Auteur Topic: Achtergrond van het uitrusten van de schoenen  (6224 keer gelezen)

Marcel

  • Gebruiker
  • Berichten: 73
    • Bekijk profiel
Achtergrond van het uitrusten van de schoenen
Gepost op: 03 oktober 2006 – 22:52:27
In meerdere topics is te lezen dat schoenen (hetzelfde geld voor pakken) moeten uitrusten na het dragen. Ook ik draag mijn schoenen niet twee dagen achter elkaar en plaats er mooi passende Dunkelman spreidspanners in na het dragen. Ik vroeg mij zojuist echter af wat de reden is dat schoenen moeten uitrusten. Het leer heeft namelijk een uitgebreide behandeling gehad in de periode tussen levend dier en de uiteindelijke schoen, waardoor het de karakteristieken heeft verkregen die wij als drager willen hebben. Dankzij die behandeling is het leer ontzettend sterk geworden...

Een argument wat je regelmatig leest is dat schoenen en pakken langer mee gaan als je ze afwisselt. Dat is nogal logisch, want je draagt ze daardoor minder vaak. Dus als je 5 paar schoenen hebt en afwisselt is het logisch dat ze 5 keer zo lang mee gaan dan een enkel paar wat je iedere dag draagt.
Is er iemand die kan aantonen dat het 'uitrusten' daadwerkelijk de levensduur verlengt?
Het klinkt namelijk als een broodje aap verhaal waarbij iedereen elkaar napraat  :roll:
 know that I'm born and I know that I'll die, the in between is mine.

Rutger

  • Gebruiker
  • Berichten: 38
    • Bekijk profiel
Achtergrond van het uitrusten van de schoenen
Reactie #1 Gepost op: 03 oktober 2006 – 23:19:41
Ik ben hier ook geen expert in, maar het heb er mee te maken dat je de schoenen de tijd geeft om het vocht wat je met je voeten verliest er weer uit te laten. Een schoenspanner kan hier dus ook bij helpen door het vocht op te zuigen.
Verder het de schoenspanner om de schoen mooi in vorm te houden, maar dit verlengt de levensduur niet echt.

cypripedium

  • Gebruiker
  • Berichten: 952
    • Bekijk profiel
Re: Achtergrond van het uitrusten van de schoenen
Reactie #2 Gepost op: 03 oktober 2006 – 23:36:05
Citaat van: "Marcel"
In meerdere topics is te lezen dat schoenen (hetzelfde geld voor pakken) moeten uitrusten na het dragen. Ook ik draag mijn schoenen niet twee dagen achter elkaar en plaats er mooi passende Dunkelman spreidspanners in na het dragen. Ik vroeg mij zojuist echter af wat de reden is dat schoenen moeten uitrusten. Het leer heeft namelijk een uitgebreide behandeling gehad in de periode tussen levend dier en de uiteindelijke schoen, waardoor het de karakteristieken heeft verkregen die wij als drager willen hebben. Dankzij die behandeling is het leer ontzettend sterk geworden...

Een argument wat je regelmatig leest is dat schoenen en pakken langer mee gaan als je ze afwisselt. Dat is nogal logisch, want je draagt ze daardoor minder vaak. Dus als je 5 paar schoenen hebt en afwisselt is het logisch dat ze 5 keer zo lang mee gaan dan een enkel paar wat je iedere dag draagt.
Is er iemand die kan aantonen dat het 'uitrusten' daadwerkelijk de levensduur verlengt?
Het klinkt namelijk als een broodje aap verhaal waarbij iedereen elkaar napraat  :roll:


Er zit veel waarheid in je verhaal, Marcel.
Er is wel een belangrijke reden: Schoenen nemen tijdens het lopen, of aanhebben (ook al zit je) lichaamsvocht op. Een schoen heeft min. 24 uur nodig om het vocht weer af te geven aan de lucht. Cederhouten spanners hebben een vochttrekkende werking. De schoenen worden weer in de juiste vorm gebracht en het leer kan herstellen.
Nog een punt is dat schoenen door een te hoge aanvoer van voetzweet dichtslibben. Daardoor krijgt het leer vergelijkbare eigenschappen uit de periode van levend dier terug. Mensen die  iedere dag in dezelfde schoenen lopen hebben ook meer kans op zweetvoeten.

Marcel

  • Gebruiker
  • Berichten: 73
    • Bekijk profiel
Achtergrond van het uitrusten van de schoenen
Reactie #3 Gepost op: 03 oktober 2006 – 23:52:54
Ok, de ademende werking van het leer blijft dus in beter orde. Maar hoe zit het met pakken? Moet het wol ook ontluchten?
 know that I'm born and I know that I'll die, the in between is mine.

cypripedium

  • Gebruiker
  • Berichten: 952
    • Bekijk profiel
Achtergrond van het uitrusten van de schoenen
Reactie #4 Gepost op: 03 oktober 2006 – 23:54:54
Citaat van: "Marcel"
Ok, de ademende werking van het leer blijft dus in orde. Maar hoe zit het met pakken? Moet het wol ook ontluchten?


daar weet ik niks van, dus  :-$  :-#

Bachelor

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.434
    • Bekijk profiel
Achtergrond van het uitrusten van de schoenen
Reactie #5 Gepost op: 04 oktober 2006 – 00:19:33
Citaat van: "Marcel"
Ok, de ademende werking van het leer blijft dus in beter orde. Maar hoe zit het met pakken? Moet het wol ook ontluchten?


