Auteur Topic: [Fotoshoot] Schoenen  (518057 keer gelezen)

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Fotoshoot] Schoenen
Reactie #1095 Gepost op: 23 februari 2012 - 10:09:20
Verder heb ik het idee dat schoenen met een patroon dat uit grote stukken leer bestaat (bijvoorbeeld wholecuts) meer plooien dan schoenen met een patroon waarin veel stukken leer verbonden zijn. In het laatste geval zou ik verwachten dat de verbindingen tussen de verschillende stukken leer als "scharnierpunten" dienen en zo plooien voorkomen. Ik ben wel benieuwd of andere heren dezelfde mening zijn toegedaan / vergelijkbare ervaringen hebben.

Schoenen met aan toe-cap of wing-tip plooien niet noodzakelijkerwijze minder maar camoufleren de plooien beter. Op een glad stuk leer vallen de plooien gewoon meer op.

Toch kan ik de stelling van Daze wel onderschrijven. Het leer zal bij het buigen van nature denk ik ook zoeken naar het punt met het minste weerstand waar het kan buigen. Als het op een bepaald punt wordt onderbroken, hóeft het niet te plooien.

Ik bedenk me nu dat ik dit eigenlijk proefondervindelijk moet kunnen nagaan. Ik heb twee paar Santoni's op dezelfde leest, waarvan één een wholecut en de ander voorzien van een toe cap. Zal ze eens naast elkaar bekijken.

marcos

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1096 Gepost op: 23 februari 2012 - 10:31:16
Ook een hoge wreef, niet of nauwelijks last van plooien, ook niet bij schoenen van 10 jaar oud of ouder, ook niet bij wholecuts, ook niet bij schoenen waar ik geen spanners meer voor gebruik.

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #1097 Gepost op: 23 februari 2012 - 10:35:11
Zo zien mijn chukka's van 5-6 jaar oud er nu nog steeds (foto is van paar maanden terug) uit. Spanners zitten hier niet extreem strak ofzo. Weinig plooien lijkt me, en toch een ononderbroken neus.

De hoeveelheid plooien is denk ik afhankelijk van combinatie van kwalitatief goed leer, goede fit en goed passende spanners.

[attachment deleted by admin]
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1098 Gepost op: 23 februari 2012 - 10:55:39
Ziet er inderdaad top uit floriss.

Emilio

• Gebruiker
  • Vintage Rolex/Omega | 32 inch Televisie| Tram 1
    • Bekijk profiel
    • Instagram
Reactie #1099 Gepost op: 23 februari 2012 - 11:28:54
Zien er zeker top uit! Ik heb altijd voornamelijk het gevoel dat indien je schoenen net te ruim zijn je voornamelijk plooien krijgt..

Idomeneo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1100 Gepost op: 23 februari 2012 - 11:35:08
Ik bedenk me nu dat ik dit eigenlijk proefondervindelijk moet kunnen nagaan. Ik heb twee paar Santoni's op dezelfde leest, waarvan één een wholecut en de ander voorzien van een toe cap. Zal ze eens naast elkaar bekijken.

Ben benieuwd, kun je wellicht ook wat vergelijkende foto's posten?

Ik ben langzaamaan m'n eigen schoenen aan het ontwerpen, om deze op maat te laten maken bij Greve, en ik zat nog te twijfelen tussen wholecut en een toe-cap. Omdat ik platvoeten heb, plooien confectieschoenen altijd erg.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1101 Gepost op: 23 februari 2012 - 11:37:15
De hoeveelheid plooien is denk ik afhankelijk van combinatie van kwalitatief goed leer, goede fit en goed passende spanners.

Dit vooral denk ik. Met spanners erin valt het erg mee met m'n monks. Chukka's zijn wel vergevensgezinder dan monks voor hoge wreven, volgens mij.

patrique

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1102 Gepost op: 23 februari 2012 - 11:37:24

Althans, dat merk ik als ik naar mijn eigen schoenen kijk.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1103 Gepost op: 23 februari 2012 - 11:48:03

Ja, dat wil ik wel even doen. Moet er alleen aan denken om dan het ene paar weer mee naar huis te nemen, de helft van mijn schoenen staat bij mijn vriendin thuis. Grappig als mensen dan daar over de vloer komen en zich verbazen over je schoenen. Enigszins beschaamd zegt je vriendin dan dat dit nog maar de helft is. :P

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1104 Gepost op: 23 februari 2012 - 22:12:37

Kijk, de wholecut lijkt inderdaad gewoon meer te plooien. Bovendien is de pasvorm daarvan beter dan de andere schoen, half maatje kleiner. Die 6140's beginnen aardig oud te worden nu. :P

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1105 Gepost op: 23 februari 2012 - 22:16:53
Zijn ze allebei even oud en/of even vaak gedragen? Je ziet dat de toecap netjes houdt inderdaad, maar de plooi daarachter lijkt al te gaan scheuren.

Is het zo dat de toecap altijd een extra lap gespannen leer over het andere leer is?

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #1106 Gepost op: 23 februari 2012 - 22:17:46
Kijk, de wholecut lijkt inderdaad gewoon meer te plooien.

Anders hooguit. Plooien van die captoe lijken mij dieper en net zo veel aanwezig.
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1107 Gepost op: 23 februari 2012 - 22:21:24
Die wholecut is een jaartje jonger, Bill, maar dat maakt voor het plooien niet uit.

Inderdaad anders Floriss, maar ook iets steviger, kijk maar naar de bolling die optreedt tussen de plooien. Die is bij de cap toe niet aanwezig.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1108 Gepost op: 23 februari 2012 - 22:22:11
Die captoe is gewoon wat meer versleten, daar is het leer al aan het scheuren.

guest45

• Gast
Reactie #1109 Gepost op: 24 februari 2012 - 10:07:06
Het lijkt alsof de toe puff (de versteviging in de neus van de shoen onder het leer) van de schoen met toe cap langer is dan die van de wholecut waardoor de wholecut dichter bij de neus begint te plooien. Houdt het 'harde' stuk in de neus ongeveer op bij het stiksel in de toe cap, MF?