Auteur Topic: White tie  (26179 keer gelezen)

Klikspaan

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
White tie
Reactie #60 Gepost op: 01 juli 2008 – 13:02:56
Citaat van: "Dorian"

Bij de universiteiten is trouwens Leiden de enige universiteit die bij een promotie (die bijna altijd overdag plaatsvinden) de etiquette officieel volgt en een zwart rok voorschrijft.



Dat is bij elke universiteit het geval (ok, misschien Wageningen niet ofzo ;) Of misschien de fietsenmakers uit Delft, die trekken ongeveer overal een jacquet bij aan).

Trouwens, veel Loges van de Vrijmetselaarij schrijven tevens rok met zwart vest voor. Al is dat bij sommige loges een donker pak of een smoking, of mag kan men kiezen. De Vrijmetselaars blijven een van de grootste afnemers van rokkostuums in Nederland, naast de studentenwereld en orkesten.

paulbrussel

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.499
    • Bekijk profiel
White tie
Reactie #61 Gepost op: 01 juli 2008 – 13:52:07
Dragen promoverende dames en vrouwelijke paranymfen ook een rokkostuum?!

W

  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
White tie
Reactie #62 Gepost op: 02 juli 2008 – 17:58:40
Citaat van: "paulbrussel"
Dragen promoverende dames en vrouwelijke paranymfen ook een rokkostuum?!

Citaat van: "Dorian"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Judith_Bosnak-promo-paranimf_%28Leiden_19-12-2007%29.jpg

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
White tie
Reactie #63 Gepost op: 02 juli 2008 – 21:51:56
Citaat van: "W"
Citaat van: "paulbrussel"
Dragen promoverende dames en vrouwelijke paranymfen ook een rokkostuum?!

Citaat van: "Dorian"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Judith_Bosnak-promo-paranimf_%28Leiden_19-12-2007%29.jpg

Eén bron is geen bron: er zijn ook promotieregelementen gepaste kleding in donkerblauw, -grijs of zwart voorschrijven.

Groeten,
Don

Dorian

  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
White tie
Reactie #64 Gepost op: 03 juli 2008 – 00:34:38
Voor Leiden geldt het volgende voorschrift:

# Het is gebruikelijk dat ter promotiezitting
- de promovendus wordt begeleid door twee paranimfen;
- de promovendus en mannelijke paranimfen gekleed zijn in rok met zwart vest, wit strikje en zwarte sokken;
- de promovenda en vrouwelijk paranimfen gekleed zijn in bij de aard van de plechtigheid behorende stemmige kleding.

De desbetreffende dames hadden kennelijk het gevoelen dat een rok in deze   'stemmige kleding' was. Geen idee of het in leiden gebruikelijk is dat dames in rok promoveren... Ik ben niet van Leiden....

Ik had de foto overigens ook alleen bijgevoegd als illustratie van een zwart vest itt het klassieke witte vest.
Nothing makes one so vain as being told that one is a sinner"

W

  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
White tie
Reactie #65 Gepost op: 03 juli 2008 – 14:20:05
Ik had het ook niet als algemeen geldend gepost, maar als voorbeeld van vrouwen in rokkostuum (het komt dus wel voor). Utrecht hanteert het volgende beleid:
Het wordt op prijs gesteld, als de kleding in overeenstemming is met de waarde die de Universiteit Utrecht aan de plechtigheid hecht. Voor de promovendus en de mannelijke paranimfen een donker pak of rokkostuum, voor de promovenda en de vrouwelijke paranimfen een mantelpak of equivalent van het rokkostuum.
Er blijkt dus geen eenduidig beleid te zijn.

Patrick Bateman

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.478
    • Bekijk profiel
White tie
Reactie #66 Gepost op: 03 juli 2008 – 16:09:01
Citaat van: "W"

Er blijkt dus geen eenduidig beleid te zijn.


het escaleert inderdaad volledig uit de hand  :D

ik zou overigens wel voor een rok gaan (wie weet over ca. 4j)
He was a cop, and good at his job. But then he committed the ultimate sin and testified against other cops gone bad. Cops who tried to kill him, but got the woman he loved instead. Framed for murder, now he prowls the badlands. An outlaw hunting outlaws.

