Auteur Topic: Welk horloge draag je?  (24910 keer gelezen)

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Welk horloge draag je?
Gepost op: 13 september 2004 – 18:02:45
Ben wel benieuwd of er hier meer klokkengekken zitten, besmet met het horlogevirus. Dan heb ik 't over de liefde voor mechanische horloges.

Momenteel draag ik m'n Zeno chronograaf handopwinder. Swiss Made uit Basel. Het betreft een limited edition en er zijn max 100 van gemaakt (met de hand!). Ik heb no. 42.


Binnenin tikt 18.000x per uur een Valjoux 7734 uurwerk (gangreserve 45 uur, 17 jewels). Het bijzondere aan dit uurwerk, is dat het sinds 1978 niet meer geproduceerd wordt. Echt iets voor liefhebbers dus:


Momenteel heb ik er een zwarte band met witte naad en metalen vouwsluiting aan zitten, staat ook heel mooi. Heb nog niet de exacte nauwkeurigheid gemeten, maar hij lijkt uiterst precies te lopen.
Fashion can be bought. Style one must possess.

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.934
    • Bekijk profiel
Welk horloge draag je?
Reactie #1 Gepost op: 13 september 2004 – 18:24:48
Rado Ceramica. Zwart met zilvergrijze wijzers en voor de rest niets...

Zoek eigenlijk nog naar een mooi vrijetijdshorloge (duikers-).

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Welk horloge draag je?
Reactie #2 Gepost op: 13 september 2004 – 18:26:27
Citaat van: "Fastcruiser"
Rado Ceramica. Zwart met zilvergrijze wijzers en voor de rest niets...

Zoek eigenlijk nog naar een mooi vrijetijdshorloge (duikers-).

Wat is je budget?
Fashion can be bought. Style one must possess.

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.934
    • Bekijk profiel
Welk horloge draag je?
Reactie #3 Gepost op: 13 september 2004 – 18:31:03
Citaat van: "Nexus"
Citaat van: "Fastcruiser"
Rado Ceramica. Zwart met zilvergrijze wijzers en voor de rest niets...

Zoek eigenlijk nog naar een mooi vrijetijdshorloge (duikers-).

Wat is je budget?

Tja... zoals altijd afhankelijk voor wat ik er voor kan krijgen ;), minder dan de Rado iig... omdat ik deze toch vnl. zal blijven dragen denk ik. Of ik moet hem inruilen maar dat stuit me tegen de borst.

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Welk horloge draag je?
Reactie #4 Gepost op: 13 september 2004 – 18:55:08
Citaat van: "Fastcruiser"
Citaat van: "Nexus"
Citaat van: "Fastcruiser"
Rado Ceramica. Zwart met zilvergrijze wijzers en voor de rest niets...

Zoek eigenlijk nog naar een mooi vrijetijdshorloge (duikers-).

Wat is je budget?

Tja... zoals altijd afhankelijk voor wat ik er voor kan krijgen ;), minder dan de Rado iig... omdat ik deze toch vnl. zal blijven dragen denk ik. Of ik moet hem inruilen maar dat stuit me tegen de borst.

Ik kan je alleen tips geven wb mechanische horloges.

Tip 1: De Seiko SKX779 (bijnaam Black Monster). ZEER solide diver van Seiko, met automatisch uurwerk, diameter 42mm en 200m waterdicht, niet duur. Veel mensen op 't stekkie voor horlogegekken hebben er een besteld. Tip: zeer goedkoop en goede service bij Chronograph.com: stalen band of rubberen band
.

Tip 2: Duurder, maar Swiss Made, en geweldige kwaliteit: Marcello C Nettuno 3. Deze zou ik kopen als ik 'n diver zou willen. ETA 2824-2 uurwerk, 300m waterdicht. Heeft al veel prijzen gewonnen. Meer info o.a. hier, klik ook even op Details. Hier nog wat foto's.

