Auteur Topic: Glijbanen, rondingen en krommingen  (9294 keer gelezen)

Solitarias

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.010
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Glijbanen, rondingen en krommingen
Gepost op: 03 augustus 2006 – 18:35:34
Citaat van: "Stijlkoning"


Bij de eerder door mij genoemde Volponi kost compleet verzolen met zwaluwhak, of leren hak met alleen prachtige koperen spijkertjes € 50,-- à € 75,--. Met versturen erbij, bijvoorbeeld met UPS, zou je dus nog goedkoper uit kunnen zijn


Klinkt goed!
Heb je het (email) adres van deze Volponi? Kan ik ook in het Engels met hem mailen?

Wat bedoel je precies met 'glijbaan' ??
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

Cornerman

  • Gebruiker
  • Berichten: 698
    • Bekijk profiel
    • http://www.cornerman.net
Glijbanen, rondingen en krommingen
Reactie #1 Gepost op: 03 augustus 2006 – 19:47:15
Citaat van: "Stijlkoning"


Zoals je al zei, is dat natuurlijk afhankelijk van de staat, maar ook van het uurtarief van onze calzolaio. Als hij zichzelf goed vindt zal het allicht meer kosten dan een tientje of twee!

Bij de eerder door mij genoemde Volponi kost compleet verzolen met zwaluwhak, of leren hak met alleen prachtige koperen spijkertjes € 50,-- à € 75,--. Met versturen erbij, bijvoorbeeld met UPS, zou je dus nog goedkoper uit kunnen zijn dan bij onze doorgaans ozo aardige en vriendelijke  "boerenpummels".


Kan je je schoenen daar gewoon heensturen dan ?  Of moet je eerst bekend zijn ?
Frank Lucas: See, you are what you are in this world. That's either one of two things: Either you're somebody, or you ain't nobody.

Stijlkoning

  • Gebruiker
  • Berichten: 256
    • Bekijk profiel
Glijbanen, rondingen en krommingen
Reactie #2 Gepost op: 03 augustus 2006 – 22:18:10
Citaat van: "Peer Gynt"
Ik heb geen flauw benul of Danny een goede schoenmaker is of niet, hij doet in ieder geval voorkomen dat hij dat wel is. Wel vraag ik me nog af waarom jij meerdere paren dure schoenen bij 'm brengt die hij de vernieling in helpt. Na één keer, en hoogstens twee keer heb je het dan toch wel door?


Ben ooit bij hem gekomen, omdat ik zijn site, die toen nog niet The Royal Treatment heette, tegenkwam tijdens het surfen naar schoenen.
De site en zijn verhaal maakten indruk. Omdat ik tot dan alleen maar positieve (Italiaanse) ervaringen had met het compleet verzolen, dacht ik er niet bij na dat het ook wel eens fout kon gaan. Om die reden heb ik toen maar direct enkele paren gebracht. Te goed van vertrouwen dus. Doe ik dus ook nooit weer bij een nieuw adres.
empre scarpe inglese!
Ignatious Joseph

Stijlkoning

  • Gebruiker
  • Berichten: 256
    • Bekijk profiel
Glijbanen, rondingen en krommingen
Reactie #3 Gepost op: 03 augustus 2006 – 22:28:04
Citaat van: "Cornerman"
Citaat van: "Stijlkoning"


Zoals je al zei, is dat natuurlijk afhankelijk van de staat, maar ook van het uurtarief van onze calzolaio. Als hij zichzelf goed vindt zal het allicht meer kosten dan een tientje of twee!

Bij de eerder door mij genoemde Volponi kost compleet verzolen met zwaluwhak, of leren hak met alleen prachtige koperen spijkertjes € 50,-- à € 75,--. Met versturen erbij, bijvoorbeeld met UPS, zou je dus nog goedkoper uit kunnen zijn dan bij onze doorgaans ozo aardige en vriendelijke  "boerenpummels".


Kan je je schoenen daar gewoon heensturen dan ?  Of moet je eerst bekend zijn ?


De eerlijkheid gebied te zeggen, dat ik ze goed ken. En zij mij.
Heb er door de jaren heen al heel veel mooi schoeisel gekocht en dat maakte de insteek naar reparatie vanzelfsprekend.
Zelf neem ik als ik naar Italië ga voor zaken en/of vakantie schoenen mee voor reparatie. Een paar weken later krijg ik ze dan keurig thuis gestuurd. Ze sturen ook nog een fax op de dag dat zij verzenden.

