Auteur Topic: Schimmel  (17086 keer gelezen)

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Schimmel
Gepost op: 07 september 2006 – 17:18:37
Tja, zoals het onderwerp al doet vermoeden is dit topic niet heel fris  :oops:  ;)

Het probleem is als volgt. Ik heb een paar schoenen waar het binnenwerk en het zooltje geheel van leer is. Onder het zooltje zit een laag vilt (!?).

Ik draag de schoenen altijd een dag om ze minimaal 24 uur te laten rusten. Tussendoor gaan er schoenspanners in. Toen ik ze er eergisteren uittrok bleek er een groen poeder op één van de spanners te staan. Nadere inspectie leek mij uit te wijzen dat dit schimmel is.

Yuck...

Het lijkt erop dat het vilten stuk onder het leren inlegzooltje (standaard) de 'bron' is. Hier zitten wat zwarte plekjes op namelijk.

Hoe krijg ik dit nu in hemelsnaam schoon zonder dat het terugkomt? Sprake van overmatige zweetvoeten is er niet; met andere schoenen heb ik er totaal geen last van.

 :cry:
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Clay

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 6.359
    • Bekijk profiel
Schimmel
Reactie #1 Gepost op: 07 september 2006 – 17:34:15
Weet niet precies hoe je de schimmel weg zou krijgen, als het diep in de schoen zit kom je er moeilijk bij en je wil het leer ook niet aantasten met agressieve reinigingsmiddelen.

Heb je enig idee hoe de schimmel daar is gekomen? Zijn de schoenen nat geweest van binnen? En wat voor schoenspanners gebruik je? Cederhout bijvoorbeeld zuigt vocht op.

In ieder geval zul je alles dat met de schimmel in aanraking is geweest moeten reinigen/vervangen, dus ander zooltje erin en de beschimmelde spanner wegdoen..

Hopelijk weten andere SF'ers nog andere dingen die je zou kunnen doen..

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Schimmel
Reactie #2 Gepost op: 07 september 2006 – 17:38:20
Op de spanner was het oppervlakkig, dat was zo weg. Voor de zekerheid iets afgeschuurd nog. Het is cederhout, dus ook dat is het probleem niet.

De schoen is in zoverre vochtig geweest dat mijn voeten erin gezeten hebben. En ik ben ook ongetwijfeld weleens over een natte straat gelopen (leren zolen ook). Ik heb haast het idee dat het leer zelf de voedingsbron is en daarmee de oorsprong. Zoals gezegd goed tussentijds gedroogd met de spanners.

Het probleem is dat het vilt er niet uit kan. Hier zit de zool namelijk mede aan vastgenaaid.
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Clay

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 6.359
    • Bekijk profiel
Schimmel
Reactie #3 Gepost op: 07 september 2006 – 17:47:17
Citaat van: "Peer Gynt"
Op de spanner was het oppervlakkig, dat was zo weg. Voor de zekerheid iets afgeschuurd nog. Het is cederhout, dus ook dat is het probleem niet.

De schoen is in zoverre vochtig geweest dat mijn voeten erin gezeten hebben. En ik ben ook ongetwijfeld weleens over een natte straat gelopen (leren zolen ook). Ik heb haast het idee dat het leer zelf de voedingsbron is en daarmee de oorsprong. Zoals gezegd goed tussentijds gedroogd met de spanners.

Het probleem is dat het vilt er niet uit kan. Hier zit de zool namelijk mede aan vastgenaaid.


Heb je de zool ook laten drogen nadat je er in nat weer mee hebt gelopen (dus schoen op de zijkant laten drogen)? Kan ook gaan schimmelen..

