Poll

Brogues onder een pak

Nee, nooit
10 (29.4%)
Alleen austerity brogues
1 (2.9%)
Alleen half brogues
11 (32.4%)
Alle varianten, ook full brogues
12 (35.3%)

Totaal aantal stemmen: 27

Auteur Topic: Remember brogues onder een pak - ja of neen ?  (20770 keer gelezen)

Snob

  • Gebruiker
  • Berichten: 780
    • Bekijk profiel
Remember brogues onder een pak - ja of neen ?
Gepost op: 29 juli 2006 – 22:53:29
Ik was deze avond in mijn boekenkast aan het snuisteren en pikte daar het boek "Clothes and the man" van Alan Flusser uit.
Was lang geleden dat ik het nog eens had vast gehad. Bladerend viel mijn oog plots op volgende paragraaf over shoenen - pag 101
Wou dit jullie niet onthouden.

The (perforated) Cap-Toe Brogue

The cap-toe, either plain or with a medallion decoration, is the most dressy business shoe one can wear, and for years this shoe has been the staple of the businessman's wardrobe.
This lace-up shoe comes in black and various shades of brown. It is to be worn only with business suits of worsteds or flannels. In Boston it is considered perfectly proper to wear a highly polished brown version of this shoe with a navy suit, wheras in London it would be contrued to be poor tate to wear this conbination.

Over de engelsen en hun aversie tegen de kleur bruin kunnen we niets doen, maar vond het wel interessant om aan de SF-ers te laten weten dat bepaalde brogues dus wel kunnen onder een pak.
Where has all the glamour gone?

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Remember brogues onder een pak - ja of neen ?
Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2006 – 23:10:29
Had het ook over de fullbrogue (dus niet medallion, of toecap) in bruin onder een formeel pak ;). In die vorm is dat nu eenmaal een informele schoen, en best gecombineerd met bijv. tweed of flannel (= informeler).

Hier nog wat leuk leeswerk:

Alan Flusser, dressing the man, over de wingtip full brogue:


Bernhard Roetzel (Gentleman - a timeless fashion) over brogueing, hoe meer naar rechts, hoe meer brogue (en dus hoe informeler):

(Zie ook helemaal rechts de tekst over de full brogue)
Fashion can be bought. Style one must possess.

Snob

  • Gebruiker
  • Berichten: 780
    • Bekijk profiel
Remember brogues onder een pak - ja of neen ?
Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2006 – 23:23:08
Yep,

En ik had het over het derde type van links  :)

By the way, 2 zeer goede boeken, staan ook bij mij in de kast !
Where has all the glamour gone?

Vincer

  • Gebruiker
  • Berichten: 69
    • Bekijk profiel
Remember brogues onder een pak - ja of neen ?
Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2006 – 18:12:23
Opvallend is dat het wel allemaal zwarte schoenen zijn. Ik ben meer van de stempel die van mening is dat je zwarte schoenen alleen naar een begravenis draagt. Ik vind bruin immer mooier staan.
Nieuw of oud een goed pak is goud.

Omegageneve

  • Berichten: 15
    • Bekijk profiel
Remember brogues onder een pak - ja of neen ?
Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2007 – 19:15:16
Ik denk dat dat bruin onder een pak (of te wel de italiaanse invloed) wel iets van mode (!) van de laatste (10?) jaar is. Volgens goed en degelijk nederlandsch gebruik volgen wij de engelsen/fransen(zijn ook rare jongens) meer dan de olijfeters als het om etiquette gaat. (gelukkig maar :-p)

En al dragen zij(=niet wij) bruin naar werk dan doen wij (= ijskast ipv koelkast) dat nog niet.

Nog even en we volgen de amerikaanse mores (=button down met das, hey dat doet die fiat baas ook al, wist wel dat het  daar ergens fout zat).

Zo lekker ongenuanceerd... (he he)
RE ET CORDE IDEM

Napoleon

  • Gast
Remember brogues onder een pak - ja of neen ?
Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2007 – 20:05:53
vind het ok

cypripedium

  • Gebruiker
  • Berichten: 952
    • Bekijk profiel
Remember brogues onder een pak - ja of neen ?
Reactie #6 Gepost op: 02 januari 2007 – 21:26:46
We hebben het iedere keer over de Engelse versus Italiaanse stijl.
Engelsen dragen enkel zwart onder een pak. Italianen juist bruintinten.
Plain geniet de voorkeur.

