Auteur Topic: Manica Camicia  (7216 keer gelezen)

T4phage

  • Board Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 559
    • Bekijk profiel
Manica Camicia
Reactie #15 Gepost op: 08 juni 2006 – 09:10:14
Verder in het engels voor duidelijkheid.  :wink:

1) pity that I don't have any other photos of the giacca, to transmit the idea of ease AND elegance. Maybe when mine is ready....  Let me repeat once again: the coat is not loose in any sense of the word.  To some the cuffs may be wide, but you have to see the coat in reality to see that it is not... unless of course you want your coat cuff to be almost as narrow as your shirt cuff.  Personally I like it to be about 28cm for coats that are worn with barrel cuffs.

2) The idea of "comfort" means that when you are wearing a coat, it feels as if you are wearing a sweater. Many companies try to achieve this by using very very fine wools, many which are quite fragile.  A tailor can achive this same thing in heavier, more durable woolens by the cut, such as high armholes, drape in the shoulders, etc.  Note: too tight a sleeve will invariably be uncomfortable, especially when you bend and flex your arm such as when you have a drink.  

3) What you see here in Holland may not necessarily be what you will see from the same brand in Italy, the US, etc.  It all depends on what model the store orders to fit the particular market.  Here in Holland, Valentini and Incotex is "tight", a similar fit is found in Portugal where most Incotex are now made, in the US it is "loose" in Italy many stores sell a fit that is in between.  Always keep this in mind.  

Citaat
...Ik ga er vanuit dat de waarheid in het midden ligt.

If you really want to see how elegant Italians dress, the best way to find out is to go there, visit the shows and operas, go to some of the parties, that will give a more complete picture than what you will find in magazines and the net.

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.934
    • Bekijk profiel
Manica Camicia
Reactie #16 Gepost op: 08 juni 2006 – 09:30:56
Citaat van: "Merlino"
...en volgens mij als de drager z'n arm laat hangen komt er geen shirtmanchet onder de mouw van het jasje uit...

Das is bij heel veel jasjes het geval... soms is ook niet te traceren hoe het komt dat de manchet niet zichtbaar blijft (opkruipen e.d.).

Maar hoe dan ook: iedereen draagt een pak zoals hij het lekker vindt zitten. Als de maten/stijl overeen komen met de wensen is er niets mis mee.

Dit staat dus los van de jutezakken die normaal in NL gedragen worden... dat heeft niets met maten en bewuste keuzes te maken  :roll:

Merlino

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.838
    • Bekijk profiel
Manica Camicia
Reactie #17 Gepost op: 08 juni 2006 – 09:45:31
Volgens mij is het één van de volgende dingen:

mouw jasje te lang
mouw shirt te kort
mouwaanzet shirt te groot

Ik ben trouwens in mijn reizen naar Italië een beetje gaan twijfelen aan het beeld dat wij hier hebben van een volk dat zich collectief goed kleedt. Er zijn Italianen die het helemaal begrijpen, er zijn Italianen die het in mijn ogen niet begrijpen (hoewel ze het altijd nog beter begrijpen dan Nederlanders) en dan heb je nog de Italiaanse jongeren...
"It takes a man to suffer ignorance, and smile" - Gordon Sumner

giuliano

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.375
    • Bekijk profiel
Manica Camicia
Reactie #18 Gepost op: 08 juni 2006 – 10:53:43
Citaat van: "Merlino"
Volgens mij is het één van de volgende dingen:

mouw jasje te lang
mouw shirt te kort
mouwaanzet shirt te groot

Ik ben trouwens in mijn reizen naar Italië een beetje gaan twijfelen aan het beeld dat wij hier hebben van een volk dat zich collectief goed kleedt. Er zijn Italianen die het helemaal begrijpen, er zijn Italianen die het in mijn ogen niet begrijpen (hoewel ze het altijd nog beter begrijpen dan Nederlanders) en dan heb je nog de Italiaanse jongeren...


