voor de liefhebbers: uit onze presentatie; ( hij is niet helemaal up to dat meer, loopt tot een paar jaar terug)
Geschiedenis van Hackett
1979
Jeremy Hackett en Ashley Lloyd-Jennings ontmoeten elkaar in Portobello Road, west Londen, waar ze beiden de markten afstruinen voor goede tweedehands traditionele Britse mannenkleding. Een zakelijke samenwerking komt al snel tot stand en ze beginnen met een kleine kraam in Portobello, waar ze de kleding, na schoongemaakt en gerepareerd te hebben, verkopen.
1983
Met een gezond klein bedrijfje in Portobello, maken Jeremy Hackett en Ashley Lloyd-Jennings een grote stap. Ze openen hun eerste winkel onder de naam “Hackett” aan de New Kings Road in Parson’s Green, in Londen. Hier verkopen ze met succes nog steeds de fijne kwalitatieve tweedehands traditionele Britse mannenkleding en accessoires, wat ze ontdekt hadden bij vele antiek markten. Al snel ontwikkelt Hackett een ware cult status, wat ze met name te danken hebben aan de aandacht in “Young Fogeydom” en de “Sloane Ranger Handbook”.
Het Sloane Ranger Handbook is een Brits society magazine, ‘The first guide to what really matters in life’, wat werd gelezen door de Sloanes. Dit waren upper- en upper-middle-class mannen en vrouwen die in West Londen woonden. De term ‘Sloane Ranger’ is een woordspeling tussen ‘Sloane Square’, het modische en vermogende gebied van Londen, en het TV karakter ‘The Lone Ranger’.
1985
Er is enorm veel vraag naar de kwalitatieve traditionele kleding en accessoires. Als antwoord op deze vraag besluiten Hackett en Lloyd-Jennings dat het tijd is om nieuwe kleding te produceren, om zo meer de markt te bedienen. Dus gaan ze naar Schotland, kopen een paar rollen tweed, nemen een traditioneel jasje en gaan daarmee naar de kleermaker, die het voor hen namaakt.
Begonnen met het ”wegkapen” van kleding maar uitgegroeid tot het werken met traditionele kleermakers, zijn ze in staat om hun ideale kledinglijn en accessoires te creëren op basis van hun uitgebreide kennis van de stijlvolle Britse man. De kledinglijn bestaat uit al hun favorieten en tonen een gedurfd en krachtig gebruik van kleuren en patronen. Ze presenteren een frisse stijl voor de stijlvolle Britse mannen om zo ook de zonen van de toen opmerkelijke Savile Row klant aan te trekken.
1986
Het succes van de eerste winkel in Parson’s Green groeit steeds verder uit. Hackett opent meer winkels in de buurt rond Parson’s Green; één voor overhemden en dassen, één voor maatkleding, een specialistische formele kledingwinkel, een kapper en mannen accessoire winkel, en als laatste een winkel met sportkleding. Al deze winkels bevinden zich binnen 100 meter van elkaar en dit gebied wordt al snel bekend als de “Hackett Cross” bij de Londense taxichauffeurs.
1987
Hackett is als eerst betrokken bij de polo sport. Na te zijn benaderd door twee cavaleristen die opzoek waren naar sponsors voor hun poloteam, wordt er een poloshirt gemaakt met daarop heel groot “Hackett” gedrukt. Dit wordt het begin van het Hackett polo shirt. Dit shirt wordt een uniek stuk en speciaal gemaakt voor het team. Maar Hackett klanten die een plezierige middag bij Smith’s Lawn hebben beleefd willen ook dit unieke shirt in hun bezit krijgen en blijven vragen of ze dit shirt ook kunnen kopen. Deze polo’s zijn altijd in het assortiment gebleven en Hackett is vandaag de dag nog steeds betrokken bij polo teams in de UK, Spanje en Frankrijk.
Hackett verdwijnt uit het Parson’s Green en om de bereikbaarheid voor de klant te vergroten worden er Hackett winkels geopend in Eastcheap, Bishopsgate en Holborn. Dit zijn alle drie vooraanstaande wijken in Londen.
1988
Hackett begint op kleine schaal te adverteren en komt met twee slogans naar voren. Deze slogans bewijzen dat Hackett een lang bestaansrecht nastreeft. De stijlvolle board advertenties en de slogan, Essential British Kit, vormen de perfecte opsomming voor alles waar Hackett voor staat.