In de Benelux is de zwarte fullbrogue met leren zool een algemeen geaccepteerde schoen onder een pak. Zelfs bij mensen in hooge functies, die dondersgoed weten hoe je een pak moet dragen. (Ik heb het dus NIET over de mensen met dasspelden en spekzolen)

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een plain oxford. Maar met een zwarte fullbrougue kun je je naar mijn mening zeker laten zien.

Bart

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.016
    • Bekijk profiel
Remember brogues onder een pak - ja of neen ?
Reactie #7 Gepost op: 02 januari 2007 – 22:07:41
Mee eens, al zal ik zelf geen full brogue onder een pak dragen. Met betrekking tot de kleur van de schoenen onder een pak, hanteer ik onderstaande uitgangspunten:

Onder een blauw(achtig) pak kan m.i. prima een bruine schoen worden gedragen, in de zomer zelfs een cognac of tan kleurige schoen.

Onder een grijs(achtig) pak prefereer ik nog de zwarte schoen of een donderbruine suede schoen.

Bij een begrafenis uiteraard altijd een zwarte schoen, ongeacht de kleur van het pak  :wink:
Stemt rechts en haalt links in

Alex

  • Gebruiker
  • Berichten: 697
    • Bekijk profiel
Remember brogues onder een pak - ja of neen ?
Reactie #8 Gepost op: 02 januari 2007 – 22:15:18
Van het laaste plaatje is alleen de linkse echt draagbaar. De andere 3 modellen zou ik zelf nooit dragen.

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Remember brogues onder een pak - ja of neen ?
Reactie #9 Gepost op: 03 januari 2007 – 00:13:31
Citaat van: "Nexus"
Had het ook over de fullbrogue (dus niet medallion, of toecap) in bruin onder een formeel pak ;). In die vorm is dat nu eenmaal een informele schoen, en best gecombineerd met bijv. tweed of flannel (= informeler).

Hier nog wat leuk leeswerk:

Alan Flusser, dressing the man, over de wingtip full brogue:


Bernhard Roetzel (Gentleman - a timeless fashion) over brogueing, hoe meer naar rechts, hoe meer brogue (en dus hoe informeler):

(Zie ook helemaal rechts de tekst over de full brogue)

In het algemeen geldt volgens mij dat brogues te informeel zijn om te dragen onder een pak. Verder is het nuttig op te merken dat ik niet dagelijks een pak aantrek en dat de keuze van de schoen zeker zal samenhangen met de omgeving waarin deze wordt gedragen. Het meest in het oog springend zijn dan bepaalde locaties ('The city') of bepaalde gelegenheden (rouw). Wat verder opvalt aan de afbeeldingen is dat de leesten vrij rond zijn en zelfs wat conventioneel overkomen. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de 337-leest van Crockett & Jones. Klassiek genoeg om tijdloos te zijn en tegelijk weinig rond. Wat in dit verband goed uitkomt is dat uit een bezoek aan SirMax bleek dat mijn voeten prima geschikt zijn voor deze leest.

Zwarte brogues blijven voor mij 'vlees nog vis'. Te formeel om aan te trekken bij vrijetijdskleding en te casual om te dragen onder een pak. Zwarte schoenen onder pantalons zijn niet uitgesloten, sterker nog, het is volgens mij de enige optie onder een lichtgrijze pantalon. Puur vanuit een eigen voorkeur kies ik dan voor een wholecut of een schoen met toe-cap. Sowieso kies ik niet voor zwarte schoenen onder vrijetijdskleding.

Bruine brogues zijn naar mijn mening te informeel om te dragen onder een pak. Ik zie overigens wel ruimte voor een bruine monkstrap of een cognackleurige wholecut. Ook dat hangt weer af van de kleur van het pak en ook de lengte van de broek. Immers, een monkstrap in combinatie met (te) lange pijpen geeft al snel de indruk dat de drager een laars draagt. Leuk voor cowboys, maar niet het beeld dat ik wil overbrengen. De monkstrap lijkt het te houden tussen een zwarte toecap en de meer informele (bruine) brogues.

