Op de horlogefora zijn er eigenlijk best wel veel mensen die zich daar de afgelopen jaren op gestort hebben. Vooral de Panerai eigenaars zijn gek op ruwe ammo straps en die zijn prima ook door de 'hobbyist' te maken. Er zit wat mij betreft nog wel een groot gat tussen de bandjesmakers die thuis in hun workshop de ruwe (Panerai style) ammo bandjes maken, hoe mooi het resultaat ook is, en de high-end bespoke shops als ABP.
Beste GuyS, Ik ben het grotendeels met je eens en zou op het door jou genoemde hier een paar aanvullingen willen geven.
De term ammo bandjes wordt overigens door veel aanbieders (inclusief die met grote naam) lukraak gebruikt omdat het een mode-woordje is geworden. Echte Ammo banden werden en worden gemaakt van oude munitie zakken (ammo pouches).
Laten we daarnaast voorzichtig zijn met het generaliseren van "hobbyisten" en de mogelijke kwaliteit die door deze mensen kan worden geleverd. Ten eerste de vraag, wat is een hobbyist? Ik noem mijzelf iig zo zodat er geen misverstand kan zijn over mijn claim, ik doe dit als hobby en hoef er niet van te eten. De kwaliteit die wordt geleverd door de hobbyisten varieert inderdaad enorm, er is heel veel rommel te krijgen. De meesten hebben al moeite genoeg om een fatsoenlijke stiknaad te maken.
Buiten deze punten om is ABP een grote naam in de wereld van horlogebanden. Hoewel zij vaak prachtige banden maken die ook bijna niet in kwaliteit te evenaren en hun geld "waard" zijn is het gros wat er wordt gemaakt en verkocht simpel werk dat veel maar dan ook veel te duur is. Een simpele strap uit plantaardig gelooid leer van 1 laagje dat met wat verf is bewerkt en wat fake stiksel kost je snel 200 Euro. Verschiet niet als je voor een wat meer high-end crocobandje zonder gesp of clasp 500 Euro mag neertellen. En denk eraan hoor, wel afdoen met handenwassen

Vindt ik ze te duur? Nee, niet voor de speciale banden. ABP voorziet in een grote behoefte en ik zal het iedereen aanraden daar een mooie band te gaan kopen.
Wat ik zelf probeer te doen is voorzien in een andere behoefte, n.l. het aanbieden van volledig met de hand en op maat gemaakte banden van een hoog kwaliteitsniveau tegen een meer dan redelijke prijs. Alle waar naar z'n geld, nee hoor, ik daag iedereen natuurlijk uit om de proef op de som te nemen. Wanneer je niet tevreden bent over de geleverde kwaliteit pas ik het voor je aan, maak ik een nieuwe band voor je of krijg je gewoon je geld terug.
Ter ilustratie, en voorbeeldje...
Onderstaande band maakte ik van eerste klas Italiaans rundleer en bestaat uit drie lagen. De buitenste laag heeft een prachtige cognac kleur met honing achtige accenten. De tussenlaag is gemaakt van eerste keus plantaardig gelooid (hals)leer van rund. de binnenlaag die zwart is is van heel zacht door en door geverfd kalfsleer dat goed kan omgaan met het zweet van je pols. In dit geval heb ik gekozen voor een beige (neigt naar goudkleurig), door mijzelf hand gewaxed katoengaren van 1mm dik. De zijkanten van de band zijn afgewerkt met een 6 lagen dikke flexibele zwarte coating...

Met vriendelijke groet,
Ozon1969
Klik hier en kijk ook eens in mijn winkelierstopic: OzDLeathers!