Dat klopt absoluut Merlino, ze durven daar zelfs trainingspakken te dragen en die afgrijselijke Invicta rugzakken. Maar het is simpel: de gemiddelde snit die in Italie in de winkel hangt is mooier dan het gemiddelde in NL. Met als resultaat dat het er gemiddeld genomen allemaal wat beter uitziet. Dat neemt niet weg dat Italianen ook missers kennen en uitschieters naar boven, net als wij (bijv. Jan-Peter vs. een SF-er).

Korte anekdote daarover (beetje offtopic, maar toch ook weer niet. Nexus ik vraag vergeving vooraf):
JP komt bij showroom van kennissen op aanraden van zijn PA. Heeft hij letterlijk een C&A pak aan. Te ruim, dikke stof met een coating die het allemaal nog erger maakt, de kleur is groenig en uiteraard geplakt. Kortom: drama.

Hij past vervolgens een pak en het zit werkelijk fantastisch. Goede cut, mooie stof - helemaal top. Shirt en das erbij. JP kan de volgende dag in stijl verschijnen.

Echter, in geen enkele daaropvolgende verschenen foto of tv optreden draagt hij het pak. Kennissen gebeld met PA: "what's up with that?". Zegt PA: "Hij vond zijn C&A pak prettiger zitten".
Vind je het gek?? Twee maten te ruim!!

Anyways, dan ben je natuurlijk uitgepraat. En laten we wel wezen, dat is natuurlijk ook de bottom line: iemand moet dragen waar hij/zij zich prettig in voelt. Als JP zich niet fijn voelt in een pak, hoe mooi wij SFers het ook vinden, dan zal het hem geen goed doen. Scheelt uiteraard behoorlijk in de prijs - hij moet als hoogste ambtenaar ook op de kleintjes letten...
Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards.

T4phage

  • Board Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 559
    • Bekijk profiel
Manica Camicia
Reactie #19 Gepost op: 08 juni 2006 – 11:18:51
Citaat
... If you really want to see how elegant Italians dress...

Napoleon

  • Gast
Manica Camicia
Reactie #20 Gepost op: 08 juni 2006 – 11:38:47
goed verhaal giuliano

dutchcourage

  • Gebruiker
  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
Manica Camicia
Reactie #21 Gepost op: 08 juni 2006 – 12:46:48
Citaat
Ik ben trouwens in mijn reizen naar Italië een beetje gaan twijfelen aan het beeld dat wij hier hebben van een volk dat zich collectief goed kleedt. Er zijn Italianen die het helemaal begrijpen, er zijn Italianen die het in mijn ogen niet begrijpen (hoewel ze het altijd nog beter begrijpen dan Nederlanders) en dan heb je nog de Italiaanse jongeren...


Het lijken wel mensen ...  :wink:

Wat steeds meer gebeurt is dat als gevolg van populaire, internationale massamedia als MTV, Hollywoodfilms, Jerry Springer, etc (jeugd)culturen op elkaar gaan lijken qua verschijningsvorm. Dat betekent dat ook jonge mensen in Italië met hun kleding meer gaan lijken op jonge mensen in Nederland, België, Engeland, etc.

Persoonlijk heb ik niet zo veel op met het Italiaanse 'dwepen' dat je hier op het forum nogal eens tegenkomt. Ik ben er nog helemaal niet van overtuigd dat Italianen per definitie goed gekleed gaan. Wel is er meer aandacht voor 'uiterlijk' en voor het belang van een verzorgd uiterlijk.

Ik was laatst in Florence en zag daar behoorlijk goed geklede mensen maar ook gewoon mensen die er uitzagen als onze landgenoten. Voor wat het waard is: die eerste groep was trouwens in de minderheid  :-^
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it”

Rogier

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.127
    • Bekijk profiel
Manica Camicia
Reactie #22 Gepost op: 08 juni 2006 – 12:55:01
Citaat van: "dutchcourage"
Citaat
Ik ben trouwens in mijn reizen naar Italië een beetje gaan twijfelen aan het beeld dat wij hier hebben van een volk dat zich collectief goed kleedt. Er zijn Italianen die het helemaal begrijpen, er zijn Italianen die het in mijn ogen niet begrijpen (hoewel ze het altijd nog beter begrijpen dan Nederlanders) en dan heb je nog de Italiaanse jongeren...