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Schimmel
Reactie #4 Gepost op: 07 september 2006 – 17:56:24
Yep, schoenen gaan altijd netjes op z'n kant als ik door nat weer ben geweest, of wanneer de zool nat is. Daarom begrijp ik er geen jota van.
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Schimmel
Reactie #5 Gepost op: 07 september 2006 – 18:37:03
Denk dat ik dit maar probeer... als 't maar doodt, koop ik wel een schoendeo om de chloorlucht te verwijderen. Natmaken uiteraard met mate.

Citaat
Schimmelvlekken op muren verwijdert u met een verdunde oplossing van water (95%) met bleekwater of chloorbleekmiddel (10%). Dep de schimmelvlekken met de oplossing en spoel de daarna goed na met koud water.


Alleen, hoe ik doe 105% in totaal ga krijgen... ;)
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Clay

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 6.359
    • Bekijk profiel
Schimmel
Reactie #6 Gepost op: 07 september 2006 – 18:40:27
Dat gaat over muren schoonmaken, zou je dat wel met je schoenen doen  :shock:

Bachelor

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.434
    • Bekijk profiel
Schimmel
Reactie #7 Gepost op: 07 september 2006 – 18:41:15
Citaat van: "Clay"
Dat gaat over muren schoonmaken, zou je dat wel met je schoenen doen  :shock:


misschien loopt ie met zn schoenen tegen de muur aan  :lol:

cypripedium

  • Gebruiker
  • Berichten: 952
    • Bekijk profiel
Re: Schimmel
Reactie #8 Gepost op: 07 september 2006 – 18:43:10
Citaat van: "Peer Gynt"
Tja, zoals het onderwerp al doet vermoeden is dit topic niet heel fris  :oops:  ;)

Het probleem is als volgt. Ik heb een paar schoenen waar het binnenwerk en het zooltje geheel van leer is. Onder het zooltje zit een laag vilt (!?).

Ik draag de schoenen altijd een dag om ze minimaal 24 uur te laten rusten. Tussendoor gaan er schoenspanners in. Toen ik ze er eergisteren uittrok bleek er een groen poeder op één van de spanners te staan. Nadere inspectie leek mij uit te wijzen dat dit schimmel is.

Yuck...

Het lijkt erop dat het vilten stuk onder het leren inlegzooltje (standaard) de 'bron' is. Hier zitten wat zwarte plekjes op namelijk.

Hoe krijg ik dit nu in hemelsnaam schoon zonder dat het terugkomt? Sprake van overmatige zweetvoeten is er niet; met andere schoenen heb ik er totaal geen last van.

 :cry:


hier weet ik wel raad mee.
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een paar randgenaaide van Lier brogues. Over het algemeen wordt je namelijk aangeraden zelfs natte schoenen direct in de cederhouten spanners te zetten. Als de schoenen echter te nat zijn kan de spanner het vocht niet absorberen. Schimmel is hier het logische gevolg van. (Heeft dus niets met zweetvoeten te maken)
Schimmel is een paddestoel. En paddestoelen kunnen niet tegen alcohol.
Je kunt het beste een doek drenken in jenever, grappa of iets dergelijks.
(neem geen drank waar suiker of kleurstof is toegevoegt!)
Met de doordrenkte doek poets je de binnenkant goed uit. Daarna moet de schoen minimaal 2 dagen zonder spanner uitluchten. Omdat de binnenzool de alcohol opzuigt die later weer verdampt, begeven het ook de schimmelsporen die dieper in het leer zitten. Dan ben je er voorgoed vanaf.
succes en proost!

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Schimmel
Reactie #9 Gepost op: 07 september 2006 – 18:43:47
Citaat van: "Clay"
Dat gaat over muren schoonmaken, zou je dat wel met je schoenen doen  :shock:


Het gaat inderdaad om muren. Het gaat er meer om dat die chloor (verdund) de schimmel doodt. Ik denk dat dat niet al teveel kwaad kan (gaat niet om m'n C&J).

Maar de tip die ik nu krijg lijkt me nog veel beter! Ik denk niet dat ik het met drank doe maar met alcohol zoals je bij de drogist koopt. Dat verdampt inderdaad goed!

