Het beloofde verslagje van een weekje Venetië:
Zicht vanop de Basilica richting DogenpaleisEen weekje dogenstad is een absolute aanrader voor elke city-tripper, Venetië heeft immers voor ieder iets te bieden. Daar toeristen meestal komen voor het romantische karakter of het kunstpatrimonium van de stad valt er echter veel meer te ontdekken.
Het is een relatief kleine stad, maar geen makkelijke stad die zich laat vangen voor een vluggertje van 1 of 2 dagen. Veel toeristen komen voor een dagje of een weekendje weg, maar krijgen dan helemaal het echte Venetië niet te zien. Zelfs de hoogtepunten rijg je niet zomaar achter elkaar aan. De spelbreker is het water welke je belet makkelijk van de ene wijk naar de andere te gaan, laat staan het Canal Grande (de belangrijkste waterweg) zomaar even over te steken.
Venetië omvat 6 districten: San Marco (het hart van de stad), Castello, Cannaregio, San Polo, Santa Croce en Dorsoduro. 6 districten, 160 kanalen en een 400-tal bruggen vormen dus een niet te onderschatten hindernis in de ontdekking van de stad.
Daarnaast zijn er nog talrijke andere eilandjes in de lagune die we makkelijkheidshalve tot Venetië rekenen, maar eigenlijk allemaal aparte stadjes/regio’s zijn, waarvan de gekendste zijn: Isola di San Maggiore, Giudecca, Isola di San Michele (het kerkhof), Lido (het strand), Murano (het glas), Burano (kantwerk), Torcello (kathedraal), San Clemente, San Lazzaro degli Armeni (klooster en bibliotheek), etc...
Een weekje daar is dus helemaal geen overbodige luxe om de stad en haar omgeving te ontdekken.
Toekomen doe je meestal via de Marco Polo luchthaven. Mooiste en indrukwekkendste manier om van de luchthaven naar de stad te reizen is per water-taxi, reken op een 100 EUR voor dit 20 à 30 minuten durende boottochtje. Er zijn alternatieven met bus, trein tot aan de stad en dan per vaporetto (boot-bus), maar zeer omslachtig, tijdrovend en je bent dan meestal nog helemaal niet aan je hotel. Zo’n water-taxi kan je laten regelen door je hotel bij reservatie of in de aankomsthal van de luchthaven is er tevens een balie.
Campanile op San Marco pleinWaar te verblijven ? Er zijn 10-tallen luxueuze top hotels elk met hun eigen karakter Bauer, Gritti Palace, Monaco & Grand Canal, Luna Baglioni, Danieli, Metropole, San Clemente Palace etc tot het zeer exclusieve Cipriani’s. Niet evident om te kiezen uit zo’n over-aanbod, maar prijs kan natuurlijk een reden zijn om naar een ander type hotel te zoeken. Er zijn de laatste jaren een aantal heel leuke, moderne, design B&B’s en privé hotelletjes bijgekomen zoals het DD 724. Tip: check het aanbod op een site zoals
www.hotels.com waar de meeste hotels wel altijd één of andere aanbieding hebben vanaf een aantal overnachtingen.
Ik koos uiteindelijk voor Ca’Sagredo een hotel gelegen in een oude Palazzo aan het Canal Grande, welke na een jarenlange en zeer geslaagde renovatie in mei 2007 haar deuren opende. Een keuze die enkel maar werd bevestigd tijdens het verblijf oa. het ligt buiten het toeristische deel van de stad dus heerlijk rustig (de meeste klassiekers zijn gelegen in de buurt van het San Marco plein met een constante drukte van dagjesmensen tot gevolg), alsook niet op een eilandje in de lagune gelegen zodat je niet steeds beroep moet doen op de prijselijke vaporetti en water-taxi’s. Nog een andere reden is dat Venetië wel een heel speciaal karakter heeft, vaak met gotische en byzanthijnse invloeden, kijk naar de architectuur van al die oude palazzi en welke plek is er dan niet beter geschikt om het echt aan de lijve te kunnen ondervinden dan er in eentje te blijven overnachten. Trouwens die echte Palazzi zijn nog vaak familie-eigendom en dus ook nooit te bezichtigen. Verblijven in eentje maakte de reis alleen nog maar echter. Wie kan zeggen dat hij al ontbeten heeft onder een plafondschildering van Tiepolo ?

Ca'Sagredo Hotel - Piano Nobile en trapzaalVoor meer plaatjes van het hotel kijk op
www.casagredohotel.com Andere troeven van het hotel waren uiteraard de onberispelijke service van het volledige personeel, balie, consierge (steeds goeie tips en ideetjes), bediening in het restaurant, kamermeisjes, etc... Het hotel aangesloten bij de Small Luxury Hotels of the World groep werd onlangs nog gekozen door Condé Nast Traveller Magazine als één van de 50 beste nieuwe hotels van het afgelopen jaar. Kortom een absolute aanrader !
Zicht Canal Grande vanop de Rialto brugWat te doen en hoe het te doen ?Door je elke dag in een bepaalde wijk onder te dompelen en te slenteren door het doolhof van straatjes en pleintjes is nog steeds de beste manier om Venetië te ontdekken. Bezoek de talrijke kerken en scuola’s waar vaak meesterlijke kunst hangt van oa Titiaan, Tintoretto, Tiepolo, Palma, Bellini, Lotto, Veronese en anderen. Favorieten waren de Basilica op San Marco (schitterende gouden mozaïeken + uitzicht op San Marco vanop het balkon), de bouwerken van architect Palladio oa San Giorgio Maggiore (vergeet de Campanile niet naar boven te gaan om het zicht over de hele lagune te bewonderen), Santa Maria Gloriosa dei Frari, Santa Maria del Giglio, Santi Maria e Donato en San Pietro Martire beide op Murano. Het absolute hoogtepunt was het bezoek bij avond aan de “Scula Grande di San Rocco” waar Tintoretto 23 jaar lang gewerkt heeft aan 56 muur en plafondschilderijen – SCHITTEREND - nog mooier was het om daar ook een concert te kunnen bijwonen met muziek van Vivaldi (oa. de 4 seizoenen).