1989
In de late jaren ‘80 krijgt Hackett forse aandacht van anglofiele Europeanen, voornamelijk Spaanse klanten zijn weg van Hackett. Gefocust op deze aandacht opent Hackett de eerste winkel in Madrid met Spaanse partners. Dit levert een ondergrond voor een zeer succesvolle Spaanse business inclusief de tegemoetkoming van het Spaanse warenhuis, El Corte Ingles.
1992
Met groeiende voetsporen in Londen en in het buitenland krijgt Hackett de aandacht van Alfred Dunhill (wat later de Richemont Luxury Goods Group wordt) die een meerderheidsparticipatie koopt van Hackett. Deze injectie van support maakt het voor Hackett mogelijk om hun, nog huidige, flagship winkel op Sloane Street in Londen te openen in oktober 1992.
1993
Hackett komt voor het eerst in contact met motoren en wordt de eerste sponsor van het Goodwood Festival of Speed. Dit is een, nog steeds bestaande, jaarlijkse race met historische motor en race wagens waarbij ze zo snel mogelijk een berg moeten beklimmen op de grond van Goodwood House, in West Sussex in de UK.
1994
De thuishaven voor de formule “Le Style Anglais” wordt de volgende stap in de expansie van Hackett door in de Left Bank in Parijs een shop te openen.
1995
Na meerdere aanvragen van klanten om kleding te maken voor kinderen, zodat ze in dezelfde kleding lopen als papa, produceert Hackett hun eerste lijn voor “Essential British Kids”.
1997
Hackett gaat in zee met een lange-termijn sponsoring met het Engelse Rugby team. Als de Official Formal Wear Suppliers van Sir Clive Woodward’s team. Hackett kleedt de spelers met veelbesproken blazers en flanellen en later voor de introductie van de teams het eerste team pak.
1999
Hackett, met zijn gevestigde reputatie voor tweeds, lanceert hun meest doorlevende tweed gekoppeld aan het “Horse and Hound” magazine, een krachtig en kleurrijke tweed met een groene basis en rode over ruit.
2002
Jonny Wilkinson wordt het gezicht van Hackett. Jonny is een overduidelijke keus voor het vertegenwoordigen van het merk. Hij heeft een bestaande link met Hackett via het England Team sponsoring en hij draagt bij aan de perfecte belichaming van de moderne “English Gentleman”.
2003
Engeland wordt Rugby Wereld Kampioen en paradeert langs de Londense straten in een opendak bus gekleed in hun Hackett maatpakken. Jonny Wilkinson OBE is de ster met zijn laatste dropgoal tegen Australië. De ‘OBE’ achter zijn naam is de afkorting van ‘Order of the British Empire’, wat betekent dat hij geridderd is tot ‘Officer’.
2005
Hackett wordt Official Partner van het Aston Martin Racing team tijdens GT1. Waarbij ze het team voorzien van officiële team kleding en deze lijn van gelicieerde kleding en accessoires is tevens vanaf komende zomer te koop bij Hackett dealers. Aston Martin Racing is weer officieel terug na hun overwinning in Le Mans 24 Hours Race in 1959, met veel succes en behoorlijk aantal overwinningen en ontelbare podium plaatsen.
Torreal, een leidende Spaanse investerings groep, koopt Hackett van Richemont in juni. Zij investeren enorm in de ontwikkeling van het merk met de intentie om de positie van ‘het merk met de beste British Style’ te versterken in de UK en daarbuiten. De nieuwe eigenaren die onder meer spijkerbroekenmerk Pepe Jeans in hun portefeuille hebben, vragen Jeremy Hackett terug. Hij wordt aangesteld als chairman en stijlicoon om de Britse identiteit te waarborgen.
2006
Naast de uitbreiding van een totaal van 29 winkels verspreid over de UK, Spanje, België, Duitsland, Zwitserland en Frankrijk, wordt Hackett vertegenwoordigd in 15 Europese landen, Hong Kong, Mexico, Zuid Afrika en Dubai.
De sponsoractiviteiten worden sterk uitgebreid met de London Rowing Club en het Britse Army Polo Team. Hierbij is de Rundle Cup, het jarenoude en zeer sterke polo gevecht tussen The Army en The Navy, een essentiële Britse traditie.