Auteur Topic: S120 vs S150 en andere stofkwaliteiten  (16334 keer gelezen)

its

  • Gebruiker
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
S120 vs S150 en andere stofkwaliteiten
Gepost op: 01 april 2006 – 10:59:09
Jongens ik heb een vraag aan jullie. Ik lees zo vaak in alle topics over: ik heb een 120 genomen, maar een 150 is ook mooi, etc etc.......

Onderhand heb ik uit jullie verhalen wel opgemaakt dat de lage hondertjes wat goedkoper en wat duurzamer zijn en de hoge hondertjes wat exclusiefer( cashmere toevallig....?) zijn.

Willen jullie mij even een spoedcurcus hierin geven of eventuele sites waar ik hier van alles over kan lezen. Ik heb zelf best een paar mooie pakken, maar dan zeg ik altijd gewoon, dat en dat vind ik mooi. Maar die termen van jullie die ken ik nog niet zo goed.

En leg me dan ook maar meteen wat uit over stalen. Dat is neem ik aan gewoon de lap materiaal waar uit geknipt wordt?

Nou bedankt voor jullie hulp.
oedkoop is duurkoop!

Dhr. Lex P

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.101
    • Bekijk profiel
S120 vs S150 en andere stofkwaliteiten
Reactie #1 Gepost op: 01 april 2006 – 11:12:46
met mijn beperkte kennis over 100'tjes,
Een getal als 150 geeft aan hoe dun de garen van de stof zijn gemaakt.
Dus met een hoger getal is de stof wat fijner van kwaliteit.
De wol of Cashmere is dan meer in elkaar gedraaid om zo een dunnere weefdraad te krijgen. Hoe hoger het getal, hoe ingewikkelder het proces en dus hoe duurder de stof. Ik meen dat in Schotland een weverij zit die pakken levert voor 20k maar dan wel met een S210 ofzo (exact weet ik het niet meer :oops: )
size=9]A fashion is merely a form of ugliness so unbearable that we are compelled to alter it every six months.  (Oscar Wilde)[/size]

Jacob

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.233
    • Bekijk profiel
S120 vs S150 en andere stofkwaliteiten
Reactie #2 Gepost op: 01 april 2006 – 11:22:07
Koop Man & Pak van Jort Kelder!

Niels

  • Gebruiker
  • Berichten: 579
    • Bekijk profiel
S120 vs S150 en andere stofkwaliteiten
Reactie #3 Gepost op: 01 april 2006 – 11:45:52
Stalen/Stalenboek

Zijn stukjes stof die als voorbeeld kunnen dienen voor je nieuwe shirt of pak :)

Stalenboek is gewoon een stapel stofjes welke zijn samengepakt in boekvorm :)



Van Dale zegt;

sta·len·boek
zie ook: staalboek
het stalenboek
 
boek met diverse monsters

Staal

3
de stalen
kleine hoeveelheid van iets om daarnaar een grotere te beoordelen
 betekenisverwante termen

its

  • Gebruiker
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
S120 vs S150 en andere stofkwaliteiten
Reactie #4 Gepost op: 01 april 2006 – 11:50:55
He Jacob,

Ik heb meteen mijn boekhandel gebeld. Ze hadden hem niet meer liggen, maar ik heb hem besteld. Woensdag na 4 uur, ligt hij aan de kassa voor me voor 15 euro.

Dus bedankt
oedkoop is duurkoop!

Niels

  • Gebruiker
  • Berichten: 579
    • Bekijk profiel
S120 vs S150 en andere stofkwaliteiten
Reactie #5 Gepost op: 01 april 2006 – 11:51:59
Citaat van: "its"
He Jacob,

Ik heb meteen mijn boekhandel gebeld. Ze hadden hem niet meer liggen, maar ik heb hem besteld. Woensdag na 4 uur, ligt hij aan de kassa voor me voor 15 euro.

Dus bedankt


Neem even contact op met Yvo, dan kan je er een regelen met handtekening van zowel Jort als Yvo. Altijd leuk!

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
S120 vs S150 en andere stofkwaliteiten
Reactie #6 Gepost op: 01 april 2006 – 11:56:49
'Super' zou moeten aangeven hoeveel kilometer draad er van een kilo wol gesponnen wordt.

Een andere aanduiding om wolkwaliteit aan te geven (hier hecht ik meer waarde aan) is gewicht; gram per meter (of ounces in GB).

Laat je niet gek maken door super ratings. Hoe hoger de super, hoe beter? Dat is onzin.

Kijk naar hoe de stof oogt en voelt. En wat voor gewicht hij heeft (daaraan kun je afleiden voor welke seizoenen een stof geschikt zou moeten zijn).
Fashion can be bought. Style one must possess.

its

  • Gebruiker
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
S120 vs S150 en andere stofkwaliteiten
Reactie #7 Gepost op: 01 april 2006 – 12:19:45
Bedankt voor de info, dat was ik ook niet van plan om me gek te laten maken. Maar ik hou er niet van om voor jan met de korte achternaam in een winkel te staan. Je hebt soms van die hele vervelende mensen er tussen lopen. Maar een beetje kennis kan nooit kwaad.

