Auteur Topic: Nieuwe schoenen voor een beginner  (10141 keer gelezen)

rider

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Nieuwe schoenen voor een beginner
Gepost op: 28 januari 2007 – 13:58:48
Waarschuwing: hieronder het relaas van een absolute noob op schoengebied!

Mijn huidige collectie schoenen bestaat uitsluitend uit 'wegwerpschoenen' van maximaal 130euro (Panama Jack) en enkele andere afgedragen paren. Na heeel veel leeswerk hier en op buitenlandse forums heb ik eindelijk het licht gezien: ik wil/moet nieuwe schoenen. In duitsland heb ik al schoenpoets en borstels gekocht om mijn huidige schoenen nog enigszins op te lappen (merk: Burgol, zie ik hier vreemd genoeg niet of nauwelijks voorbijkomen!?). Mijn plan:
- minimaal 3 paar goede schoenen incl. spanners moeten er komen (om netjes af te kunnen wisselen)
- merk(en): van wat ik toe nu toe gelezen en gezien heb (en dat is heel veel:) ben ik erg onder de indruk van Crockett & Jones en Edward Green
- stijl: aangezien ik voor mijn werk niet of nauwelijks een pak draag, lijkt het mij verstandig te beginnen met schoenen die 'casual' gedragen kunnen worden. Ik denk voor mijn eerste paar dan aan bruine of burgundy derby's, bijvoorbeeld C&J Onslow of Grasmere. S&S ligt ongeveer een half uurtje rijden bij mij vandaan, dus ik denk dat ik daar eens langs ga. Wordt in dat soort zaken goed gekeken naar de vorm en afmetingen van je voet om de best passende schoen (of leest) te vinden? Volgens mij heb ik namelijk bredere voeten dan gemiddeld.

Wat vinden jullie van mijn eerste keuze (C&J Onslow of Grasmere), zijn dit mooie schoenen om mee te beginnen en kunnen deze inderdaad casual gedragen worden bijvoorbeeld met een donkerblauwe jeans?  

Geen enkele ervaring met 'higher end' schoenen en nu al verslaafd!? Damn...

Bart

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.016
    • Bekijk profiel
Nieuwe schoenen voor een beginner
Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2007 – 14:04:39
Lijkt mij (als C&J fan) een goede keuze. Bij S&S zullen ze je zeker goed advies kunnen geven; pas maar op dat je niet gelijk met 3 paar de winkel uitstapt  :lol:
Stemt rechts en haalt links in

Huey

  • Gast
Nieuwe schoenen voor een beginner
Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2007 – 14:32:58
C&J is top. Als je een hele schoenencollectie met C&J hebt is er iig kwalitatief niets op af te dingen!

Solitarias

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.010
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Nieuwe schoenen voor een beginner
Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2007 – 15:59:38
Let ook op je bang-for-the-buck:
Voor 1 paar EG heb je 2 paar C&J .... en EG is imho niet kwalitatief 2x beter dan C&J
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe schoenen voor een beginner
Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2007 – 20:05:04
Citaat van: "rider"
(...)
- minimaal 3 paar goede schoenen incl. spanners moeten er komen (om netjes af te kunnen wisselen)
- merk(en): van wat ik toe nu toe gelezen en gezien heb (en dat is heel veel:) ben ik erg onder de indruk van Crockett & Jones en Edward Green
- stijl: aangezien ik voor mijn werk niet of nauwelijks een pak draag, lijkt het mij verstandig te beginnen met schoenen die 'casual' gedragen kunnen worden. Ik denk voor mijn eerste paar dan aan bruine of burgundy derby's, bijvoorbeeld C&J Onslow of Grasmere. S&S ligt ongeveer een half uurtje rijden bij mij vandaan, dus ik denk dat ik daar eens langs ga. Wordt in dat soort zaken goed gekeken naar de vorm en afmetingen van je voet om de best passende schoen (of leest) te vinden? Volgens mij heb ik namelijk bredere voeten dan gemiddeld.

Wat vinden jullie van mijn eerste keuze (C&J Onslow of Grasmere), zijn dit mooie schoenen om mee te beginnen en kunnen deze inderdaad casual gedragen worden bijvoorbeeld met een donkerblauwe jeans?  

Geen enkele ervaring met 'higher end' schoenen en nu al verslaafd!? Damn...

Wat betreft het uitgangspunt is drie paar schoenen het absolute minimum, omdat het leer tijd moet krijgen om te rusten en te drogen. Vermijd kogelspanners, maar zoek driedelige schoenspanners om de schoenen in conditie te houden.

Zowel de Onslow als de Grasmere zijn derby's. De Onslow heeft een dubbele leren zool. De Grasmere heeft een rubberen zool en een leertype dat 'grained' wordt genoemd. Dit type leer is zeer grof van structuur. Derby's onderscheiden zich van Oxford-schoenen door het 'open veterwerk', een hoger bovenwerk en een dikkere zool (dit zijn de meest in het oog springende kenmerken).