Fashion can be bought. Style one must possess.

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.934
    • Bekijk profiel
Welk horloge draag je?
Reactie #5 Gepost op: 13 september 2004 – 22:39:23
Sleb...

Die MarcelloC... :P, Seiko is ook aardig, maar die MarcelloC heeft een hoge slebfactor.

Wil hem dan overigens wel eerst "voelen", kijken of hij ergens te krijgen is in Nederland.

Edit: Ook in Utrecht en Zeist, da's mooi. Op de site staan al adviesprijzen. Denk niet dat ze in Duitsland goedkoper zullen zijn. Erg mooie site trouwens.

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Welk horloge draag je?
Reactie #6 Gepost op: 13 september 2004 – 23:14:35
Citaat van: "Fastcruiser"
Sleb...

Die MarcelloC... :P, Seiko is ook aardig, maar die MarcelloC heeft een hoge slebfactor.

Wil hem dan overigens wel eerst "voelen", kijken of hij ergens te krijgen is in Nederland.

Edit: Ook in Utrecht en Zeist, da's mooi. Op de site staan al adviesprijzen. Denk niet dat ze in Duitsland goedkoper zullen zijn. Erg mooie site trouwens.

Van eigenaren hoor ik dat ze echt aanvoelen als Rolexen, qua kwaliteit, zeer goede afwerking dus. En voor de fractie van een prijs.

Een diver komt er ook nog ooit voor mij. Ik hanteer 3 klassen horloges voor mezelf: dresswatch (wat onder een pak kan), casual watch (chrono bijv) en eentje voor het 'ruwe' werk (moet tegen een stootje of water kunnen), bijv. een diver.

Zeno heeft overigens ook divers: http://www.zeno-watch.ch/Diver/body_diver.html
Kijk ook eens bij Eddie Platts van Timefactors: http://timefactors.co.uk/
Fashion can be bought. Style one must possess.

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.934
    • Bekijk profiel
Welk horloge draag je?
Reactie #7 Gepost op: 14 september 2004 – 09:14:21
Een automatisch horloge: is dat zo'n 'kinetic' of een ouderwetse versie er van. Seiko schijnt ook 2 nivo's te hebben waarvan de kinetic de beste is. Automatic is soms na twee dagen leeg. Ben benieuwd hoe lang een MarcelloC het dan volhoudt.

Lastig als je meerdere horloges hebt... kan je hem steeds gelijk zetten ;)

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Welk horloge draag je?
Reactie #8 Gepost op: 14 september 2004 – 10:38:05
Citaat van: "Fastcruiser"
Een automatisch horloge: is dat zo'n 'kinetic' of een ouderwetse versie er van. Seiko schijnt ook 2 nivo's te hebben waarvan de kinetic de beste is. Automatic is soms na twee dagen leeg. Ben benieuwd hoe lang een MarcelloC het dan volhoudt.

Lastig als je meerdere horloges hebt... kan je hem steeds gelijk zetten ;)

Nee, kinetic is in wezen gewoon een quartz uurwerk. Quartz bestaat pas sinds ca. 1970. Het automatische horloge sinds pakweg 1930 (handopwinders zijn dus nog veel ouder).



In een Kinetic zit als extra bij het quartz uurwerk een rotor (zoals men in mechanische automaten vindt, zie plaatje) die door polsbewegingen energie opwekt. In een kinetic wordt deze energie in 't accutje opgeslagen, bij een mechanische automaat windt hij een veer op (hetgeen je bij een handopwinder met de hand doet).

Een automaat heeft net als de meeste mechanische horloges een gangreserve van 45 uur. Dus na twee dagen laten liggen staat hij stil. Oplossing is óf eventjes de tijd instellen óf hem in 'n horlogekast (met horlogeopwiner) te leggen.