Het lijken wel mensen ...  :wink:

Wat steeds meer gebeurt is dat als gevolg van populaire, internationale massamedia als MTV, Hollywoodfilms, Jerry Springer, etc (jeugd)culturen op elkaar gaan lijken qua verschijningsvorm. Dat betekent dat ook jonge mensen in Italië met hun kleding meer gaan lijken op jonge mensen in Nederland, België, Engeland, etc.

Persoonlijk heb ik niet zo veel op met het Italiaanse 'dwepen' dat je hier op het forum nogal eens tegenkomt. Ik ben er nog helemaal niet van overtuigd dat Italianen per definitie goed gekleed gaan. Wel is er meer aandacht voor 'uiterlijk' en voor het belang van een verzorgd uiterlijk.

Ik was laatst in Florence en zag daar behoorlijk goed geklede mensen maar ook gewoon mensen die er uitzagen als onze landgenoten. Voor wat het waard is: die eerste groep was trouwens in de minderheid  :-^


Er wordt hier ook niet gedweept met Italianen, maar met Italiaanse kleding.
This, madame, is Versailles.

Looking to improve

  • Gebruiker
  • Berichten: 421
    • Bekijk profiel
Manica Camicia
Reactie #23 Gepost op: 08 juni 2006 – 13:53:37
Citaat van: "Merlino"
Hebben jullie foto's gezien die ik mis ofzo?
Ik vind de mouw namelijk echt te wijd, zeker aan de onderkant kan er echt wel wat stof vanaf...

Met je eerste opmerking ben ik het eens. Alleen vind ik dat ik op basis van deze foto niet goed kan oordelen over de wijdte van de mouw aan de onderkant. Ik kan namelijk niet goed zien hoe zeer het manchet van het shirt de mouw van het jasje opvult. Dat is voor mij (mede) bepalend hierin.

Citaat van: "Merlino"
...daarnaast vind ik de combi shirt met contrastboord, das en jasje weinig geslaagd.

Smaken verschillen  :) .
Over het shirt gesproken, en met het voorbehoud dat ik nét niet genoeg van de hoogte van het shirtboord kan zien, de verhouding kraag/boord in de nek lijkt me niet te kloppen. 't Lijkt me dat de kraag van het jasje wat laag valt. Dat kan een gevolg zijn van de hoek waaronder de foto genomen is, dat ik de bovenkant van de boord niet kan zien, of doordat 't een héle hoge boord is (Ik vermoed een tweeknoops-boord).

Ik zou dus graag foto's vanuit meerdere standpunten zien. Wel vind ik dat het jasje in de grote foto heel mooi de lijn van de schouder, de rug en de borst lijkt te volgen. Daarnaast denk ik -weer a.d.h.v. déze foto- dat de mouw onder de goede hoek is ingezet, maar daarvan zag ik graag ook een foto met de armen langszij. Dan weet ik meteen hoe de mouw van het shirt valt. De stof vind ik ook erg mooi, zowel qua kleur als weving. Mooiste vind ik echter de rol van de revers.

Helaas vrees ik dat andere foto's van dit jasje niet gaan lukken:
Citaat van: "T4phage"
pity that I don't have any other photos of the giacca, to transmit the idea of ease AND elegance.

maar...
Citaat van: "T4phage"
Maybe when mine is ready...

Ik ben geïnteresseerd!

MtB
Waar zal ik nu eens niet op reageren...

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.378
    • Bekijk profiel
Manica Camicia
Reactie #24 Gepost op: 08 juni 2006 – 17:20:52
Lijkt me dat de drager tevreden is.
Daar draait het toch om?