Auteur Topic: 100% ondernemer hoeveel % liefhebber?  (7118 keer gelezen)

marc

  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
100% ondernemer hoeveel % liefhebber?
Gepost op: 28 oktober 2004 – 09:49:48
Heeft 1 van jullie gisterenavond het programma 100% ondernemen gezien?

Daar wordt de beste ondernemer van 2004 gezocht. Gisteren ging het programma over suitsupply. Ik zal eerlijk zijn en toegeven dat de oprichter van SuSu vast een hele goede ondernemer is.

Alleen in 3 kwartier TV heb ik 9 keer het woordje marketing gehoord, 5 keer unique selling point en nog een aantal kreten als prijsonderscheidend, marktvernieuwedn etc. etc.

Maar echt niet 1 keer iets over de stoffen, liefde voor mode of iets dergelijks. Daarbij kwam nog eens dat hij erbij liep als was ie Richard Brandson zelf.

Suit Supply komt op mij over als snel, veel en goedkoop. Drie zaken die vrijwel altijd ten koste gaan van kwaliteit, duurzaamheid en exclusieviteit.

Merlino

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.838
    • Bekijk profiel
100% ondernemer hoeveel % liefhebber?
Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2004 – 10:56:26
Of iemand een goede ondernemer is heeft in principe natuurlijk weinig te maken met de kwaliteit van de producten die ie verkoopt, het gaat erom of iemand een goed bedrijf op kan bouwen (en dan goed als in winstgevend en goede perspectieven voor de toekomst)
"It takes a man to suffer ignorance, and smile" - Gordon Sumner

kiton

  • Gebruiker
  • Berichten: 142
    • Bekijk profiel
100% ondernemer hoeveel % liefhebber?
Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2004 – 11:12:55
Het ging ook niet over mode maar over ondernemen en dat zijn twee verschillende dingen. Die Fokke is een uitgekookte jongen die heel goed weet waar die mee bezig is. Zelf heeft hij niet zo gek veel met mode (" mode is voor nichten") maar hij weet een uniek concept groot te maken en dat is al een prestatie op zich. Fokke zou ook zijn geld kunnen verdienen met wat anders.

Verwacht dan ook niet van hem dat hij passievol praat over rollende revers, een gepitte gulp, la bella figura etc. Suit supply is een schip dat hij bestuurt maar hij kan met zijn ondernemingstalent ook makkelijk andere schepen besturen. Als je aan de top van een onderneming staat dan hoef je niet pers้ affiniteit te hebben met dat wat je produceert/verkoopt.

Ik als man zijnde zou prima de viva of livera kunnen leiden. Net zo goed als dat ik niks heb met de wibra of de aldi,  maar ik zou best in de top van de wibra willen ้n kunnen zitten.
l bello ่ quello che non si vede

Huey

  • Gast
100% ondernemer hoeveel % liefhebber?
Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2004 – 12:19:28
Ik denk dat het zelfs nadelig kan zijn als je als ondernemer te veel affiniteit met je eigen product hebt. Dan verlies je je eerder in details denk ik.

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
100% ondernemer hoeveel % liefhebber?
Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2004 – 12:54:00
Het concept en marketing is het belangrijkste bij suitsuppy daar drijft de zaak op.Er zijn genoeg zaken die draaien op liefde en passie voor hun product en die doen het ook goed.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

marc

  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
100% ondernemer hoeveel % liefhebber?
Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2004 – 12:58:08
Ik wil ook niet afdoen aan zijn ondernemerskwaliteiten, die spreken voor zich. Alleen na het zien van het programma vroeg ik mij af of hij
dan echt niks had van bevlogenheid of passie voor kleding.

Ik bedoel, gaat het dan echt alleen maar om centen? Het mooiste is toch
om iemand groot te zien worden vanuit een eigen passie of droom? Ik weet dat het een beetje zweverig klinkt maar dat waren een beetje de vragen die bij mij rezen na het zien van het programma en ik was benieuwd wat jullie ervan dachten.

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
100% ondernemer hoeveel % liefhebber?
Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2004 – 13:09:16
Ik denk dat 't uitmaakt vanuit welk oogpunt je 'n onderneming opricht. Uit puur groot worden/winst maken of vanuit een eigen passie met een drang naar kwaliteit. Dus vanuit een marketingbenadering of vanuit een productbenadering. Deze vormen zullen ook twee andere doelgroepen benaderen.

Bij de eerste vorm maakt het je als ondernemer in wezen niet uit wat je verkoopt; waar je maar net denkt een gat in de markt te vinden. Je hebt een idee dat je vormgeeft en succesvol maakt, of het nu pakken zijn of pakken suiker. Hierin zit 'm je dan je bevrediging als ondernemer.

Wanneer je zoals wij met kleding alleen kunt genieten van iets wat met passie is gemaakt (even gejat van de Gulpener slogan ;) ), zul je neigen naar de laatste bedrijfsvorm.