Dorian

  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
White tie
Reactie #67 Gepost op: 03 juli 2008 – 23:32:00
We wachten gewoon lekker op t proefschrift van van Ditzhuyzen, die doet promotie onderzoek naar promoties in europa en alles wat er om heen hangt, dus ook rokken vesten en mantelpakjes.

We leggen deze discussie gewoon zeg 4 jaar 'en frigo' en beoordelen dan t proefschrift op haar merites 8)  kunnen we meteen kijken waar zij in op komt draven  :wink:

Misschien kunnen we  dan nog opponeren :mrgreen:
Nothing makes one so vain as being told that one is a sinner"

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Re: White tie
Reactie #68 Gepost op: 28 augustus 2008 – 23:59:42
Als er deelnemers zijn die een witte marcella vlinderstrik nodig hebben voor een rokkostuum én daarbij niet genoegen wensen te nemen met RTW-ellende (die veel te breed is voor normale vadermoordenaar boorden), dan verzoek ik hen contact op te nemen via een persoonlijk bericht.

Groeten,
Don

W

  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Re: White tie
Reactie #69 Gepost op: 06 september 2008 – 18:31:16
Binnenkort ga ik waarschijnlijk een rokkostuum aanschaffen. Op dit forum heb ik, in tegenstelling tot voor bijvoorbeeld 'gewone' pakken, weinig tips kunnen vinden. Kan iemand mij misschien vertellen waar ik op moet letten?

Ik zoek een rokkostuum dat, zoals Don al eerder zei, niet het goedkope polyester type is, maar ook niet al te duur (voor die twee keer per jaar...).

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Re: White tie
Reactie #70 Gepost op: 06 september 2008 – 21:14:23
Binnenkort ga ik waarschijnlijk een rokkostuum aanschaffen. Op dit forum heb ik, in tegenstelling tot voor bijvoorbeeld 'gewone' pakken, weinig tips kunnen vinden. Kan iemand mij misschien vertellen waar ik op moet letten?

Ik zoek een rokkostuum dat, zoals Don al eerder zei, niet het goedkope polyester type is, maar ook niet al te duur (voor die twee keer per jaar...).

Laten we bij vakje één beginnen: wat is 'niet al te duur' in jouw beleving?

Groeten,
Don

PS. Ik zoek nog enkele deelnemers voor mijn rokdas bestelling bij Budd... (hint)
Laatst bewerkt op: 06 september 2008 – 21:17:43 door Don

W

  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Re: White tie
Reactie #71 Gepost op: 06 september 2008 – 21:53:25
Laten we bij vakje één beginnen: wat is 'niet al te duur' in jouw beleving?
Voor het rokzwart (jas en broek) maximaal drie- a vierhonderd euro.

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Re: White tie
Reactie #72 Gepost op: 06 september 2008 – 23:03:29
Voor het rokzwart (jas en broek) maximaal drie- a vierhonderd euro.

Hmmm... Ontevreden met het RTW-aanbod en als student niet bij machte om het bespoke te laten maken, heb ik gekozen voor MTM via Da Sarto. Dat is iets duurder dan de €300-400 die je in gedachten hebt. Je kunt ook proberen een rokkostuum te vinden, dat aan zoveel mogelijk eigenschappen voldoet van het lijstje hieronder. Daarbij merk ik – wellicht ten overvloede– op dat het om persoonlijke voorkeuren gaat.

Hieronder een lijstje van wat je nodig hebt:

 1. Rokjas
 2. Rokbroek (1+2 = samen rokzwart)
 3. Rokhemd
 4. Rokvest
 5. Witte vlinderstrik (piqué) (3+4+5 = samen rokwit)
 6. Zwarte sokken, bij voorkeur zijde
 7. Zwarte pumps in lakleer, of als je dat niet durft, zwarte oxfords in lakleer
 8. Witte Bretels
 9. Manchetknopen
10. Studs
11. Bouttonniere

