Voor mijn volgende pak had ik reeds wat ideeën in mijn hoofd. De zomer zit eraan te komen, maar ik wil wel onberispelijk op de werkvloer verschijnen. Een grijstint zou het worden. Maar liefst wel geschikt voor de zomer. En het liefst niet te donker grijs. En het moest wel interessant ogen, niet flets of saai. Ik hou van diepte in de stof.
Op zoek naar inspiratie ben ik een jeugdheld én voorbeeld op het vlak van kleding gaan raadplegen. Sean Connery. Als James Bond droeg hij prachtige pakken. Ademend genoeg om Auric Goldfinger achterna te rennen zonder te zweten. Stevig genoeg om een paar rake klappen van Jaws op te vangen. En daarna nog avances van zijn secretaresses te mogen ontvangen, zo onberispelijk zittend. Precies wat ik zocht dus.

Ik liep tegen een foto aan van deze scene uit JB (ik denk From Russia With Love, 1963!):

De kleur en structuur van het pak spraken me aan!
Aan de lichte glans te zien zou het een wol/mohair mengsel kunnen zijn. De weving zou een 2-ply kunnen zijn. De twee kleuren draad zijn zichtbaar in de vorm van horizontale en vertikale lijnen.
Mohair is wol van de Angora geit. De wol is echter veel dunner en zachter dan die van schapen. Een stof van mohair heeft een mooie glans, is goed ademend en is kreukwerend. Zeer geschikt voor een zomerpak dus.
Een klassieke mohair 2-ply komt uit Engeland. Eigenlijk zie je mohair pakken nooit meer tegenwoordig, dus ik hoopte dat het mogelijk was nog aan mohairs te kunnen komen. Gelukkig werkt mijn kleermaker met veel Engelse stoffen. Smith, Lessers, Holland & Sherry, Dormeuil, etc.
Ik vond een midgrijze mohair 2-ply. Het is moeilijk om in dit licht de glans op de foto te krijgen:

Deze foto laat duidelijk zien hoe een 2-ply weving in elkaar zit:
Hier is de glans al wat beter te zien; je ziet nu ook goed de overeenkomst met het pak van Connery:

In het licht kleurt de stof meer richting een lichter grijs:

Als binnenvoering had ik ook al een idee. Ik wilde dat de glans terugkomt, maar ook de stofkleur (zilver/grijs). Als hoofdkleur leek mij donkerrood/paarsig wel wat (ik heb een zwak voor de kleur burgundy)...

Verder zou het pak zoals mijn vorige moeten worden. Dus 2.5 knoops, klepzakken, broek op de natuurlijke taille (zo deed James het ook!), omslag, enkele bandplooi, etc.
Binnenkort maar eens de knoop doorhakken of ik mijn kleermaker hiermee aan het werk zet. Ik vind het in ieder geval wel wat. Maar eerst staat een blauw los jasje in de planning...