En ik vroeg het ook, omdat ik binnenkort naar India ga. En ik dacht misschien is het dan wel handig als ik weet wat een 150 of een 120 is........maar ik begrijp er nu al wat meer van en het boekje heb ik besteld, dus gaat goedkomen. Zeer nuttig en zeer aangenaam is dit forum. Ik ken het nu een week of twee en ik ben er niet van af te krijgen................ :)
oedkoop is duurkoop!

Aaron

  • Gast
S120 vs S150 en andere stofkwaliteiten
Reactie #8 Gepost op: 01 april 2006 – 12:23:45
Je moet er wel rekening mee houden dat een superrating geen beschermde term is. Alleen gerenomeerde stofweverijen zijn daarmee te vertrouwen.

Eergisteren kwam ik tijdens mijn lange tochten op Ebay een seller tegen die een merkloze 'Italian suit' verkocht met 'the nicest s150 fabric'. Ergens onder aan de beschrijven stond in kleine lettertjes dat het om een poly/wol mix ging :roll:  :shock: (waarvan 70% polyester). Geronemeerde herenmodezaken zijn uiteraard wel te vertrouwen.

Vodka

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.230
    • Bekijk profiel
S120 vs S150 en andere stofkwaliteiten
Reactie #9 Gepost op: 01 april 2006 – 20:54:11
Ga je niet vastpinnen op die gatellen. Het is namelijk geen beschermd iets. Dus als ik een s180 label op een pak wat misschien s100 echt is naai en vervolgens verkoop is er niets aan de hand.

Als leek is dit ook niet te controleren. Koop gewoon wat prettig voelt en mooi is :)
Sailing, an expensive way to travel for free"

Bachelor

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.434
    • Bekijk profiel
S120 vs S150 en andere stofkwaliteiten
Reactie #10 Gepost op: 02 april 2006 – 00:52:24
Citaat van: "Vodka"
Ga je niet vastpinnen op die gatellen. Het is namelijk geen beschermd iets. Dus als ik een s180 label op een pak wat misschien s100 echt is naai en vervolgens verkoop is er niets aan de hand.

Als leek is dit ook niet te controleren. Koop gewoon wat prettig voelt en mooi is :)


Precies.. gewoon aan de stof voel zoals eerder gezegd was.
En een stof kiezen wat bij het moment / seizoen past  :wink:

Alboreto

  • Gebruiker
  • Berichten: 374
    • Bekijk profiel
S120 vs S150 en andere stofkwaliteiten
Reactie #11 Gepost op: 02 april 2006 – 00:56:48
Op styleforum.net en ask andy (askandyaboutclothes.com) en n.a.w. ook op thelondonlounge is het nodige te vinden over stoffen. Wat Nexus al aangaf, zul je daar bevestigd zien. Je hebt meer aan een kwalitatief hoogwaardige Super 110 dan aan een slechte kwaliteit Super 150. Britse bespoke kleermakers geven zelfs de voorkeur aan Super 80s. Dat valt gemakkelijker. Nu geven wij op dit forum over het algemeen de voorkeur aan Italiaanse pakken en de Italianen zijn ware meesters wat het werken met dunne Supers (150 of hoger) betreft.
Het getal (120 in Super  120) geeft overigens de lengte in km aan van een (1) draad met een gewicht van 1 kg. Hoe dunner de draad, hoe hoger het getal. Maar dit getal zegt niets over de weving en daarmee de kwaliteit van de stof. De beste "mills" zitten nog steeds in GB. Veel Italiaanse pakkenmakers halen hun stoffen dan ook daar. Maar er zijn ook Italiaanse topweverijen (Loro Piana is een heel grote, en Zegna - LP is wel beter).
esus saves, George Nelson withdraws!

its

  • Gebruiker
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
S120 vs S150 en andere stofkwaliteiten
Reactie #12 Gepost op: 02 april 2006 – 10:00:03
bedankt voor de info
oedkoop is duurkoop!

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
S120 vs S150 en andere stofkwaliteiten
Reactie #13 Gepost op: 03 april 2006 – 19:04:52
Citaat van: "smegmet"
Persoonlijk ervaar ik dat mensen zich blind staren op super honderd aanduidingen. Een systeem wat aan alle kanten rommelt en zwaar overschat is. Dus wat zijn de verwachtingen, zal een micron aanduiding 't in de toekomst winnen?
Fashion can be bought. Style one must possess.

Dhr. Lex P

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.101
    • Bekijk profiel
S120 vs S150 en andere stofkwaliteiten
Reactie #14 Gepost op: 03 april 2006 – 23:59:13
was toch even nieuwsgierig. Maar het is inderdaad gewoon erg klein. Zal dus de doorsnee van de garen zijn ofzo. Zegt evenveel als Super aanduidingen dan (voor mij athans)
size=9]A fashion is merely a form of ugliness so unbearable that we are compelled to alter it every six months.  (Oscar Wilde)[/size]