Auteur Topic: Panama Hat  (46947 keer gelezen)

Sir Laurence

  • Gebruiker
  • Berichten: 48
    • Bekijk profiel
Panama Hat
Gepost op: 19 april 2007 – 12:52:45
Beste Heren,

nu de zomer eraan komt, overweeg ik om een panama hoed aan te schaffen.
Zijn er heren die zo'n hoed hebben of iets weten over merken e.d. en waar aan te schaffen.


Rond 1900 draagt vrijwel iedere man nog een hoed. Na de Tweede Wereldoorlog is van die situatie niet veel meer over en de opkomst van de auto geeft de hoed de definitieve nekslag. Alleen de klassieke strohoed weet zich nog te handhaven en het zijn vooral de Britten die het gebruik van de panama en masse laten herleven op officiλle happenings als Royal Henley Regatta en het met beschuit en aardbeien omgeven Wimbledon. Naast de Engelsman die zich aan de grandeur van de strohoed vastklampt, vinden de Spanjaard, Zuid-Amerikaan en Italiaan de strohoed het ideale wapen tegen de zon. In Amerika heeft de baseball cap de strohoed verdrongen en dat terwijl Theodore Roosevelt een pleitbezorger van de hoed genoemd mag worden. In 1906 bezocht hij Panama om er de aanleg van het kanaal te inspecteren. Hij was de eerste president die zich gedurende zijn ambtstermijn buiten de Verenigde Staten begaf. Amerikanen zagen foto's van Roosevelt in tropenpak en met een strohoed op, hetgeen in hun land uitliep op een rage. De hoed werd geassocieerd met Panama en heet nog steeds zo. Ook toen al werd hij gemaakt in Equador. Een soort palmblad van de jipi-japa-boom (spreek uit giepie-gappa) vormt de basis. De plooibare bladen worden in de bergdorpjes gesneden en gevlochten en moeten om hun souplesse te behouden onder water worden gevlochten.


Only the best is good enough

Vortex

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.181
    • Bekijk profiel
Panama Hat
Reactie #1 Gepost op: 19 april 2007 – 12:55:12
Je zou eens The Gentleman kunnen lezen, daar staat een heel stuk in over hoeden (inclusief de prachtige panama)!

Sir Laurence

  • Gebruiker
  • Berichten: 48
    • Bekijk profiel
Panama Hat
Reactie #2 Gepost op: 19 april 2007 – 12:56:58
Citaat van: "Vortex"
Je zou eens The Gentleman kunnen lezen, daar staat een heel stuk in over hoeden (inclusief de prachtige panama)!


Ja, dat boek heb ik, staat leuke informatie in, echter kom ik voor de zomer niet in London
Only the best is good enough

Vortex

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.181
    • Bekijk profiel
Panama Hat
Reactie #3 Gepost op: 19 april 2007 – 13:02:54
Citaat van: "Sir Laurence"
Ja, dat boek heb ik, staat leuke informatie in, echter kom ik voor de zomer niet in London


Klopt, maar dan weet je wel waar je op moet letten om een goede kwaliteit hoed te kopen. Heb je al eens bij vOvW gevraagd (ik heb daar wel eens hoeden en petten zien liggen)?

Thijsch

  • Gebruiker
  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
Panama Hat
Reactie #4 Gepost op: 19 april 2007 – 14:38:44
Schitterende hoeden idd. Wat zoekwerk op internet leerde mij dat de volgende webshop allerlei soorten hoeden verkoopt die er op het oog goed uitzien voor een schappelijke prijs.

Zie bijvoorbeeld deze hoed: http://www.capwalk.nl/index.php?pageID=1307&capID=73815

100% genuine Panama (Maarja: dat staat iedereen vrij om op een site te zetten...)

Ik denk dat ik volgende week een exemplaar van de site ga bestellen en dan hou ik jullie op de hoogte.

Rogier

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.127
    • Bekijk profiel
Panama Hat
Reactie #5 Gepost op: 19 april 2007 – 15:25:55
Wel een vette accessoire voor de zomer! Die hoed van Hopkins staat erg mooi! :D
This, madame, is Versailles.

