Auteur Topic: Horloges  (6760080 keer gelezen)

GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Re: Horloges
Reactie #14715 Gepost op: 13 januari 2013 - 13:59:14
Iets met service.

Ja, als je Ryan of Easy vliegt mag je enig recht daarop gedag zeggen. Hufters. Maar daarom betaal je ze ook nauwelijks iets.

Is KLM vaak zo weinig duurder? Ik heb sporadisch wel eens gekeken, maar dat viel me altijd flink tegen. Of zijn Ryan/Easy ondertussen zo duur geworden dat het gat veel kleiner is geworden?

Laurens

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • omnidata
Reactie #14716 Gepost op: 13 januari 2013 - 14:10:07
Retourtje AMS-GVA als je op tijd boekt is altijd iets van 100 euro bij KLM, Easyjet is amper 10 euro goedkoper, dan weet ik het wel. Geen idee waarom het zo dicht bij elkaar zit.

Bij Easyjet vertrek je ook rond 6 uur terwijl KLM 6 maal per dag heen en weer vliegt, betere tijden, betere service, betere aankomst op GVA, etc...
omnidata.fr voor plaatjes, nu ook op Instagram!

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #14717 Gepost op: 13 januari 2013 - 14:34:03
klopt neem tegenwordig ook altijd klm ipv de budgetbussen. vroegah kon je nog wel eens voor <50 euro op en neer naar FIR, effe shoppen, met Ryanair.
live and let die

Soptor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #14718 Gepost op: 13 januari 2013 - 15:03:49
Ik kom net wat mooie plaatjes van een Strela chronograaf tegen op Reddit:

Ik heb hier wel vaker wat Russische merken voorbij zien komen, maar Strela is nieuw voor me. Weet iemand meer over dit merk?

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Horloges
Reactie #14719 Gepost op: 13 januari 2013 - 15:07:50
Luchmachtchronograaf uit de 60/70s, is meegegaan de ruimte in en daarom de Soviet equivalent van de Speedmaster. Leuk ding, veel reissues in verschillende stijlen van geweest in recente jaren.

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #14720 Gepost op: 13 januari 2013 - 15:23:17
Beetje achtergrond informatie:
http://www.network54.com/Forum/306982/message/1098919234/A+Brief+History+of+Soviet+Space+Watches
http://www.wristwatchreview.com/2011/08/19/speedmaster-v-strela-the-battle-of-the-moon-watches/

Mooie plaatjes van de range aan Soviet ruimtehorloges:
http://www.netgrafik.ch/space_collection.htm

Klassieke Strela model:

Strela (pijl) is de modelnaam; de fabriek waar zo'n Strela gemaakt werd (Poljot, Sekonda, etc) was eigenlijk het 'merk'.

Moderne reissues draaien op 3133 uurwerken; handwindende chronografen zonder quickset datum. Dat laatste is imho erg naar, want ook de reden waarom mijn Shturmanski nauwelijks wristtime krijgt. 29 dagen handmatig door moeten draaien om op de goede dag uit te komen is vrij vervelend :')

Overzichtje van een aantal verschillende dial varianten door de jaren heen:
Laatst bewerkt op: 13 januari 2013 - 15:34:27 door GuyS

Soptor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #14721 Gepost op: 13 januari 2013 - 15:43:10
Dank, GuyS. Ik zie dat Poljot nu gerund wordt door een Russiche enthousiasteling vanuit München. Die klassieke ziet er ook niet slecht uit. Een soort Sovjet Max Bill Speedmaster.

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #14722 Gepost op: 13 januari 2013 - 15:52:11
Mjah, hoe het tegenwoordig precies zit met de oud-Soviet horlogefabrieken is mij ook wat onduidelijk. Je kunt op het Russische WUS subforum veel meer info krijgen, daar hebben ze alles netjes bijgehouden. Sommige zijn nog wel serieus bezig, sommige zijn fronts voor Chinese meukfabrieken geworden, etc.

Persoonlijk vind ik dit de mooiste Strela reissue. Witte dial met cyrillische tekst en rode tachymeter markings:

Ook nog interessant misschien; je had grofweg de Shturmanski voor luchtvaart en de Strela voor ruimtevaart. De marine had op zijn beurt weer de Okeah:

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Horloges
Reactie #14723 Gepost op: 13 januari 2013 - 15:57:04
Kost zo'n sovjetspeedy? Ik vind ze mooi.

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #14724 Gepost op: 13 januari 2013 - 16:24:28
Reissues gaan afhankelijk van model voor tussen de 400 en 600eu weg bij webshops. Op eBay nog wel eens ietsje goedkoper, maar dan moet je even uitkijken dat je niet van Juri Levenberg koopt, die staat in de Russische collectorswereld bekend als een stuk tuig.

Vintage Strelas zijn een stuk lastiger. Een jaar of 7 geleden waren ze nog prima betaalbaar te vinden (onder de 100eu zeg maar), maar ze zijn door internet herontdekt en dan gaat de prijs omhoog en het fake aanbod ook. Er is tegenwoordig een hoop franken (= bij elkaar gesprokkelde onderdelen uit kapotte horloges) in omloop; spul dat door handelaren in oostbloklanden in elkaar wordt geklust. Horloge werkt dan wel en ziet er vaak ook wel aardig uit, maar kan de kast/uurwerk/wijzers/plaat van 4 verschillende tijdperken combineren. Weinig vintage meer aan. Op WUS Russian weten ze je precies te vertellen wat wel of niet klopt, als je onzeker bent. Qua prijs staan ze vaak voor 400+ eu erop, dus je moet even geluk hebben of doorzoeken om een dealtje te scoren.

Laurens

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • omnidata
Reactie #14725 Gepost op: 13 januari 2013 - 17:11:44
Laatst bewerkt op: 13 januari 2013 - 17:16:38 door Laurens

TB82

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #14726 Gepost op: 13 januari 2013 - 17:14:57
Als hij het met dt fouten zou doen, had hij hier veel werk.

Laurens

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • omnidata
Reactie #14727 Gepost op: 13 januari 2013 - 17:17:08
 :oops:
39 graden koorts hier, ik ijl.

TB82

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #14728 Gepost op: 13 januari 2013 - 17:20:08
En de I-phone natuurlijk!  ;)

Veel beterschap!

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #14729 Gepost op: 14 januari 2013 - 23:21:50
Mooi stuk op Hodinkee over een obscure vintage horloge, camera, en andere collectibles winkel waar de redacteur terecht kwam in Japan:
http://www.hodinkee.com/blog/watch-shopping-tokyo-that-time-i-almost-bought-a-vintage