Nu sluiten die twee elkaar ook niet uit; je kan best bezig zijn met de beste kwaliteit en toch steven naar marktaandeel, maar op 'n gegeven moment wordt het denk ik afwegingen maken tussen kwaliteit en kwantiteit (omdat de prijs een rol gaat spelen als je op kwantiteit mikt).
Fashion can be bought. Style one must possess.

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
100% ondernemer hoeveel % liefhebber?
Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2004 – 13:10:32
Ja Marc het gaat hem allen om marketing-concept-product-centen.En niet te vergeten een product als pakken voor een bepaalde prijs in de markt te zetten en laten zien dat die goedkoper kan werken als Oger en diverse andere zaken tegen een bepaalde prijs met de zelfde kwaliteit.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

Huey

  • Gast
100% ondernemer hoeveel % liefhebber?
Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2004 – 13:22:12
Kijk naar ondernemers als Danny en Mischa Bergshoeff, dit zijn ondernemers die puur voor topkwaliteit gaan. Daarom zullen ze nooit duizenden schoenen per jaar repareren/maken. In tegenstelling tot bijv. een Ecco  :lol:

Attolini gaat ook voor kwaliteit maar blijft natuurlijk een kleine speler vergeleken met Armani. Zelfde met bijv. Aston Martin of Rolls Royce, het blijven gewoon kleine spelers. Ik denk dat Fokke de Jong gewoon m้้r wil.

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
100% ondernemer hoeveel % liefhebber?
Reactie #9 Gepost op: 28 oktober 2004 – 14:15:54
Citaat van: "Huey"
Kijk naar ondernemers als Danny en Mischa Bergshoeff, dit zijn ondernemers die puur voor topkwaliteit gaan. Daarom zullen ze nooit duizenden schoenen per jaar repareren/maken. In tegenstelling tot bijv. een Ecco  :lol:

Attolini gaat ook voor kwaliteit maar blijft natuurlijk een kleine speler vergeleken met Armani. Zelfde met bijv. Aston Martin of Rolls Royce, het blijven gewoon kleine spelers. Ik denk dat Fokke de Jong gewoon m้้r wil.
Je heb volkomen gelijk,als ik hier in londen kijk dan zie ik bedrijfjes die van uit hun passie en liefde voor hun produkt al vanaf 1900 en daarvoor kleding en schoenen etc.maken en nog steeds bestaan en bestaansrecht hebben.En als je dat allemaal ziet doet dat je hartje sneller kloppen.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

Huey

  • Gast
100% ondernemer hoeveel % liefhebber?
Reactie #10 Gepost op: 28 oktober 2004 – 14:19:20
Citaat van: "gusto napolitano"
Je heb volkomen gelijk,als ik hier in londen kijk dan zie ik bedrijfjes die van uit hun passie en liefde voor hun produkt al vanaf 1900 en daarvoor kleding en schoenen etc.maken en nog steeds bestaan en bestaansrecht hebben.En als je dat allemaal ziet doet dat je hartje sneller kloppen.

Ik vind dat soort bedrijfjes zelf ook v้้l leuker, helemaal omdat je met de mensen die daar werken gewoon met 'rare' vragen aan kunt komen zetten en dat ze je dan ook echt proberen te helpen omdat ze het zelf leuk vinden als iemand interesse in ze toont.

Maar voor een grote groep mensen boeit dat nu eenmaal niet zo, die willen gewoon een redelijk product voor een klein prijsje.

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
100% ondernemer hoeveel % liefhebber?
Reactie #11 Gepost op: 28 oktober 2004 – 14:26:04
Een verkoper met een passie ziet aan de persoon die hij voorzich heeft dat deze ook een passie heeft en dan krijg je al gauw de click tussen de personen onderling en dat praat een stuk fijner.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

Rens

  • Gebruiker
  • Berichten: 65
    • Bekijk profiel
100% ondernemer hoeveel % liefhebber?
Reactie #12 Gepost op: 28 oktober 2004 – 20:27:11
Die Foppe van Suitsupply is gewoon ondernemer. Voor hem maakt het niet uit welk product hij verkoopt als het maar het bekende gat in de markt is.
Zoals hier vaker in het forum is aangekaart is de gemiddelde nederlandse pakkendrager niet fatsoenlijk gekleed. Hij zal dan ook eerder gaan voor een goede prijs-kwaliteit verhouding en zal zich niet druk maken om details die ons bezig houden. Hier komt Suitsupply weer in zicht. Maatpkken voor een acceptabele prijs voor een zeer grote groep Nederlanders

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
100% ondernemer hoeveel % liefhebber?
Reactie #13 Gepost op: 28 oktober 2004 – 20:56:30
precies zoals je zegt Niets meer en niets minder.
Support your local Mikey Fuoco chapter.