 11 juli 2007 – 21:30:21
Maar dan vind ik het niet erg logisch dat de 'belangrijkste' stukken van een jasje van een pak, de schouder(s), de kraag en de borst machinaal gedaan worden.

Of beter uitgelegd door 'The Truth', de man die met zijn foto's de discussie aanzwengelde:

Citaat van: "The Truth"

Maybe somebody can answer this. Other than the collar (which at Kiton is always machine padded btw), the shoulders and the chest what is a jacket? It is a shirt! All of the handwork in a jacket should go into these places. What else really matters, the buttonholes, the pickstitching, the Kool Aid? Even A Tailor said as much! Here is an interview with Massimo Bizzocchi from Cigar Aficionado:

Quote:
Another critical factor to consider is the internal construction of the jacket. "The engine, the 12-cylinder, is in the shoulder, collar and chest," Bizzocchi says. This design will affect the way the suit "molds" itself to your body and will determine the life of the garment. Putting on a jacket should feel a little like throwing on a light cashmere sweater, according to Bizzocchi. "Buy with the brain, not with the eyes," he advises.
Please explain how in a "handmade jacket" the only parts that are important to do by hand don't matter.
cyka blyat

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Binnen Kiton... Handwork v.s Machine
Reactie #5 Gepost op: 11 juli 2007 – 21:33:07
Ik denk dat het meer kwestie van vraag en verwachtingen is. De merken die T4Phage noemde hebben een bepaalde klantenkring die daar reuze tevreden mee zijn. Zij voelen zich er goed in. Mensen die voor écht handwerk gaan en nog meer verlangen van hun pakken zullen hun heil zoeken bij bespoke tailors.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Binnen Kiton... Handwork v.s Machine
Reactie #6 Gepost op: 11 juli 2007 – 21:42:05
Zijn er mensen hier op SF die Kiton pakken bezitten? Ik ben wel benieuwd naar hun mening over deze 'controverse'. Ik zie (zag?) Kiton als een van de beste RTW merken ter wereld en het bovenstaande voelt een beetje als een deceptie.
cyka blyat

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Binnen Kiton... Handwork v.s Machine
Reactie #7 Gepost op: 11 juli 2007 – 21:43:06
Citaat van: "Daedalus"
Zijn er mensen hier op SF die Kiton pakken bezitten? Ik ben wel benieuwd naar hun mening over deze 'controverse'. Ik zie (zag?) Kiton als een van de beste RTW merken ter wereld en het bovenstaande voelt een beetje als een deceptie.


Op basis van welke punten zie (zag?) je Kiton dan als een van de beste RTW merken?
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Binnen Kiton... Handwork v.s Machine
Reactie #8 Gepost op: 11 juli 2007 – 22:20:53
Ik zou liegen als ik de reputatie van het huis niet als punt zou aanstrepen. Daar moet ik dan bij zeggen dat de meeste kennis die ik van het merk heb uit boeken/bladen/internet (Flusser, Roetzel etc) heb en het gros zeer positief is over het merk. Vooral de verhalen over de hoge mate aan handwerk in een Kiton pak en de door Kiton gebruikte stoffen hebben indruk op me gemaakt. Dat schept in combinatie met de prijs van Kiton pak toch een bepaalde verwachting.
Mijn enige echte ervaring met Kiton is vooralsnog 'voelen' aan een pak in een winkel. De stof en de handwerk details maakten toen veel indruk.

Ik realiseer me dat Kiton, Brioni, Borrelli etc grote omzetten draaien en de productie op een bijna industriele manier aanpakken. Toch hoopte ik dat ze daarbij niet zouden inleveren op kwaliteit van de constructie.

Maar misschien kunnen mensen met echte expertise hun licht laten schijnen op de zaak.
cyka blyat

Vortex

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.181
    • Bekijk profiel
Binnen Kiton... Handwork v.s Machine
Reactie #9 Gepost op: 11 juli 2007 – 22:25:43
Las dat merken als Kiton sommige onderdelen machinaal vervaardigen/in elkaar zetten en bij de onderdelen waar het echt toe doet meer met de hand dus. Dus men kijkt wat machinaal kan worden gedaan en wat men daar uitspaart wordt geinvesteerd in delen waar het wel uitmaakt.