Het Engels van Mauri Volponi zelf en de meeste personeelsleden is niet om over naar huis te schrijven. Als je zelf wat Italiaans kunt, vergemakkelijkt dat de conversatie wel.
empre scarpe inglese!
Ignatious Joseph

Stijlkoning

  • Gebruiker
  • Berichten: 256
    • Bekijk profiel
Glijbanen, rondingen en krommingen
Reactie #4 Gepost op: 03 augustus 2006 – 22:57:32
Citaat van: "Solitarias"
Citaat van: "Stijlkoning"


Bij de eerder door mij genoemde Volponi kost compleet verzolen met zwaluwhak, of leren hak met alleen prachtige koperen spijkertjes € 50,-- à € 75,--. Met versturen erbij, bijvoorbeeld met UPS, zou je dus nog goedkoper uit kunnen zijn


Klinkt goed!
Heb je het (email) adres van deze Volponi? Kan ik ook in het Engels met hem mailen?

Wat bedoel je precies met 'glijbaan' ??


Zie mijn antwoord aan Cornerman. De adresgegevens van Volponi heb ik niet direct bij de hand, maar dat zoek ik wel op. Blijft wel de vraag of je er zomaar iets voor reparatie heen kunt sturen. Dat weet ik dus ook niet precies. Feit is wel dat het zeer de moeite is om eens een bezoekje te brengen aan Firenze of Forte dei Marmi. Klinkt toch ook wel lekker decadent als je je komende reis naar deze mooie oorden toelicht aan je vrienden en familie door te vertellen dat je op zoek gaat naar een nieuwe schoenmaker......

Met een "glijbaan" bedoel ik dat als je de schoen van opzij bekijkt de hak, het uit plakjes leer opgebouwde gedeelte dus, aan de achterkant hoger is dan aan de voorzijde bij de holte en het geleng. Zo hoort het dus niet.
De hak moet aan het einde van het geleng precies net zo hoog zijn als aan de achterkant. En dan is het de kunst, dat de hak als de schoen op een vlakke ondergrond staat, overal gelijk draagt. Vaak zie je bij schoenen dat dan alleen het voorste gedeelte van de hak de grond raakt en de rest in het luchtledige hangt. Bij o.m. Church´s komt dat wel eens voor.
Het heeft alles te maken met een juiste buiging van de zool en de juiste versteviging onder de holte van de voet, die voorkomt dat de schoen gaat doorzakken.
Om dit moeilijke probleem te tackelen, maken ze dan maar een "glijbaantje". Dat woord is overigens geen officiële benaming maar ik gebruik het om e.e.a. uit te leggen.

Nu ik dit allemaal aan het schrijven ben, schiet mij nog iets te binnen:

Bij een goede schoen is de zool niet vlak. Als je van achter naar voren over de schoenzool kijkt, moet je een mooie ronding / bolling kunnen zien, waarbij het centrale gedeelte het bolst is. Dat zorgt voor een mooie geleidelijke afwikkeling van de voet.
Dat dient dus ook voor verzolen te gelden. Nou bij Danny waren de zolen zo vlak, dat het optisch bijna leek of ze hol i.p.v. bol stonden...
empre scarpe inglese!
Ignatious Joseph

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Glijbanen, rondingen en krommingen
Reactie #5 Gepost op: 05 augustus 2006 – 12:14:08
Heb je foto voorbeelden van wat jij wel en niet een mooie hak vind? Ben erg benieuwd!
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Stijlkoning

  • Gebruiker
  • Berichten: 256
    • Bekijk profiel
Glijbanen, rondingen en krommingen
Reactie #6 Gepost op: 05 augustus 2006 – 15:35:14
Citaat van: "Sergio"
Heb je foto voorbeelden van wat jij wel en niet een mooie hak vind? Ben erg benieuwd!


Ik heb nog geen digitale camera :oops:, dus dat wordt moeilijk, maar laat ik zeggen, dat ik de hakken van Edward Green in het algemeen erg mooi vind. Misschien dat dat al het een en ander verduidelijkt. Enzo Bonafè uit Bologna kan er ook wat van, een echte meester. En eeh, die lachen zich een kriek om Santoni en Sutor Mantelassi c.s.