Je kan een pak ophangen in de douche als je gaat douchen.
De stoom reinigt het pak.

dutchcourage

  • Gebruiker
  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
Achtergrond van het uitrusten van de schoenen
Reactie #6 Gepost op: 08 oktober 2006 – 12:39:18
Citaat
Maar hoe zit het met pakken?


Het heeft er mee te maken dat de vezels van de stof weer de tijd krijgen hun natuurlijke plaats tov elkaar in te nemen. Kreukels verdwijnen hierdoor en de stof krijgt weer zijn natuurlijke glans en kleur. Warm vocht (douche/ badkamer) helpt om dit proces te versnellen.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it”

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Achtergrond van het uitrusten van de schoenen
Reactie #7 Gepost op: 08 oktober 2006 – 13:52:03
Citaat van: "Bachelor"
Citaat van: "Marcel"
Ok, de ademende werking van het leer blijft dus in beter orde. Maar hoe zit het met pakken? Moet het wol ook ontluchten?


Je kan een pak ophangen in de douche als je gaat douchen.
De stoom reinigt het pak.


Dat reinigende effect is natuurlijk onzin!
Het verhaal van Dutchcourage is wel geheel waar!!!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

Retrogek

  • Gebruiker
  • Berichten: 113
    • Bekijk profiel
Re: Achtergrond van het uitrusten van de schoenen
Reactie #8 Gepost op: 04 januari 2009 – 05:36:22
Om een oud topic maar weer tot leven te wekken... Wil het graag hebben over de schoenspanners. Ik heb her en der op het forum gelezen dat een "veer" in een schoenspanner not done is. Wat wordt daarmee verstaan? En wat voor soort schoenspanners (buiten het feit dat cederhout gewoon het beste is) kan je het beste gebruiken voor je schoenen?
Ben geboren in het verkeerde tijdperk... (zucht).

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Re: Achtergrond van het uitrusten van de schoenen
Reactie #9 Gepost op: 04 januari 2009 – 09:20:45
Om een oud topic maar weer tot leven te wekken... Wil het graag hebben over de schoenspanners. Ik heb her en der op het forum gelezen dat een "veer" in een schoenspanner not done is. Wat wordt daarmee verstaan? En wat voor soort schoenspanners (buiten het feit dat cederhout gewoon het beste is) kan je het beste gebruiken voor je schoenen?

Kijk even in het schoenspanner topic! Daar is een hele hoop te vinden over welke spanners wel en welke niet!
Een veerspanner (met zo'n stukje staal van 20cm en een bolletje erop) is nog altijd beter dan geen spanner!!

(De veerspanner is not done omdat de drukverdeling aan de achterzijde van de schoen dan slecht is en eventueel de schoen uit model gedrukt kan worden!)
Laatst bewerkt op: 04 januari 2009 – 09:22:33 door Migliore
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

maboc

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.448
    • Bekijk profiel
Re: Achtergrond van het uitrusten van de schoenen
Reactie #10 Gepost op: 04 januari 2009 – 13:21:57
Kijk even in het schoenspanner topic! Daar is een hele hoop te vinden over welke spanners wel en welke niet!
Een veerspanner (met zo'n stukje staal van 20cm en een bolletje erop) is nog altijd beter dan geen spanner!!

(De veerspanner is not done omdat de drukverdeling aan de achterzijde van de schoen dan slecht is en eventueel de schoen uit model gedrukt kan worden!)

Is dat wel zo? Ik heb hier op SF in het verleden geloof ik wel foto's gezien van schoenen waar een tijdje een veerspanner in heeft gezeten...qua vormgeving van de hiel was er niet veel over.
Niets zo veranderlijk als de mens

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Re: Achtergrond van het uitrusten van de schoenen
Reactie #11 Gepost op: 04 januari 2009 – 14:03:20
Is dat wel zo? Ik heb hier op SF in het verleden geloof ik wel foto's gezien van schoenen waar een tijdje een veerspanner in heeft gezeten...qua vormgeving van de hiel was er niet veel over.

Dat heeft vaak veel meer te maken met het aantrekken van de schoen zσnder degelijke schoenlepel, dan door het gebruik van een veerspanner!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

Retrogek

  • Gebruiker
  • Berichten: 113
    • Bekijk profiel
Re: Achtergrond van het uitrusten van de schoenen
Reactie #12 Gepost op: 04 januari 2009 – 17:48:07
Kijk even in het schoenspanner topic!

Heb de hele schoenenrubriek doorgespit, maar kan geen schoenspanner topic vinden. :s
Ben geboren in het verkeerde tijdperk... (zucht).

DL

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.225
    • Bekijk profiel
Re: Achtergrond van het uitrusten van de schoenen
Reactie #13 Gepost op: 04 januari 2009 – 17:54:24
Laatst bewerkt op: 04 januari 2009 – 18:00:07 door Duco

DL

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.225
    • Bekijk profiel
Re: Achtergrond van het uitrusten van de schoenen
Reactie #14 Gepost op: 04 januari 2009 – 18:00:22
 :lol: Heb het veranderd  :-^