Bontius

  • Gebruiker
  • Berichten: 569
    • Bekijk profiel
Panama Hat
Reactie #6 Gepost op: 19 april 2007 – 16:00:11
Die van Hopkins, of beter Lecter, is geen panama maar een fedora.

Prachtig accessoire mijn inziens. Alleen jammer dat de Nederlander niets gewend is en het daarom ook niet geaccepteerd is in het Nederlandse straatbeeld. (wat nu wθl eigenlijk, op sportschoenen en afgezakte broeken na?)

J. Heniger jr aan de hoek Meent op grote markt in Rdam verkoopt fedora's en panama-hats. Sommige zijn behoorlijk prijzig (+- €200).

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
Panama Hat
Reactie #7 Gepost op: 19 april 2007 – 18:16:44
Valt me op dat die winkel er nog is Bontius.Voor Amsterdam zou men ook bij  The English Hatter kunnen kijken.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

Vodka

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.230
    • Bekijk profiel
Panama Hat
Reactie #8 Gepost op: 19 april 2007 – 19:25:56
Zijn dat die Borsalino dingen?
Sailing, an expensive way to travel for free"

Bontius

  • Gebruiker
  • Berichten: 569
    • Bekijk profiel
Panama Hat
Reactie #9 Gepost op: 19 april 2007 – 19:44:37
Goed mogelijk. Hier staan er ook wat:
http://www.millerhats.com/borsalino_hats/borsalino.htm

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
Panama Hat
Reactie #10 Gepost op: 20 april 2007 – 21:31:20
Citaat van: "Bontius"
Die van Hopkins, of beter Lecter, is geen panama maar een fedora.

Prachtig accessoire mijn inziens. Alleen jammer dat de Nederlander niets gewend is en het daarom ook niet geaccepteerd is in het Nederlandse straatbeeld. (wat nu wθl eigenlijk, op sportschoenen en afgezakte broeken na?)

J. Heniger jr aan de hoek Meent op grote markt in Rdam verkoopt fedora's en panama-hats. Sommige zijn behoorlijk prijzig (+- €200).
Ik zag in de etalage bij Heniger Panama's a 45 en 50 euro.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

cypripedium

  • Gebruiker
  • Berichten: 952
    • Bekijk profiel
Panama Hat
Reactie #11 Gepost op: 20 april 2007 – 21:48:29
Citaat van: "gusto napolitano"
Valt me op dat die winkel er nog is Bontius.Voor Amsterdam zou men ook bij  The English Hatter kunnen kijken.


The English Hatter heeft idd mooie hoeden, goede merken en een beste service!  :D
Ik heb er ooit een geweldige Borsalino gekocht, draag hem helaas nooit  :(

Bontius

  • Gebruiker
  • Berichten: 569
    • Bekijk profiel
Panama Hat
Reactie #12 Gepost op: 20 april 2007 – 21:53:30
Citaat
Ik zag in de etalage bij Heniger Panama's a 45 en 50 euro.


Zoiets lijkt mij wel wat voor de zomer:


cypripedium

  • Gebruiker
  • Berichten: 952
    • Bekijk profiel
Panama Hat
Reactie #13 Gepost op: 20 april 2007 – 22:34:42
absoluut stijlvol!  \:D/

Vortex

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.181
    • Bekijk profiel
Panama Hat
Reactie #14 Gepost op: 20 april 2007 – 22:36:45
Citaat van: "cypripedium"
absoluut stijlvol!  \:D/


Vind ik ook, wel een panama hoed dan. Probleem is alleen in Nederland dat het niet echt nodig is en mensen het waarschijnlijk te overdreven vinden  :-k

Citaat van: "gusto napolitano"
quote]Ik zag in de etalage bij Heniger Panama's a 45 en 50 euro.


Benieuwd of dat goede zijn, even kijken of je 'm kan opvouwen en hij dan goed blijft.