Even voor de duidelijkheid: ook ik heb een paar Santoni´s en 2 of 3 paar Mantelassi´s.
De Santoni´s hebben een werkelijk prachtige neus, maar als ik op de bank zit en relaxed m´n linker onderbeen op m´n rechter bovenbeen heb liggen, kan me de achterkant van die Santoni´s niet bekoren. Het ziet er allemaal wat lomp en onbeholpen uit. Anatomisch klopt het gewoon net niet.
Als ik hetzelfde doe met een stel Edward Greens of Bonafè´s roept het bij mij alleen maar bewondering op. Dan zie je het echte meesterschap van een schoenmaker die snapt hoe het menselijk lichaam in elkaar steekt en hoe je dat met goede accessoires kunt accentueren en verfraaien.
Uiteraard geldt dit ook voor een paar bespoke John Lobbs en Gatto´s.
Dus niet die onder de vlag van Hermès uitgebrachte John Lobbs, want die hebben niets met Londen te maken...
empre scarpe inglese!
Ignatious Joseph

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Glijbanen, rondingen en krommingen
Reactie #7 Gepost op: 05 augustus 2006 – 16:13:18
Citaat van: "Stijlkoning"
[
Met een "glijbaan" bedoel ik dat als je de schoen van opzij bekijkt de hak, het uit plakjes leer opgebouwde gedeelte dus, aan de achterkant hoger is dan aan de voorzijde bij de holte en het geleng. Zo hoort het dus niet.
De hak moet aan het einde van het geleng precies net zo hoog zijn als aan de achterkant. En dan is het de kunst, dat de hak als de schoen op een vlakke ondergrond staat, overal gelijk draagt. Vaak zie je bij schoenen dat dan alleen het voorste gedeelte van de hak de grond raakt en de rest in het luchtledige hangt. Bij o.m. Church´s komt dat wel eens voor.
Het heeft alles te maken met een juiste buiging van de zool en de juiste versteviging onder de holte van de voet, die voorkomt dat de schoen gaat doorzakken.
Om dit moeilijke probleem te tackelen, maken ze dan maar een "glijbaantje". Dat woord is overigens geen officiële benaming maar ik gebruik het om e.e.a. uit te leggen.

Nu ik dit allemaal aan het schrijven ben, schiet mij nog iets te binnen:

Bij een goede schoen is de zool niet vlak. Als je van achter naar voren over de schoenzool kijkt, moet je een mooie ronding / bolling kunnen zien, waarbij het centrale gedeelte het bolst is. Dat zorgt voor een mooie geleidelijke afwikkeling van de voet.
Dat dient dus ook voor verzolen te gelden. Nou bij Danny waren de zolen zo vlak, dat het optisch bijna leek of ze hol i.p.v. bol stonden...

Exact!

Wat Stijlkoning bedoelt:




(Paolo Scafora).
Fashion can be bought. Style one must possess.

Steef

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.599
    • Bekijk profiel
Glijbanen, rondingen en krommingen
Reactie #8 Gepost op: 05 augustus 2006 – 17:11:35
Dat hebben mijn D&G's zelfs, met die iets gebolde zool...

Jason

  • Gast
Glijbanen, rondingen en krommingen
Reactie #9 Gepost op: 05 augustus 2006 – 17:21:27
Interessant! Nu we het toch over bollingen en rondingen hebben: Soms zie je bij schoenen, vaak de mooiere, dat het geleng bol staat. Dus waar de zool op de hak aansluit is de zool niet vlak maar rond, als je van voren kijkt. Naar mijn idee is er bij duurdere schoenen meestal meer ronding. Is dat waar, wat is het, en waarom?

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Glijbanen, rondingen en krommingen
Reactie #10 Gepost op: 05 augustus 2006 – 18:47:24
Citaat van: "Jason"
Interessant! Nu we het toch over bollingen en rondingen hebben: Soms zie je bij schoenen, vaak de mooiere, dat het geleng bol staat. Dus waar de zool op de hak aansluit is de zool niet vlak maar rond, als je van voren kijkt. Naar mijn idee is er bij duurdere schoenen meestal meer ronding. Is dat waar, wat is het, en waarom?


Bedoel je dit..?

Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

Taylor

  • Gast
Glijbanen, rondingen en krommingen
Reactie #11 Gepost op: 05 augustus 2006 – 19:54:20
Citaat van: "Migliore"
Citaat van: "Jason"
Interessant! Nu we het toch over bollingen en rondingen hebben: Soms zie je bij schoenen, vaak de mooiere, dat het geleng bol staat. Dus waar de zool op de hak aansluit is de zool niet vlak maar rond, als je van voren kijkt. Naar mijn idee is er bij duurdere schoenen meestal meer ronding. Is dat waar, wat is het, en waarom?


Bedoel je dit..?





Dat zijn wel heel erg fraaie exemplaren, Migliore...........

