Scuzi, helemaal gemist dat ozon hier vorige maand gereplied had!
De term ammo bandjes wordt overigens door veel aanbieders (inclusief die met grote naam) lukraak gebruikt omdat het een mode-woordje is geworden. Echte Ammo banden werden en worden gemaakt van oude munitie zakken (ammo pouches).
Eens, had het ook over 'ammo style' moeten hebben. Al denk ik dus nog steeds dat het ruwe aspect van deze bandjes het ook een stuk toegankelijker maakt voor de beginnende hobbyist. Afwerking moet om de ammo style vibe te krijgen ook ruw zijn, leer mag flink wat klappen gehad hebben dus je hoeft niet de mooiste vellen te kopen, handgemaakte ongelijke stik geeft het een authentieker gevoel, etc.
Laten we daarnaast voorzichtig zijn met het generaliseren van "hobbyisten" en de mogelijke kwaliteit die door deze mensen kan worden geleverd.
Sommige van m'n favoriete bandjes zijn custom door 'hobbyisten' in elkaar gezet, ik probeer ze nu ook niet allemaal af te schieten. Maar een groot deel van die hobbyisten is niet in staat om een standaard 'netjes' afgewerkt bandje te maken, hoe graag ze dat ook zouden willen. Dat is meer wat ik probeer te zeggen.
Buiten deze punten om is ABP een grote naam in de wereld van horlogebanden. Hoewel zij vaak prachtige banden maken die ook bijna niet in kwaliteit te evenaren en hun geld "waard" zijn is het gros wat er wordt gemaakt en verkocht simpel werk dat veel maar dan ook veel te duur is.
Kan ik het niet mee oneens zijn. Zolang bijna al mij horloges goedkoper zijn dan wat ABP rekent voor één bandje heb ik er weinig te zoeken. Toch klik ik periodiek eens door hun gallery heen en kwijl ik een beetje als ik het exotische speelgoed zie waar zij horloges mee optuigen. Daarna huil ik overigens om hun ver-schrik-ke-lijke website. Als je zoveel geld vraagt voor horlogebandjes zou je ook wel een normale webdev moeten kunnen inhuren

Onderstaande band maakte ik van eerste klas Italiaans rundleer en bestaat uit drie lagen. De buitenste laag heeft een prachtige cognac kleur met honing achtige accenten. De tussenlaag is gemaakt van eerste keus plantaardig gelooid (hals)leer van rund. de binnenlaag die zwart is is van heel zacht door en door geverfd kalfsleer dat goed kan omgaan met het zweet van je pols.
Erg fraai! Ik snap dat de buitenlaag belangrijk is voor hoe het bandje eruitziet en de binnenlaag voor hoe het op je huid draagt, maar hoe belangrijk is de tussenlaag voor het bandje?
De zijkanten van de band zijn afgewerkt met een 6 lagen dikke flexibele zwarte coating...
Overigens, die zwarte coating, is zoiets door een beginner ook te doen? Ik heb wat leren accessoires hier liggen die qua edging volgens mij wel gepolijst, maar niet gecoat afgewerkt zijn. Dat vind ik stiekem toch verschrikkelijk lelijk. Misschien dat ik daar toch eens even een poging voor wil doen. Heb ik weer een DIY projectje