Mochten er vragen komen over de klokjes: Ben gek op AP, Brequet, Patek, VC, IWC, JLC en Omega (-pre 1970), Daarnaast natuurlijk van veel idependent horlogemakers maar mijn tax ligt wel bij de 10.000 euro per klok. Daarnaast geen fan van "sub" merken; alle mode merken( armani etc), en breitling, panarai, tissot, longines...en meer van dat ETA spul, koop dan een swatch of Oris
Is IWC ook niet een merk dat ETA/Valjoux uurwerken in een aantal van hun horloges 'hoest'? Dat ze nu een paar inhouse werkjes hebben gebruikt voor een aantal modellen, doet daar niets aan af

Persoonlijk vind ik dat er weinig mis mee is, behalve de Valjoux 7750 (dat gewobbel is gewoon een ordinaire constructiefout

), aangezien sommige ETA uurwerken beter presteren dan een aantal 'inhouse' uurwerken. Neem nou JLC, jarenlang uurwerkjes geleverd aan IWC (voor de Mark XII onder andere). Vanwege alle problemen met dit fragiele JLC uurwerk is IWC zelfs uitgeweken naar een ETA 2892-A2 uurwerk voor in de opvolger van de Mark XII, de Mark XV.
Om modemerken zo breed te noemen als jij doet, en daar trap je mij als Panerai eigenaar natuurlijk mee op mijn tere zieltje, vind ik té makkelijk. Zelfs voor een ware independent horlogehuis connaisseur zoals jij

Door de historie van dergelijke merken, inclusief van dat van Breitling (waar ik echt niks mee heb, zoals je weet) zomaar uit te vlakken en op een grote hoop te gooien en vervolgens te roepen dat je dan net zo goed een Swatch kunt kopen, doet af aan je openingsbericht, dat zo goed begon

Ik bedoel, jij rijdt toch Saab? Da's toch een serieuze auto, ondanks dat er GM (Opel) onderdelen in zitten?
Welkom op het forum, waar ik zelf zelden kom

. Ik ben van mening dat je dit soort forums eigenlijk gescheiden moet houden, om de U-boat liefhebber te weren en je te focussen op het onderwerp van interesse. Horloges zijn voor mij geen accessoires

RJ