Tja, zoals het onderwerp al doet vermoeden is dit topic niet heel fris

Het probleem is als volgt. Ik heb een paar schoenen waar het binnenwerk en het zooltje geheel van leer is. Onder het zooltje zit een laag vilt (!?).
Ik draag de schoenen altijd een dag om ze minimaal 24 uur te laten rusten. Tussendoor gaan er schoenspanners in. Toen ik ze er eergisteren uittrok bleek er een groen poeder op één van de spanners te staan. Nadere inspectie leek mij uit te wijzen dat dit schimmel is.
Yuck...
Het lijkt erop dat het vilten stuk onder het leren inlegzooltje (standaard) de 'bron' is. Hier zitten wat zwarte plekjes op namelijk.
Hoe krijg ik dit nu in hemelsnaam schoon zonder dat het terugkomt? Sprake van overmatige zweetvoeten is er niet; met andere schoenen heb ik er totaal geen last van.

hier weet ik wel raad mee.
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een paar randgenaaide van Lier brogues. Over het algemeen wordt je namelijk aangeraden zelfs natte schoenen direct in de cederhouten spanners te zetten. Als de schoenen echter te nat zijn kan de spanner het vocht niet absorberen. Schimmel is hier het logische gevolg van. (Heeft dus niets met zweetvoeten te maken)
Schimmel is een paddestoel. En paddestoelen kunnen niet tegen alcohol.
Je kunt het beste een doek drenken in jenever, grappa of iets dergelijks.
(neem geen drank waar suiker of kleurstof is toegevoegt!)
Met de doordrenkte doek poets je de binnenkant goed uit. Daarna moet de schoen minimaal 2 dagen zonder spanner uitluchten. Omdat de binnenzool de alcohol opzuigt die later weer verdampt, begeven het ook de schimmelsporen die dieper in het leer zitten. Dan ben je er voorgoed vanaf.
succes en proost!