Gelet op het doel waarvoor je de schoenen wilt gebruiken (werk en casual) is de Oxford volgens mij een betere keuze. De modellen die je noemt zijn eigenlijk te grof om tot hun recht te komen onder een spijkerbroek. Een grove tweed is beter geschikt in combinatie met deze schoenen.

Voor een goed advies met betrekking tot leest en maat ken ik eigenlijk maar één adres en dat is SirMax. Meer informatie via http://www.sirmax.nl.

In het navolgende beperk ik me tot de modellen die zijn afgebeeld in de stock catalogue 2006-2007 van Crockett & Jones. Voor combinaties met een spijkerbroek zou ik me beperken tot bruintinten van de hieronder genoemde schoenen:

Handgrade
Audley;
Belgrade;
Weymouth;
Whitehall.


Benchgrade
Connaught;
Westfield.


Groeten,
Don

Edit: Foto's toegevoegd
Edit: Link naar foto's hersteld

rider

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe schoenen voor een beginner
Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2007 – 22:32:01
Citaat van: "Don"
De modellen die je noemt zijn eigenlijk te grof om tot hun recht te komen onder een spijkerbroek. Een grove tweed is beter geschikt in combinatie met deze schoenen.

I see. Ik had deze inderdaad specifiek gekozen om hun 'grofheid'. I dacht dat dat juist beter zou passen bij een spijkerbroek. De modellen die je noemt vind ik eigenlijk allemaal mooi, alhoewel ik voor mezelf denk dat ik niet moet beginnen met een suede schoen. Ik zou van deze schoenen voor de Audley gaan, maar is dat niet 'te dressy'? Ik denk dat ik met de Audley's op mijn werk -vergeleken met collega's- het meest dressy schoeisel zou hebben, en ik werk gewoon in een kantooromgeving. Overigens zou dit met de Onslow en Grasmere ook het geval zijn denk ik (ze zouden op zijn minst dagelijks een gepoetst uiterlijk hebben).

Bedankt!

Lex

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.667
    • Bekijk profiel
Nieuwe schoenen voor een beginner
Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2007 – 23:00:13
Drie paar schoenen van C&J met allemaal een ander uiterlijk?

Persoonlijk zou ik dan gaan voor de volgende drie..

Oxford: Hallam/Audley
Derby: (vind ik persoonlijk de derby's van Santoni/andere merken mooier..)
Monk: Suede C&J (MTO) van S&S of Sir Max zien er prima uit/Savile

Kleur is afhankelijk van je smaak..

Volgens mij ben je met dit rijtje wel redelijk compleet...
'm talking about liquid. Rich enough to have your own jet. Rich enough not to waste time. Fifty, a hundred million dollars, buddy. A player. Or nothing.

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe schoenen voor een beginner
Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2007 – 00:35:49
Citaat van: "rider"
Citaat van: "Don"
De modellen die je noemt zijn eigenlijk te grof om tot hun recht te komen onder een spijkerbroek. Een grove tweed is beter geschikt in combinatie met deze schoenen.

I see. Ik had deze inderdaad specifiek gekozen om hun 'grofheid'. I dacht dat dat juist beter zou passen bij een spijkerbroek. De modellen die je noemt vind ik eigenlijk allemaal mooi, alhoewel ik voor mezelf denk dat ik niet moet beginnen met een suede schoen. Ik zou van deze schoenen voor de Audley gaan, maar is dat niet 'te dressy'? Ik denk dat ik met de Audley's op mijn werk -vergeleken met collega's- het meest dressy schoeisel zou hebben, en ik werk gewoon in een kantooromgeving. Overigens zou dit met de Onslow en Grasmere ook het geval zijn denk ik (ze zouden op zijn minst dagelijks een gepoetst uiterlijk hebben).

Bedankt!

De enige manier om de grofheid van de Onslow en Grasmere verder te illustreren is door de schoen aan je voet te zien.

Suede is een materiaal dat me niet in het bijzonder trekt. Persoonlijk zou ik dus kiezen voor gladleren varianten in het bruin. Of een schoen 'te dressy' is, is volgens mij een vraag die je niet te zeer bezig zou moeten houden. Buiten dit forum wordt de stijl die hier wordt voorgestaan al snel opgevat als 'te dressy', dat is nu eenmaal het gevolg van de relatieve onbelangrijkheid van kleding voor de gemiddelde Nederlander. Zolang je geen zwarte patent schoenen gaat aantrekken onder een spijkerbroek, zit je volgens mij wel goed, zeker in een kantooromgeving. Vanuit het oogpunt van de 'doctrine' is een bruine schoen per definitie casual, waarbij je kunt stellen 'hoe meer versiering, hoe informeler', iets waarover ik hier  ook een stukje heb geschreven.

Verder hoeft het dagelijks poetsen van schoenen niet noodzakelijkerwijs verstandig te zijn. Immers, je draagt ze maar eens per drie dagen (je uitgangspunt indachtig). Zelf poets ik mijn schoenen -mits gedragen- wekelijks. Vaker lijkt me eerlijk gezegd niet nodig. Wel verwijder ik vuil direct na thuiskomst en gebruik ik driedelige spanners.