Musea en Palazzi: Het Dogenpaleis, Palazzo Grassi (heden mooie expo over Rome en de Barbaren), Collectie van Peggy Guggenheim (moderne meestal surrealistische kunst), Ca’Rezzonico (17de en 18de eeuwse kunst in een prachtig paleis uit dezelfde periode), Ca’ Pésaro (palazzo waar moderne en aziatische kunst word tentoongesteld), Ca’ D’Oro (ongetwijfelde het mooiste Palazzo aan het Canal Grande met interesante privé collectie), Galleria Dell’ Academia (de Venitiaanse kunsttempel), Museo Civico Correr + Libreria Sansoviniana (stadsmuseum over de geschiedenis van Venetië) en het Fortuny Museum (alleen al om het gebouw de moeite waard).
Wil je besparen dan zijn er interessante gecombineerde ingangskaartjes: eentje voor alle stadsmusea en eentje dat je toelaat een 10tal kerken te bezoeken. De vaporetto (water-bus) heeft kaartjes voor 24, 48 en 72 uren die voordeliger zijn dan steeds individuele ticketjes te kopen. Heerlijk om bij mooi weer een volledig rondje uit te zitten om zo Venetie te zien vanop het water. Ook de lijnen die het Canal Grande af- en opvaren zijn de moeite om te doen al was het om alle Palazzi te bewonderen.
Ca'D'OroEten ?Tot voor een 5-tal jaar was Venetië blijkbaar geen culinaire trekplijster. Er was jaar en dag maar 1 één ster restaurant (Da Fiore), maar de laatste jaren is men aan een serieuze inhaalbeweging bezig. Voor vetrek heb ik me verdiept in het nagaan van wat culinaire artikels en restaurantbesprekingen om niet steeds te vervallen in de” tourist traps” waar je voor troep te diep in de buidel moet tasten. Hier wat namen (google voor de adressen of pm me maar als je meer wil weten):
“Met” in het Hotel Metropole (Castello) – absolute culinaire hoogtepunt van de week, 1 ster restaurant met kok die steeds wist te verrassen met ongewone combinaties. 9-gangen tasting menu genomen. Sinds 4 jaar open en dit zeker weten, het wordt een hele grote !
Linea d’Ombra (Dorsoduro) – modern en goed, schitterend gelegen aan het Canale della Giudecca
Tussen de Rialto-brug en Rialto-markt klein pleintje met zicht op het Canal Grande en 2 zeer goede osteria’s nl. Naranzaria en Bancogiro, 2 maal eerlijke keuken waar met goede, verse ingredienten gekookt wordt. In het eerste zaten we op teras naast Lapo Elkann die net terug was van het festival van Cannes.
L’Avogaria (Dorsoduro) – Heerlijke streekgerechten uit de keuken van Puglia
2 maal heerlijk, eenvoudig en eerlijk italiaans: “Trattoria da Arturo” ideaal om na een avondje opera in La Fenice door te zakken, andere is “Alla Vedova” (Canareggio).
Ook het restaurant van het hotel Ca’Sagredo was top, goeie kok die met de juiste ingredienten weet te toveren, indien het weer het toelaat wordt er buiten op de houten aanlegstijger aan het Canal Grande gegeten en dit allemaal ver, ver weg van de toeristische drukte – heerlijk.
Ferm overroepen owv echte toerist traps en te over-priced, waren Cipriani’s Harry’s Bar en Harry’s Dolci.
Gondola's Shopping?Venetië is geen Milaan, Rome of Firenze maar door te slenteren door alle buurten ontdek je vaak leuke kleine winkeltjes met mooie meestal naamloze producten. De grote Italiaanse namen (Etro, Prada, Armani, Bottega Veneto, Bruno Cucinelli en co) hebben ook hier een adres, maar hun aanbod is klein door de meestal kleine behuizing, uitzondering vormde Zegna welke in een zeer groot pand zat. Het herenaanbod is zoals vaak in Italiaanse steden, kleine multi-brand stores met gekende of nog vaker met voor ons ongekende italiaanse huismerken. Oogt vaak wat ouderwets, maar toch met top aanbod. Helemaal geen mooie schoenwinkels voor heren gezien en gevonden.
De handschoenen waarvan eerder sprake komen van bij JB Guanti (San Marco)een klein oudbollig winkeltje gespecialiseerd in handschoenen voor dames en heren.
De ontdekking was echter een fotowinkel en labo “Bianconero” (Cannaregio) welke originele prints aanbieden van gekende Italiaanse sterren meestal de gliteratti van de jaren 50, 60 en 70 die het filmfestival of de biënale aandoen. Fantastische beelden van oa Sophia Loren, Gina Lollobridgida, Marcello Mastroiani en co maar ook van buitenlandse sterren als Paul Newman en Mick Jagger of kunstenaars als Picasso, Giacometti en Leger.

Paul Newman en Sophia LorenKortom leuke week, zeker voor herhaling vatbaar want er valt nog zo veel meer te beleven wat wegens tijdsgebrek nog niet aan bod is gekomen...
Indien jullie meer info wensen of tips, pm me maar !