Verder ben ik geneigd om meer bruin en cognac te dragen gedurende de lente en de zomer en meer zwart tijdens herfst en winter. Dat wordt overigens vooral ingegeven door de kleur van mijn winterbroeken.

Groeten,
Don

Edit: Inmiddels tot het inzicht gekomen dat ik de 337-leest mooier vindt dan de 348-leest
Edit: Missende BBCode toegevoegd

HotFudge

  • Gast
Remember brogues onder een pak - ja of neen ?
Reactie #10 Gepost op: 03 januari 2007 – 18:08:55
Het is heel simpel. Zwarte brogues zijn uit den boze, omdat een brogue van origine een vrijetijdsschoen is. Alleen bruin (bordeauxrood of suede whatever...) kan er daarom mee door. En ik neem aan dat je een vrijetijdsschoen niet onder je pak gaat dragen. En nee ook niet omdat het zogenaamd 'in de Benelux geaccepteerd is'. Tenzij je natuurlijk een rasechte, studerende Delftenaar bent, dat is weer een heel ander verhaal. Maar er is al een topic hierover geweest, aangezien het nu al de zoveelste keer is dat ik het moet uitleggen...  :P En Alan Fusser is een Amerikaan, zegt dat al niet genoeg?  :roll:

Jason

  • Gast
Remember brogues onder een pak - ja of neen ?
Reactie #11 Gepost op: 03 januari 2007 – 20:37:15
Citaat van: "HotFudge"
Het is heel simpel. Zwarte brogues zijn uit den boze, omdat een brogue van origine een vrijetijdsschoen is. Alleen bruin (bordeauxrood of suede whatever...) kan er daarom mee door. En ik neem aan dat je een vrijetijdsschoen niet onder je pak gaat dragen. En nee ook niet omdat het zogenaamd 'in de Benelux geaccepteerd is'. Tenzij je natuurlijk een rasechte, studerende Delftenaar bent, dat is weer een heel ander verhaal. Maar er is al een topic hierover geweest, aangezien het nu al de zoveelste keer is dat ik het moet uitleggen...  :P En Alan Fusser is een Amerikaan, zegt dat al niet genoeg?  :roll:


Wil je dat verhaal van Delft en zwarte brogues nog een keer vertellen?

Napoleon

  • Gast
Remember brogues onder een pak - ja of neen ?
Reactie #12 Gepost op: 03 januari 2007 – 21:17:37
Citaat van: "Jason"
Citaat van: "HotFudge"
Het is heel simpel. Zwarte brogues zijn uit den boze, omdat een brogue van origine een vrijetijdsschoen is. Alleen bruin (bordeauxrood of suede whatever...) kan er daarom mee door. En ik neem aan dat je een vrijetijdsschoen niet onder je pak gaat dragen. En nee ook niet omdat het zogenaamd 'in de Benelux geaccepteerd is'. Tenzij je natuurlijk een rasechte, studerende Delftenaar bent, dat is weer een heel ander verhaal. Maar er is al een topic hierover geweest, aangezien het nu al de zoveelste keer is dat ik het moet uitleggen...  :P En Alan Fusser is een Amerikaan, zegt dat al niet genoeg?  :roll:


Wil je dat verhaal van Delft en zwarte brogues nog een keer vertellen?
geen mores voor jou?

Jason

  • Gast
Remember brogues onder een pak - ja of neen ?
Reactie #13 Gepost op: 03 januari 2007 – 21:42:21
Van delft weet ik dat ze delfts blauwe tegeltjes zowel in de kotsbak als boven de open haard hebben hangen, en dat ze je een mooie lul vinden als je die eraf trekt, dan moet je de drankrekening betalen. Maar daar houdt mijn kennis wat betreft delft op.

Napoleon

  • Gast
Remember brogues onder een pak - ja of neen ?
Reactie #14 Gepost op: 04 januari 2007 – 11:04:47
geen delftse pikkebazen die een uitlegje kennu gevu?