Succes!
Don

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Nieuwe schoenen voor een beginner
Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2007 – 08:07:01
Citaat van: "Lex"
Drie paar schoenen van C&J met allemaal een ander uiterlijk?

Persoonlijk zou ik dan gaan voor de volgende drie..

Oxford: Hallam/Audley
Derby: (vind ik persoonlijk de derby's van Santoni/andere merken mooier..)
Monk: Suede C&J (MTO) van S&S of Sir Max zien er prima uit/Savile

Kleur is afhankelijk van je smaak..

Volgens mij ben je met dit rijtje wel redelijk compleet...


Agree!!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

rider

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Nieuwe schoenen voor een beginner
Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2007 – 12:07:47
Bedankt voor jullie reacties. Even voor de duidelijkheid: het hoeven niet perse 3 paar van C&J te zijn, maar waarschijnlijk wordt het eerste paar wel van C&J, daarna zie ik weer verder. Daarnaast bedoelde ik ook niet dat ik van plan was de schoenen dagelijks te poetsen, maar wel dat ze een verzorgd/gepoetst uiterlijk zullen hebben. Dit in tegenstelling tot de overgrote meerderheid van mijn collega's. Sinds ik dit forum bezoek ben ik (onbewust?) gaan letten op wat anderen dragen en dan met name op schoengebied. Helaas moet ik bekennen dat in mijn directe omgeving hier echter geen tot zeer weinig waarde aan wordt gehecht. Zelfs als men een pak draagt, lijkt het erop dat het schoeisel vaak vergeten wordt. Maar goed, voor mijn eerste paar goede schoenen ben ik dus op zoek naar een paar dat met name niet onder een pak gedragen wordt.

Ben benieuwd waar ik uit ga komen. Ik zal de creditcard in ieder geval thuislaten als ik naar S&S ga.

Napoleon

  • Gast
Nieuwe schoenen voor een beginner
Reactie #10 Gepost op: 29 januari 2007 – 12:33:48
je moet die gids van C&J maar eens bestellen dan sturen ze hem thuis

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Nieuwe schoenen voor een beginner
Reactie #11 Gepost op: 29 januari 2007 – 12:35:00
Citaat van: "Napoleon"
je moet die gids van C&J maar eens bestellen dan sturen ze hem thuis


Leuk materiaal inderdaad, alleen staan er legio modellen die wel beschikbaar zijn niet in vernoemd. Dat moet je dus eigenlijk bij het lezen wel in je achterhoofd houden.
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Napoleon

  • Gast
Nieuwe schoenen voor een beginner
Reactie #12 Gepost op: 29 januari 2007 – 12:41:51
Citaat van: "Peer Gynt"
Citaat van: "Napoleon"
je moet die gids van C&J maar eens bestellen dan sturen ze hem thuis


Leuk materiaal inderdaad, alleen staan er legio modellen die wel beschikbaar zijn niet in vernoemd. Dat moet je dus eigenlijk bij het lezen wel in je achterhoofd houden.
klopt, maar in dat boekje is waarschijnlijk de blijvende collectie die je over 10 jaar nog ziet

rider

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Nieuwe schoenen voor een beginner
Reactie #13 Gepost op: 29 januari 2007 – 13:20:37
Citaat van: "Napoleon"
je moet die gids van C&J maar eens bestellen dan sturen ze hem thuis
Heb ik inderdaad al besteld :)

rider

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Nieuwe schoenen voor een beginner
Reactie #14 Gepost op: 23 maart 2007 – 21:06:21
Wat later dan verwacht, maar mijn eerste paar is er nu eindelijk. Het is het model Tetbury geworden: dark brown antique nubuck boot op de 348 leest. Uiteindelijk is het dus toch nog een heel ander model geworden dan wat ik eerst in gedachten had, maar toen ik deze aan de voet zag was ik verkocht. Ondanks dat ik volgens mij (en mijn hardloopschoenen-verkoper) een vrij brede voet heb, paste ik perfect in de E breedte. Perfecte schoen en perfect voor mijn casual doeleinden!

Wel heb ik 1 vraag: van de verkoper (prima service trouwens bij S&S) kreeg ik er een blikje Kiwi parade gloss (dark tan) bij. Zelf heb ik echter nog een blik Burgol 'dunkelbraun' liggen. Kan ik de schoenen hiermee ook probleemloos insmeren? Ik weet namelijk niet of nubuck leer ook gewoon met wax behandeld kan/mag worden? Volgens mij is Burgol kwalitatief wel redelijk vergelijkbaar met het op dit forum bekendere Saphir (?) Ik dacht trouwens dat nubuck een soort lichtere vorm van suede was, maar deze Tetbury's zijn wel gewoon glad (?)

Zijn het zomaar 3 vragen geworden    :D