Alboreto

  • Gebruiker
  • Berichten: 374
    • Bekijk profiel
Glijbanen, rondingen en krommingen
Reactie #12 Gepost op: 05 augustus 2006 – 20:42:53
Citaat van: "Jason"
Interessant! Nu we het toch over bollingen en rondingen hebben: Soms zie je bij schoenen, vaak de mooiere, dat het geleng bol staat. Dus waar de zool op de hak aansluit is de zool niet vlak maar rond, als je van voren kijkt. Naar mijn idee is er bij duurdere schoenen meestal meer ronding. Is dat waar, wat is het, en waarom?
Dat wordt in het Engels een bevelled waist genoemd. Door de sterke ronding ontstaat een stuwing naar boven, richting de voetboog dus, heb ik me laten vertellen. Vaak wordt een bevelled waist gecombineerd met een zgn. fiddle back waist, waarbij de rand van de schoen ter hoogte van de voetboog niet meer uitsteekt, dit in tegenstelling tot de voorvoet en de hak. De omtrek van de zool heeft dus iets weg van een viool, met die happen eruit aan weerszijden.
esus saves, George Nelson withdraws!

Stijlkoning

  • Gebruiker
  • Berichten: 256
    • Bekijk profiel
Glijbanen, rondingen en krommingen
Reactie #13 Gepost op: 05 augustus 2006 – 20:52:18
Citaat van: "Migliore"
Citaat van: "Jason"
Interessant! Nu we het toch over bollingen en rondingen hebben: Soms zie je bij schoenen, vaak de mooiere, dat het geleng bol staat. Dus waar de zool op de hak aansluit is de zool niet vlak maar rond, als je van voren kijkt. Naar mijn idee is er bij duurdere schoenen meestal meer ronding. Is dat waar, wat is het, en waarom?


Bedoel je dit..?



Ze zijn je zeker te klein, want je hebt er nog nooit op gelopen zo te zien. Flauw geintje hoor en nu even echt:

Complimenti al cuoco!!! Oh nee, dat zeg ik altijd in een restaurant als het echt goed smaakt. Ik bedoel complimenten voor de maker van dit fraais.
Ziet er verbluffend mooi en indruklwekkend uit.
Maar wie heeft ze gemaakt, wat kostten ze en waar heb je het gekocht?

Trouwens even wat anders: welke stof ligt eronder? Minstens zo mooi als de scarpe! Complimenti!!!
empre scarpe inglese!
Ignatious Joseph

Stijlkoning

  • Gebruiker
  • Berichten: 256
    • Bekijk profiel
Glijbanen, rondingen en krommingen
Reactie #14 Gepost op: 05 augustus 2006 – 20:55:30
Citaat van: "Nexus"
Citaat van: "Stijlkoning"
[
Met een "glijbaan" bedoel ik dat als je de schoen van opzij bekijkt de hak, het uit plakjes leer opgebouwde gedeelte dus, aan de achterkant hoger is dan aan de voorzijde bij de holte en het geleng. Zo hoort het dus niet.
De hak moet aan het einde van het geleng precies net zo hoog zijn als aan de achterkant. En dan is het de kunst, dat de hak als de schoen op een vlakke ondergrond staat, overal gelijk draagt. Vaak zie je bij schoenen dat dan alleen het voorste gedeelte van de hak de grond raakt en de rest in het luchtledige hangt. Bij o.m. Church´s komt dat wel eens voor.
Het heeft alles te maken met een juiste buiging van de zool en de juiste versteviging onder de holte van de voet, die voorkomt dat de schoen gaat doorzakken.
Om dit moeilijke probleem te tackelen, maken ze dan maar een "glijbaantje". Dat woord is overigens geen officiële benaming maar ik gebruik het om e.e.a. uit te leggen.

Nu ik dit allemaal aan het schrijven ben, schiet mij nog iets te binnen:

Bij een goede schoen is de zool niet vlak. Als je van achter naar voren over de schoenzool kijkt, moet je een mooie ronding / bolling kunnen zien, waarbij het centrale gedeelte het bolst is. Dat zorgt voor een mooie geleidelijke afwikkeling van de voet.
Dat dient dus ook voor verzolen te gelden. Nou bij Danny waren de zolen zo vlak, dat het optisch bijna leek of ze hol i.p.v. bol stonden...

Exact!

Wat Stijlkoning bedoelt:




(Paolo Scafora).


Prachtige schoenen zo te zien, maar kun je ook nog een paar totaal plaatjes schieten? Van boven, van opzij, van voor naar achter en van achter naar voor enzo.... :oops:  :oops:  :oops:

Enne wie is de maker?
empre scarpe inglese!
Ignatious Joseph