Ik heb hier als eens iets over gelezen in de Quote van een jaar of 7 geleden!! Zal eens kijken of ik het kan vinden... Was maar een kort stukje!
Bij deze... uit de Quote 500 van 1998..
In december 1786 zonk de Metta Catharina in een storm vooor de kust van Cornwall. Het zeilschip was met een lading rendierhuiden op weg van Sint Petersburg naar Genua. In 1973 vond een amateurduikclub op ruim 30 meter onder de zeespiegelde eerste resten van het wrak. Een deel van de lading bleek nog onaangetast door het zeewater. Sterker nog, de leerbewerker die de eertse exemplaren bekeek had nog nooit zulk mooi materiaal gevoeld. De huiden zijn dikker en steviger dan die van nu, omdat ze afkomstig zijn van wilde dieren. Nog belangrijker voor de kwaliteit is de looimethode. Een huid wordt nu met chemicalien ontdaan van vet, vlees en haren, terwijl de huiden toen nog biologisch werden gelooid. Eerst zijn ze behandeld met wilgenbast en daarna in een bad van berkenolie gedompeld. De behandeling duurde minstens een jaar. Sinds eind jaren zeventig wordt jaarlijks een tiental gave huiden opgedoken en verwerkt tot schoenen, koffers en tassen. Prins Charles heeft het eerst paar gekregen. Hij is officieel eigenaar aangezien het wrak voor de kust van zijn graafschap lag. Een attachékoffer kost ± 2000 pond, een paar schoenen ± 1500 pond.
Zie ook:
www.gjcleverley.co.ukwww.1786russianleather.co.uk
Volgens mij kun je ze zowel bij Cleverley als bij John Lobb krijgen. Uiteraard is het bespoke, dus het model, de leest ect kun je zelf kiezen.
Bovenstaand model vind ik persoonlijk helemaal niks!