Uiteraard blijft het giswerk, er worden toch geen keiharde beweringen gedaan dat een bepaald pak x aantal uren handwerk bevat. Hoe is dat voor een buitenstaander meetbaar?

Citaat van: "Daedalus"
Ik realiseer me dat Kiton, Brioni, Borrelli etc grote omzetten draaien en de productie op een bijna industriele manier aanpakken. Toch hoopte ik dat ze daarbij niet zouden inleveren op kwaliteit van de constructie.


Hoe kom je erbij dat die merken inboeten op kwaliteit? Op basis van feiten of van foto's en verhalen die je op SF leest?

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Binnen Kiton... Handwork v.s Machine
Reactie #10 Gepost op: 11 juli 2007 – 22:33:24
Laat ik het zo stellen: ik hoop dat de grote productie de kwaliteit niet negatief beinvloedt. Wie het weet mag het zeggen.
cyka blyat

wolf

  • Gebruiker
  • Berichten: 15.314
    • Bekijk profiel
Binnen Kiton... Handwork v.s Machine
Reactie #11 Gepost op: 11 juli 2007 – 23:43:14
Interessant, het zoveelste merk waar je image cq marketing koopt. Tja 3K voor een machinegemaakt pak, ik pas.
live and let die

toni sarto

  • Gebruiker
  • Berichten: 123
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijnhelsen.com
Binnen Kiton... Handwork v.s Machine
Reactie #12 Gepost op: 12 juli 2007 – 01:09:14
"Handmade" is een breed begrip, hé !

Sommige naden zijn niet anders te doen dan te stikken om ze mooi te krijgen.
Ook is stikken steviger omdat er twee draden tegelijk gebruikt worden.

Voorbeeldje : De panden aan de voorzijde (voorpand en tegenkijk) worden ALTIJD gestikt (ook bij Brioni).
MAAR : Het pikeren doen ze nog altijd met de hand.
Ik kan jullie verzekeren dat de volledige vest pikeren wel een paar uurtjes werk is, hoor !

Bij de foto's van Kiton zie je dat het schouderstuk machinaal is vastgemaakt.
So what ?
Het moet nog steeds manueel in vorm geknipt en gestreken worden om netjes te passen.

Je kan heel extreem eisen dat er zo veel mogelijk met de hand gemaakt wordt...
... En er ook de prijs voor betalen !

Maar het heeft helemaal geen nut.

De technologie heeft doorheen de jaren van tailoring héél veel werk uit de handen van de kleermaker gehaald, zonder echter aan kwaliteit in te boeten.

Dat heeft er ook voor gezorgd dat er veel fijnere wol-, zijde- en katoensoorten op de markt gekomen zijn (denk maar aan de "supers"), én dat die stoffen perfect te verwerken zijn.

Wanneer ik een blindsteek moet doen (zoals het schouderstuk op de Kiton) op een Super 130 van 260 gram, daar pas ik voor, hoor !  [-X
Dat kan gewoon beter met een machine.
Trouwens, ik moet die machine ook nog altijd afstellen en bedienen, hé...

Enne, die werkuren, da's gewoon een gemiddelde.
Ze moeten zich ergens op baseren om een prijs vast te stellen, hé !
De éne stof zal wat langer tijd nodig hebben dan de andere.

Gr.

T.  8)
ww.stijnhelsen.com

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Binnen Kiton... Handwork v.s Machine
Reactie #13 Gepost op: 12 juli 2007 – 01:21:57
Precies wat ik bedoel. Mensen lijken hier af en toe te denken dat hoe meer handwerk hoe beter is, vaak is dat helemaal niet zo.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Binnen Kiton... Handwork v.s Machine
Reactie #14 Gepost op: 12 juli 2007 – 07:46:41
:shock:
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot