Auteur Topic: Nieuwe schoenen lichter na gebruik van schoenspanners?  (2970 keer gelezen)

Vander

• Bekijk profiel
Nieuwe schoenen lichter na gebruik van schoenspanners?
Gepost op: 17 april 2007 - 23:04:50
Even een vraagje aan de heren hier mbt rare situatie:

Ongeveer een maand geleden nieuwe schoenen gekocht en ook een paar cederhouten schoenspanners. Schoenspanners in de schoenen gedaan. schoenen in de bij behorende tasjes gedaan en in de doos geplaatst.

Daar ik de schoenen al die tijd niet had aangetrokken en er verder ook niet naar had om gekeken, schrok ik dan ook toen ik de schoenen wilde aantrekken vandaag. Wat bleek, de kleuren waren wat weg getrokken uit de schoen en ook de op de schoenspanners was hier en daar het hout lichter geworden. Nu is het de bedoeling dat ze vocht moeten weg trekken maar toch niet de kleuren! Overgens gaat het hier om de schoenen van Branchini en Dunkelman spanners (Zwartjes A'dam).

Soortgelijke ervaringen bekend. Of suggesties?

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe schoenen lichter na gebruik van schoenspanners?
Reactie #1 Gepost op: 17 april 2007 - 23:17:10
Citaat van: "Vander"

Ongeveer een maand geleden nieuwe schoenen gekocht en ook een paar cederhouten schoenspanners. Schoenspanners in de schoenen gedaan. schoenen in de bij behorende tasjes gedaan en in de doos geplaatst.

Daar ik de schoenen al die tijd niet had aangetrokken en er verder ook niet naar had om gekeken, schrok ik dan ook toen ik de schoenen wilde aantrekken vandaag. Wat bleek, de kleuren waren wat weg getrokken uit de schoen en ook de op de schoenspanners was hier en daar het hout lichter geworden. Nu is het de bedoeling dat ze vocht moeten weg trekken maar toch niet de kleuren! Overgens gaat het hier om de schoenen van Branchini en Dunkelman spanners (Zwartjes A'dam).

Een soortgelijke ervaring heb ik niet gehad. Wel moet ik daarbij zeggen dat mijn bruine schoenen het hele jaar worden gedragen en alleen mijn zwarte schoenen in de lente en de zomer vaker binnenblijven.

Leer is een natuurlijk materiaal en heeft daarom onderhoud nodig. Ook als je de schoenen niet draagt. Als je kunt zien dat de schoen onderhoud nodig heeft dan ben je al te laat. Het is de kunst om het leer te onderhouden op zo'n manier dat je het niet te veel voedt, maar juist ook niet laat verdrogen. Goede producten helpen daar zeker bij. Zelf smeer ik in het weekend mijn schoenen in. Bovendien smeer ik de kreuken in het leer in die van het dragen afkomstig zijn, direct nadat de spanners erin gaan. Doordat de schoen dan nog wat warmte vasthoudt van je voeten, wordt de crème beter opgenomen.

Ik denk niet dat er een oorzakelijk verband is tussen het gebruik van schoenspanners en het wegtrekken van de kleur.

Groeten,
Don

Vander

• Bekijk profiel
Re: Nieuwe schoenen lichter na gebruik van schoenspanners?
Reactie #2 Gepost op: 18 april 2007 - 00:14:16
Citaat van: "Don"
Citaat van: "Vander"

Een soortgelijke ervaring heb ik niet gehad. Wel moet ik daarbij zeggen dat mijn bruine schoenen het hele jaar worden gedragen en alleen mijn zwarte schoenen in de lente en de zomer vaker binnenblijven.

Leer is een natuurlijk materiaal en heeft daarom onderhoud nodig. Ook als je de schoenen niet draagt. Als je kunt zien dat de schoen onderhoud nodig heeft dan ben je al te laat. Het is de kunst om het leer te onderhouden op zo'n manier dat je het niet te veel voedt, maar juist ook niet laat verdrogen. Goede producten helpen daar zeker bij. Zelf smeer ik in het weekend mijn schoenen in. Bovendien smeer ik de kreuken in het leer in die van het dragen afkomstig zijn, direct nadat de spanners erin gaan. Doordat de schoen dan nog wat warmte vasthoudt van je voeten, wordt de crème beter opgenomen.

Ik denk niet dat er een oorzakelijk verband is tussen het gebruik van schoenspanners en het wegtrekken van de kleur.

Groeten,
Don

Inderdaad Don.
Ik stond er alleen erg van te kijken dat nieuwe schoenen die je nog niet eens hebt gedragen, behalve bij het passen in de winkel en thuis een keer, dit verschijnsel vertoonde. Als ik ze bijvoorbeeld een maand later had gekocht zouden ze ook in prima staat moeten verkeren, als ze gewoon in de schoenendoos liggen in de winkel. Thuis waren ze ook gewoon in rust toestand. Bij mijn ander schoenen voorzien van schoenspanners heb ik iets dergelijks namelijk ook nog nooit meegemaakt. Vandaar mijn post, daar ik er zelf de oorzaak niet kan verzinnen.

John

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Reactie #3 Gepost op: 18 april 2007 - 07:06:51
Erg vreemd inderdaad!! :shock:  :?
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca

Pierre Corthay on Blogspot

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #4 Gepost op: 18 april 2007 - 11:35:53
:?:

Je hebt ze gekocht en vervolgens een maand niet gedragen? En gewoon in de schoenzakjes gehouden? Is het dan niet gewoon zo dat de schoenen slechts in jouw beleving van kleur veranderd zijn?

Lijkt me onmogelijk dat dit door het gebruik van spanners komt.

Wel is het doorgaans zo dat veel pigmenten die aan licht worden blootgesteld lichter worden. Andersom, schoenen en andere geverfde producten die langere perioden in het donker bewaard worden kunnen wel donkerder worden.

Ik heb een keer een 'laatste paar' Santoni's gepast waarvan één schoen in de etalage had gestaan. Deze schoen was beduidend lichter van kelur dan de schoen die in de doos heeft gezeten.

Ander voorbeeldje; trek thuis 's een kastdeur open die wit gelakt is en niet vaak open staat. Je zal zien dat de binnenzijde een stuk donkerder/geler is dan de buitenkant, die wel aan licht wordt blootgesteld.