Auteur Topic: The Essential British kit.  (6910 keer gelezen)

Jason

• Gast
The Essential British kit.
Gepost op: 13 juli 2006 – 00:18:14
In het artikel in de Quote had Jeremy Hackett het over de Essential British Kit, oftewel de spullen die vroeger iedere rechtschapen Engelsman in zijn bezit had. In een ander topic was een vraag over een onderdeel van de essential british kit, in dit topic het antwoord en meer over de andere onderdelen daarvan. Voor meer informatie: pm.

Jason

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2006 – 00:19:33
Citaat van: "Vortex"
Citaat van: "Jason"
Het mooiste is ergens in een parkje, op een kleedje, met champagne, croissants stokbrood koffie en jus. Benodigdheden: (Pm mij voor een bestelling)

Mooi spul Jason, geef eens wat meer informatie !

De Champagnekoeler is van Swaine Adeney. Er zitten een koeler, twee glazen, een dop om de kurk te verwijderen, een speciale kurketrekker en koelelementen in. Volledig met de hand gemaakt van tuigleer, wat voor koffers, champagnekoelers, aktetassen e.d. het beste en het mooiste is. Het is is sterk, bij normaal gebruik gaat een koffertje makkelijk 10 jaar mee, een champagnekoeler nog veel langer.

De kleur die in Engeland het meest wordt verkocht hiervan is Tan. Nieuw is het egaal roodbruin, na verloop van tijd en een beetje poetsen krijgt het een diepbruin patina.
Dat is een belangrijk verschil met populaire italiaanse leermerken. Santoni en bijvoorbeeld the Bridge hebben in de winkel al een kunstmatig aangebracht patina. Swaine Adeney, Edward Green en Crockett & Jones hebben dat niet, maar krijgen na verloop van tijd een natuurlijk patina. Volgens sommigen is dat mooier, maar over smaak valt uiteraard niet te twisten...

Swaine Adeney in kleur Tan, voor en na gebruik:

Overigens: hoewel een ongetraind oog het misschien niet direct zal zien, valt de kwaliteit van the Bridge en andere merken uit die prijsklasse niet te vergelijken met Swaine Adeney. The Bridge is machinaal gestikt. Als een stiknaad loslaat, wat regelmatig voorkomt, valt het daardoor niet meer goed met naald en draad te repareren, voor de reparateur, hoe kundig hij ook is, rest dan slechts de lijmpot.
Bij Swaine Adeney worden met de hand stikgaatjes in het leer gestoken, waar vervolgens met de hand een draad doorheen wordt gehaald. Hierdoor valt het altijd goed te repareren, mocht er iets mee gebeuren. Natuurlijk is SA een stuk duurder dan the bridge, ik wil maar aangeven dat dat niet zomaar is. Wat ik in deze post over Swaine Adeney vertel geldt ook voor een paar andere, minder bekende Engelse leather goods manufacturers.

Een goed leren attachékoffertje, model lid-over-body, geen cijfersloten, (middelste op de linkerfoto) is absoluut onderdeel van The Essential British Kit. Over picknickmand later meer.

dutchcourage

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2006 – 09:31:51
Mooi spul, vooral zo'n leren koffertje is erg mooi. Jammer dat ze nogal wat kosten: :cry:

http://swaineadeney.co.uk//perl2/v2.cgi?page=/catalogue/details.html&productid=10&sectiontoken=attache-document-cases
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it”

Jason

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2006 – 18:30:26
Dat is zeker zo, maar de prijs is m.i. wel in verhouding met de kwaliteit en de levensduur. Daarbij, de meesten hier vinden de prijs voor een pak wel ok, dus waarom voor een koffertje niet? Een pak gaat immers maar een paar jaar mee, een koffertje veel langer...  
De Nederlandse Swaine Adeney dealer is trouwens een stuk goedkoper dan Swaine Adeney zelf, het standaard lid-over-body leren koffertje is daar 950 euro, bij SA 1200 pond. Misschien wordt het daardoor wat beter te verwerken.

Merlino

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2006 – 23:51:36
Jammer dat zo'n attachékoffertje bij mij meteen associaties met gaastrajassen en sučde brogues  onder harmonicabroek oproept...
"It takes a man to suffer ignorance, and smile" - Gordon Sumner

Bond, James Bond

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • http://www.fitzroy-everest.nl
Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2006 – 00:19:20
Ik denk dat je een verkeerd koffertje voor ogen hebt.  Deze koffers en tassen zijn zeer stijlvol, die zul je niet zien bij Gaastra jassen, eerder bij Engels maatwerk, Overigens, Swaine verkoopt goed in Italie, ook daar ziet men het verschil tussen de soepele italiaanse "The Bridge" tassen
en de taaie en duurzame handgemaakte Engelse tassen met massief messing sloten.

cheukert

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2006 – 00:39:30
Citaat van: "Merlino"
Jammer dat zo'n attachékoffertje bij mij meteen associaties met gaastrajassen en sučde brogues  onder harmonicabroek oproept...
Zo'n gaastra jas is wel verdomd handig als je door de regen naar school moet fietsen :lol:  maar ik begrijp wat je bedoelt, een dagje rondlopen met ministeries in de buurt  :?
ls de buren van hiernaast zo'n probleem maken van m'n Apache, dan verhuizen ze toch gewoon?!? Interesseert me vrij weinig :lol:

Jason

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2006 – 01:14:40

Ik weet zeker dat je in real life het verschil meteen ziet.

Solitarias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2006 – 06:56:05
Citaat van: "cheukert"
maar ik begrijp wat je bedoelt, een dagje rondlopen met ministeries in de buurt  :?

Memphistoos, colberts, pantalons, dasknijperts, Samsonites met initialen: de dagelijkse geneugten van de vierkante kilometer rond den Haag CS....   :D
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

Jason

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 14 juli 2006 – 11:00:54
Niet in mijn topic, dat soort vuile praat!

giuliano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10 Gepost op: 14 juli 2006 – 11:07:38
Niet in mijn topic, dat soort vuile praat!

:lol:
Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards.

Merlino

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #11 Gepost op: 14 juli 2006 – 12:37:35

Ik weet zeker dat je in real life het verschil meteen ziet.

Oh maar ik vergelijk geenszins de kwaliteit van deze koffertjes, die heb ik zelf die avond bij Berlioz mogen bewonderen! Maar überhaupt de attachékoffer...
"It takes a man to suffer ignorance, and smile" - Gordon Sumner

Napoleon

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 14 juli 2006 – 12:39:30
idd attache bleh

cheukert

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #13 Gepost op: 14 juli 2006 – 13:01:10
Van leer ziet het er vaak al beter uit... Je hebt ook van plastic units :?
ls de buren van hiernaast zo'n probleem maken van m'n Apache, dan verhuizen ze toch gewoon?!? Interesseert me vrij weinig :lol:

Fedor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #14 Gepost op: 14 juli 2006 – 17:05:15
Tja als je het nodig hebt voor het werk...

Op dit moment dus niet, maar mocht het zover komen...

Alleen de vraag: moet de kleur van de koffer bij die van de schoenen passen (of andersom)... meerdere koffers wordt weer zo prijzig...

Wie is de Nederlandse dealer eigenlijk?