Als je gewoon een goedkoop maar nauwkeurig simpel horloge wil zonder gedoe, moet je een quartz hebben. Maar zodra je 'n keer die secondenwijzer van 'n mechanisch horloge hebt zien vloeien (ipv tikken), en alle tientallen-honderden onderdeeltjes van 'n uurwerk hebt zien bewegen, wil je geen quartz meer. Voor de liefhebber is 'n quartz horloge een klokje zonder 'ziel' met wegwerp uurwerk (productiekosten $1).
Fashion can be bought. Style one must possess.

Vodka

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.230
    • Bekijk profiel
Welk horloge draag je?
Reactie #9 Gepost op: 14 september 2004 – 19:24:48
Erg fraai horloge die Zeno, zag ze laatst ook in een etalage liggen (recente modellen). Moet zeggen dat ze erg classy zijn en automaat natuurlijk, al zjin ze wel erg groot. Gelukkig geen probleem, staat me namelijk wel.

Ik heb nu geen horloge, al 5 jaar ofzo al niet.

Of je moet Nokia meetellen ;)
Sailing, an expensive way to travel for free"

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Welk horloge draag je?
Reactie #10 Gepost op: 14 september 2004 – 19:41:02
Citaat van: "Vodka"
Erg fraai horloge die Zeno, zag ze laatst ook in een etalage liggen (recente modellen). Moet zeggen dat ze erg classy zijn en automaat natuurlijk, al zjin ze wel erg groot. Gelukkig geen probleem, staat me namelijk wel.

Ik heb nu geen horloge, al 5 jaar ofzo al niet.

Of je moet Nokia meetellen ;)

Deze is voor zeno begrippen klein, diameter 38mm.
Zeno maakt ook reusachtige horloges, van bijv. 55mm  :shock: .
Fashion can be bought. Style one must possess.

Huey

  • Gast
Ik heb een B
Reactie #11 Gepost op: 15 september 2004 – 18:25:40
Ik draag een Breitling Windrider Chronomat Longitude :P

Hele mond vol vind ik zelf, ik ben eigenlijk niet zo'n Breitling fan. Maar ik vond deze wel erg mooi. Ik was eerst aan het kijken naar een Omega de Ville, maar vond die Breitling gewoon een stuk sportiever voor iemand van mijn leeftijd. Was namelijk 18 toen ik 'm kocht.

Ben nu vier jaar verder en echt nog totaal geen enkel probleem mee gehad.

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Welk horloge draag je?
Reactie #12 Gepost op: 15 september 2004 – 23:44:08
Vandaag met zwarte band met witte stiksels en vouwsluiting; fotootje:


Als het goed is komt morgen of overmorgen mijn nieuwe Zeno binnen...  8)
Fashion can be bought. Style one must possess.

HotFudge

  • Gast
Welk horloge draag je?
Reactie #13 Gepost op: 19 september 2004 – 00:50:43
Ik had een Tag Heuer uit de Link serie, maar de pinnetjes tussen de links gingen steeds los, zelfs na een paar keer naar de winkel te hebben gebracht. Dus die gebruik ik niet meer, gebruik nu tijdelijk gewoon een grote casio  :shock: ja casio ja  :shock:
Heb de hele zomer al naar een nieuw horloge gezocht, maar de juiste nog niet gevonden... :(

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Welk horloge draag je?
Reactie #14 Gepost op: 19 september 2004 – 11:05:04
Citaat van: "HotFudge"
Ik had een Tag Heuer uit de Link serie, maar de pinnetjes tussen de links gingen steeds los, zelfs na een paar keer naar de winkel te hebben gebracht. Dus die gebruik ik niet meer, gebruik nu tijdelijk gewoon een grote casio  :shock: ja casio ja  :shock:
Heb de hele zomer al naar een nieuw horloge gezocht, maar de juiste nog niet gevonden... :(

Tip: zelf veel horloge en horlogebanden reparatie spulletjes op www.hobbyklok.nl .

Wat zoek je qua horloge?
Fashion can be bought. Style one must possess.