1. Rokjas
  • Grote piekrevers
  • De panden van de rokjas zouden niet onder de knieholte moeten uitkomen
  • Revers van zwart zijde
  • Eén lange enkele split
  • Alle knopen in pakstof
  • 3 knopen op het linker- en rechterdeel van de rokjas 
  • 4 knopen op de manchetten (MTM: deze kunnen gesloten zijn omdat je ze toch niet opent bij een rokkostuum, bovendien àls je ze open maakt en de mouwlengte klopt niet exact, dan kun je een probleem hebben)
  • De lengte van de rokjas is zo dat de rokjas aan de voorkant reikt tot het heupbot
  • Knoopsgat in de linker-rever voor een boutonnière (optioneel)
  • Twee knopen ter hoogte van het begin van de panden (optioneel)
  • Borstzakje (optioneel)
2. Rokbroek
  • 2 galons, 1 galon is voor Black tie
  • Bretelknopen
  • Vissestaart
  • Broekband tot aan de bovenkant van het heupbot
3. Rokhemd
  • Piqué (ook bekend als marcella)
  • Zogenaamde ‘vadermoordenaar’
  • Kleur identiek aan rokvest en vlinderstrik
  • ’Zware’ stofkwaliteit, hetgeen helpt bij het strijken
  • Hoge kraag, zodat er een centimeter of 1,5-2 zichtbaar is aan de rugzijde
  • Enkele manchetten
  • Knoopsgaten voor studs (zelf heb ik gekozen voor één stud en –onzichtbare– drukknopen)
  • Zelf heb ik ervoor gekozen de zichtbare delen in piqué uit te laten voeren en de rest in linnen, zodat het minder warm aanvoelt
4. Rokvest
  • Kleur identiek aan rokhemd en vlinderstrik
  • De opening in het rokvest zou zo smal moeten zijn dat de bretels onzichtbaar zijn wanneer ze worden gedragen in combinatie met het rokhemd
  • Het rokvest moet lang genoeg zijn om de broeksband van de rokbroek te bedekken
  • ’Zware’ stofkwaliteit, hetgeen helpt bij het strijken
  • Als je gaat voor single-breasted: 3 witte of zwarte studs (optioneel) of knopen
5. Rokdas
  • Kleur identiek aan rokhemd en rokdas
  • Zou niet buiten de punten van de vadermoordenaar moeten uitsteken
6. Sokken
  • Zwart
  • Zijde
7. Schoenen
  • Zwarte lakleren pumps
  • Als je dat niet durft: zwarte oxfords zònder teenstuk
8. Bretels
  • Wit
9. Manchetknopen
  • Wit
  • Mother of Pearl (optioneel)
  • Kunnen qua kleur of model identiek zijn aan de studs
10. Studs
  • Wit of zwart
  • Mother of Pearl of Onyx (optioneel)
11. Boutonnière
  • Wit
  • Gardenia Augusta (optioneel)
  • Gardenia Jasminoides (optioneel)


Een algemene tip: Het rokkostuum is niet een kostuum waarbij je eindeloos kunt variëren. In dat opzicht is het vergelijkbaar met een uniform. Eén van de essentiële vereisten is een kreukloos gestreken rokwit. Eventueel kun je daar stijfsel bij gebruiken, maar comfortabel is anders. ’t Is wel goed voor fotomomenten.

Als je voor de MTM-optie kiest, zorg dan dat je eerst het rokwit in huis hebt. Dat heeft twee redenen:

1. Je kunt de lengte van de mouwen beter bepalen, omdat je weet waar de manchetten van je overhemd eindigen.
2. Je kunt de lengte van de rokjas beter bepalen, omdat het van belang is dat het rokvest niet onder de onderrand van de rokjas te zien is. Overigens verschillen de meningen daarover, maar ik vind het persoonlijk een stuk mooier.

Groeten,
Don

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Re: White tie
Reactie #73 Gepost op: 07 september 2008 – 20:46:05
(...)
2. Je kunt de lengte van de rokjas beter bepalen, omdat het van belang is dat het rokvest niet onder de onderrand van de rokjas te zien is. Overigens verschillen de meningen daarover, maar ik vind het persoonlijk een stuk mooier.
(...)

Voor een illustratie van het bovenstaande (via Wikipedia):



Groeten,
Don

Edit: Spelling
Laatst bewerkt op: 30 september 2008 – 12:50:31 door Don

W

  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Re: White tie
Reactie #74 Gepost op: 09 september 2008 – 17:08:27
Heel erg bedankt voor je antwoord. Mag ik vragen hoe duur je rokkostuum bij Da Sarto was? Ik twijfel nu namelijk erg...