Auteur Topic: 230 jaar oude schoenen (qua leer)  (4298 keer gelezen)

Solitarias

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.010
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
230 jaar oude schoenen (qua leer)
Gepost op: 18 juni 2006 – 06:21:59
Citaat van: "Solitarias"

One afternoon last week, a member of Styleforum.net, a Web site devoted to the discussion of men's clothing and lifestyle, asked fellow members about a shoe that had aroused his curiosity. The shoe, a cap-toe lace-up from the British cobbler Poulsen Skone, was not the sort of thing one finds at Brooks Brothers. Costing $1,500, it was made of Russian reindeer hide salvaged from a shipwrecked Danish brigantine — the Catherina von Flensburg — that had sunk off the coast of Cornwall in 1786.

"I understand that both Cleverley and John Lobb of St. James obtained some of these hides too," the Web poster wrote, referring to two London-based purveyors of custom shoes. "If anyone has bought any please post pictures. I understand that Prince Charles has got a pair, but he has yet to join the forum."


Ik heb vandaag dus een van deze schoenen in mijn handen gehad (bij Dunhill 5th Avenue NYC) EN heb er een foto van gemaakt!

Ik zal eea posten dra ik terug ben uit NYC

Anyhow: ik vond het geen mooie schoen!
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
230 jaar oude schoenen (qua leer)
Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2006 – 08:41:02
Ik heb hier als eens iets over gelezen in de Quote van een jaar of 7 geleden!! Zal eens kijken of ik het kan vinden... Was maar een kort stukje!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

Francobolli

  • Berichten: 22
    • Bekijk profiel
230 jaar oude schoenen (qua leer)
Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2006 – 10:19:17
Dat is tenminste vintage... :!:
implex sigilum veri

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
230 jaar oude schoenen (qua leer)
Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2006 – 12:36:30
Citaat van: "Migliore"
Ik heb hier als eens iets over gelezen in de Quote van een jaar of 7 geleden!! Zal eens kijken of ik het kan vinden... Was maar een kort stukje!


Bij deze... uit de Quote 500 van 1998..

Citaat
In december 1786 zonk de Metta Catharina in een storm vooor de kust van Cornwall. Het zeilschip was met een lading rendierhuiden op weg van Sint Petersburg naar Genua. In 1973 vond een amateurduikclub op ruim 30 meter onder de zeespiegelde eerste resten van het wrak. Een deel van de lading bleek nog onaangetast door het zeewater. Sterker nog, de leerbewerker die de eertse exemplaren bekeek had nog nooit zulk mooi materiaal gevoeld. De huiden zijn dikker en steviger dan die van nu, omdat ze afkomstig zijn van wilde dieren. Nog belangrijker voor de kwaliteit is de looimethode. Een huid wordt nu met chemicalien ontdaan van vet, vlees en haren, terwijl de huiden toen nog biologisch werden gelooid. Eerst zijn ze behandeld met wilgenbast en daarna in een bad van berkenolie gedompeld. De behandeling duurde minstens een jaar. Sinds eind jaren zeventig wordt jaarlijks een tiental gave huiden opgedoken en verwerkt tot schoenen, koffers en tassen. Prins Charles heeft het eerst paar gekregen. Hij is officieel eigenaar aangezien het wrak voor de kust van zijn graafschap lag. Een attachékoffer kost ± 2000 pond, een paar schoenen ± 1500 pond.


Zie ook:
www.gjcleverley.co.uk
www.1786russianleather.co.uk



Volgens mij kun je ze zowel bij Cleverley als bij John Lobb krijgen. Uiteraard is het bespoke, dus het model, de leest ect kun je zelf kiezen.
Bovenstaand model vind ik persoonlijk helemaal niks!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

Huey

  • Gast
230 jaar oude schoenen (qua leer)
Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2006 – 12:37:30
Als leer 230 jaar op de zeebodem heeft liggen rotten hoef ik het niet meer zo nodig aan m'n voeten.

Papageno

  • Gebruiker
  • Berichten: 179
    • Bekijk profiel
230 jaar oude schoenen (qua leer)
Reactie #5 Gepost op: 18 juni 2006 – 14:50:41
kun je altijd het leer nog de schuld geven van de odeur. :lol:

Jason

  • Gast
230 jaar oude schoenen (qua leer)
Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2006 – 15:00:01
Citaat van: "Huey"
Als leer 230 jaar op de zeebodem heeft liggen rotten hoef ik het niet meer zo nodig aan m'n voeten.


Er komt geen zuurstof bij, het rot dus niet. :wink: Verder betwijfel ik of bijvoorbeeld Swaine Adeney niet nog steeds op een net zo mooie manier zijn leer maakt en net zo mooie huiden heeft.

Aaron

  • Gast
230 jaar oude schoenen (qua leer)
Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2006 – 16:46:43
Voor schoenen en riemen vind ik het niet verfijnd genoeg. Voor een mooie tas daarintegen :-k :) ...

Solitarias

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.010
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
230 jaar oude schoenen (qua leer)
Reactie #8 Gepost op: 05 augustus 2006 – 11:29:32
Nog wat foto's van juni jl in NYC bij de Dunhill Store op 5th Av.

Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

Alboreto

  • Gebruiker
  • Berichten: 374
    • Bekijk profiel
230 jaar oude schoenen (qua leer)
Reactie #9 Gepost op: 05 augustus 2006 – 15:29:47
Citaat van: "Migliore"
Volgens mij kun je ze zowel bij Cleverley als bij John Lobb krijgen. Uiteraard is het bespoke, dus het model, de leest ect kun je zelf kiezen.
Bovenstaand model vind ik persoonlijk helemaal niks!
New & Lingwood verkoopt ze ook. Iets goedkoper dan Cleverley en Lobb (want RTW). De kennis betreffende het looiproces is helaas verloren gegaan na de Russische Revolutie en de collectivaties van de jaren '20 en '30. Bovendien is er sprake van dat men stopt met het bergen van de huiden. Dus je koopt wel iets unieks. En als je al 40 of 50 paar schoenen hebt, wil je wel eens iets anders.
esus saves, George Nelson withdraws!

T4phage

  • Board Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 559
    • Bekijk profiel
230 jaar oude schoenen (qua leer)
Reactie #10 Gepost op: 05 augustus 2006 – 20:21:25
Citaat van: "Alboreto"
New & Lingwood verkoopt ze ook. Iets goedkoper dan Cleverley en Lobb (want RTW).....

De leer van New & Lingwood zijn "2nd choice" - i.e Cleverley heeft de eerste 'pick'.  Rejects of Cleverley are used by others.