Auteur Topic: Raffaele Caruso  (302664 keer gelezen)

Stromen

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Raffaele Caruso
Reactie #390 Gepost op: 13 december 2008 - 16:22:12
Lovezill1, kijk eens goed of het echt een spalla camicie is. Caruso maakt schouders die hetzelfde effect geven maar in werkelijkheid geen echte spalla camicie zijn.

Dus even kijken naad de zichtbare steekjes op de schouder en even de verbinding tussen schouder en mouw op spanning zetten.

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #391 Gepost op: 13 december 2008 - 16:23:16
Niet om te zeuren maar het is spalla camicia (enkelvoud).
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #392 Gepost op: 13 december 2008 - 17:15:01
De namen die je noemt zijn een uithangbord voor hun winkel en hebben vaak niet als doel 100% correct gekleed te gaan. Daarnaast zijn het gewoon ondernemers die verkopen wat goed in de markt ligt.

Daarmee doe je ze denkelijk te kort.

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #393 Gepost op: 13 december 2008 - 17:16:14
Doe je verhaal uit de doeken.

Vanità - modern tailors

Daedalus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #394 Gepost op: 13 december 2008 - 19:20:51
De namen die je noemt zijn een uithangbord voor hun winkel en hebben vaak niet als doel 100% correct gekleed te gaan. Daarnaast zijn het gewoon ondernemers die verkopen wat goed in de markt ligt.

Om die reden zijn alle verkopers, overal en altijd verdacht. Google 'Adam Smith' in combinatie met 'self interest' eens...

FWIW, de visie van T4.

Citaat van: T4phage
Citaat van: Gnis
Tuurlijk alles is mogelijk: maar ik zie op de foto's nergens een shirtmouw.

Een shirtmouw is inderdaad mogelijk. Maar dit zul je niet zien op de foto's van de fittings aangezien de schouders daar nog los genaaid zijn. De schouders van de voltooide jassen hebben respectievelijk een rollino, een heel kleine rollino en geen rollino (maar geen van allen zijn shirtmouw).

Ik begrijp de belangstelling van iedereen voor spalla camicia niet. Vaak is de eerste post ' hebben ze spalla camicia?' Het is spalla camicia dit en spalla camicia dat. Mensen zien het in winkels en tijdschriften, vooral omdat Neapolitaanse kleding in is. Mijn indruk is dat mensen de trend volgen zonder echt de voor- en nadelen hiervan te begrijpen.
Ik zou vragen stellen bij de keuze voor een spalla camicia bij een eerste 'bespoke' pak tenzij het heel informeel (bijv. linnen met wol/mohair) of een sportscoat is. Waarom zou je een informele schouder combineren met een formeel pak? In tegenstelling tot wat je ziet in Italiaanse/Neapolitaanse ready to wear en made to measure, hebben de meeste tailors in Italie een voorkeur voor een normale schouder (met of zonder vulling naar keuze) bij een formeler pak. Rubinacci is een uitzondering in Napels hoewel zelfs Mariano ongeveer de helft van zijn formele pakken met een normale schouder maakt. Denk hierover na.

Let op: spalla camicia is niet hetzelfde als een schouder zonder vulling. Een spalla camicia kan gemaakt worden met of zonder vulling. Bovendien is het niet hetzelfde als grinze (plooitjes bovenaan de mouw).

Extra aanbevolen literatuur: Manton's essay over dé Napolitaanse schouder. http://www.askandyaboutclothes.com/Tutorials/AntongiavanniNeopolitanShoulder.htm
Laatst bewerkt op: 13 december 2008 - 19:46:23 door Daedalus

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #395 Gepost op: 13 december 2008 - 20:40:19
Doe je verhaal uit de doeken.

Moet ik jou dat uitleggen?
Je weet best wat ik bedoel.

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #396 Gepost op: 13 december 2008 - 22:17:27
En ik maar denken dat we op een discussieforum zaten en niet een raadforum. Silly me.

Vanità - modern tailors

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #397 Gepost op: 13 december 2008 - 22:33:26

Wat is dat? Historisch correct? Esthetisch correct? Zakelijk correct? (Is een serieuze vraag.)

marcos

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #398 Gepost op: 13 december 2008 - 22:48:54
Dit soort starre standpunten gaan mij veel te ver. Ziet het er mooi uit dan koop en draag ik het. Interesseert mij niet of iemand 50 jaar geleden heeft gezegd dat het niet mag. Zijn jullie in het echte leven ook zo volgzaam?

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #399 Gepost op: 13 december 2008 - 23:36:50
Wat is dat? Historisch correct? Esthetisch correct? Zakelijk correct? (Is een serieuze vraag.)

Dat had bij nader inzien tussen quotes moeten staan. Had meer tot doel de lijn van Daedalus door te trekken dan vast te stellen wat "correct" precies zou zijn. Het is in ieder geval debatable.

Vanità - modern tailors

lovezilli

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #400 Gepost op: 14 december 2008 - 23:02:43
Lovezill1, kijk eens goed of het echt een spalla camicie is. Caruso maakt schouders die hetzelfde effect geven maar in werkelijkheid geen echte spalla camicie zijn.

Dus even kijken naad de zichtbare steekjes op de schouder en even de verbinding tussen schouder en mouw op spanning zetten.

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld?
Ik heb gekeken zie geen steekjes? Of ik kijk verkeerd....
The system of yesterday in a market of today is 'chapter eleven' tomorrow

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #401 Gepost op: 14 december 2008 - 23:19:25
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld?
Ik heb gekeken zie geen steekjes? Of ik kijk verkeerd....

Meer uitleg via deze link van D: http://www.askandyaboutclothes.com/Tutorials/AntongiavanniNeopolitanShoulder.htm. Als ik het goed begrijp, gaat het om handmatige steekjes net naast de schoudernaad (aan de kant van de nek). Omdat ze handmatig zijn, zijn ze moeilijk te zien (zeker bij een vrij grove stof, zoals mijn visgraat), maar volgens mij heb ik ze wel gespot.

Stromen

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #402 Gepost op: 15 december 2008 - 20:27:06
Je hoort bij een spalla camicia steekjes te zien. althans, die horen er te zitten, ongeveer 0,5 tot 1 cm vanaf de zijkant, op de schouder.
Wat je ook kan doen is kijken of toch niet de schouder en mouw bij de overgang aan elkaar zijn gezet.

foto010101

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #403 Gepost op: 17 december 2008 - 20:59:55
Net zoals de meesten van jullie, ben ik van mening dat een een klassiek pak ook in de toekomst esthetisch verantwoord moet zijn.

Hoe klassiek zijn de pakken van Caruso eigenlijk? Ik zou graag willen weten of een hedendaags pak van Caruso over een jaar of zes nog steeds goed te dragen is. Ik ben benieuwd of de pakken van Caruso over de afgelopen jaren veranderd zijn.
Te koop: Caruso, Incotex en Hugo Boss

https://www.marktplaats.nl/verkopers/7084980.html

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #404 Gepost op: 17 december 2008 - 21:40:52
Hoe klassiek zijn de pakken van Caruso eigenlijk? Ik zou graag willen weten of een hedendaags pak van Caruso over een jaar of zes nog steeds goed te dragen is. Ik ben benieuwd of de pakken van Caruso over de afgelopen jaren veranderd zijn.

Die laatste vraag zal iemand anders moeten beantwoorden. Maar bij mtm bepaal je zelf hoe klassiek ze zijn.