Spanners werken beter als de schoen nog warm is van je voet. Kreukels drogen dan niet op in de 'ingezakte' houding. Ik vrees dat de dubbele binnenzool (losliggend zooltje) met een voedingsbodem als vilt de schoen hier een beetje nekte.

Schoenen staan vandaag al geheel te drogen zonder de zooltjes erin. Bedankt voor het meedenken! Ik ga gelijk aan de slag.
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Clay

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 6.359
    • Bekijk profiel
Re: Schimmel
Reactie #10 Gepost op: 07 september 2006 – 18:46:57
Citaat van: "cypripedium"


hier weet ik wel raad mee.
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een paar randgenaaide van Lier brogues. Over het algemeen wordt je namelijk aangeraden zelfs natte schoenen direct in de cederhouten spanners te zetten. Als de schoenen echter te nat zijn kan de spanner het vocht niet absorberen. Schimmel is hier het logische gevolg van. (Heeft dus niets met zweetvoeten te maken)
Schimmel is een paddestoel. En paddestoelen kunnen niet tegen alcohol.
Je kunt het beste een doek drenken in jenever, grappa of iets dergelijks.
(neem geen drank waar suiker of kleurstof is toegevoegt!)
Met de doordrenkte doek poets je de binnenkant goed uit. Daarna moet de schoen minimaal 2 dagen zonder spanner uitluchten. Omdat de binnenzool de alcohol opzuigt die later weer verdampt, begeven het ook de schimmelsporen die dieper in het leer zitten. Dan ben je er voorgoed vanaf.
succes en proost!

Moet de drank van boven een bepaald percentage zijn om effectief schimmel te doden?

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Schimmel
Reactie #11 Gepost op: 07 september 2006 – 18:49:27
Ethanol, of die andere bende van de drogist gaat ook werken lijkt me?
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Bachelor

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.434
    • Bekijk profiel
Re: Schimmel
Reactie #12 Gepost op: 07 september 2006 – 18:50:12
Citaat van: "Clay"
Citaat van: "cypripedium"


hier weet ik wel raad mee.
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een paar randgenaaide van Lier brogues. Over het algemeen wordt je namelijk aangeraden zelfs natte schoenen direct in de cederhouten spanners te zetten. Als de schoenen echter te nat zijn kan de spanner het vocht niet absorberen. Schimmel is hier het logische gevolg van. (Heeft dus niets met zweetvoeten te maken)
Schimmel is een paddestoel. En paddestoelen kunnen niet tegen alcohol.
Je kunt het beste een doek drenken in jenever, grappa of iets dergelijks.
(neem geen drank waar suiker of kleurstof is toegevoegt!)
Met de doordrenkte doek poets je de binnenkant goed uit. Daarna moet de schoen minimaal 2 dagen zonder spanner uitluchten. Omdat de binnenzool de alcohol opzuigt die later weer verdampt, begeven het ook de schimmelsporen die dieper in het leer zitten. Dan ben je er voorgoed vanaf.
succes en proost!

Moet de drank van boven een bepaald percentage zijn om effectief schimmel te doden?


Pak gewoon een fles jenever  en kap die in je schoen  :lol:

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Schimmel
Reactie #13 Gepost op: 07 september 2006 – 18:50:55
Die gooi ik liever in m'n mik... al is whisky lekkerder ;)
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

cypripedium

  • Gebruiker
  • Berichten: 952
    • Bekijk profiel
Schimmel
Reactie #14 Gepost op: 07 september 2006 – 18:51:44
ik heb het uiterst succesvol met een "williams schnaps", een soort perenjenever uit mijn kerstpakket gedaan. Die had 40% alcohool. De meeste jenevers zitten ook rond dit percentage. Dus voldoende.
Neem alleen geen likeur, want dan gaan de suikers en kleurstoffen in je schoen plakken!