Had het ook over de fullbrogue (dus niet medallion, of toecap) in bruin onder een formeel pak
. In die vorm is dat nu eenmaal een informele schoen, en best gecombineerd met bijv. tweed of flannel (= informeler).
Hier nog wat leuk leeswerk:
Alan Flusser, dressing the man, over de wingtip full brogue:

Bernhard Roetzel (Gentleman - a timeless fashion) over brogueing, hoe meer naar rechts, hoe meer brogue (en dus hoe informeler):

(Zie ook helemaal rechts de tekst over de full brogue)
In het algemeen geldt volgens mij dat brogues te informeel zijn om te dragen onder een pak. Verder is het nuttig op te merken dat ik niet dagelijks een pak aantrek en dat de keuze van de schoen zeker zal samenhangen met de omgeving waarin deze wordt gedragen. Het meest in het oog springend zijn dan bepaalde locaties ('The city') of bepaalde gelegenheden (rouw). Wat verder opvalt aan de afbeeldingen is dat de leesten vrij rond zijn en zelfs wat conventioneel overkomen. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de 337-leest van Crockett & Jones. Klassiek genoeg om tijdloos te zijn en tegelijk weinig rond. Wat in dit verband goed uitkomt is dat uit een bezoek aan SirMax bleek dat mijn voeten prima geschikt zijn voor deze leest.
Zwarte brogues blijven voor mij 'vlees nog vis'. Te formeel om aan te trekken bij vrijetijdskleding en te casual om te dragen onder een pak. Zwarte schoenen onder pantalons zijn niet uitgesloten, sterker nog, het is volgens mij de enige optie onder een lichtgrijze pantalon. Puur vanuit een eigen voorkeur kies ik dan voor een wholecut of een schoen met toe-cap. Sowieso kies ik niet voor zwarte schoenen onder vrijetijdskleding.
Bruine brogues zijn naar mijn mening te informeel om te dragen onder een pak. Ik zie overigens wel ruimte voor een bruine monkstrap of een cognackleurige wholecut. Ook dat hangt weer af van de kleur van het pak en ook de lengte van de broek. Immers, een monkstrap in combinatie met (te) lange pijpen geeft al snel de indruk dat de drager een laars draagt. Leuk voor cowboys, maar niet het beeld dat ik wil overbrengen. De monkstrap lijkt het te houden tussen een zwarte toecap en de meer informele (bruine) brogues.
Verder ben ik geneigd om meer bruin en cognac te dragen gedurende de lente en de zomer en meer zwart tijdens herfst en winter. Dat wordt overigens vooral ingegeven door de kleur van mijn winterbroeken.
Groeten,
Don
Edit: Inmiddels tot het inzicht gekomen dat ik de 337-leest mooier vindt dan de 348-leestEdit: Missende BBCode toegevoegd