Auteur Topic: schouderlijn  (25106 keer gelezen)

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
schouderlijn
Reactie #30 Gepost op: 04 februari 2006 – 23:00:59
Beste shouldermaker,

Voor zover ik van mijn kleermaker heb begrepen heeft hij de voering losgemaakt om daarna de mouw uit te kunnen halen teneinde het geheel goed te verwerken. Zo te voelen in het canvas dat eerst wat buiten de schouder uitstak ingekort. Kan dit kloppen?

Op je vraag van de foto:



Uiteraard begrijp ik het karakter van de roped shoulder maar dit is niet zo mijn smaak. Ieder zijn eigen ding natuurlijk. Daarnaast vind ik het wel leuk om wat te experimenteren afentoe (cq laten doen :wink:). Vind het in dit geval iig zeer geslaagd!
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

shouldermaker

  • Gebruiker
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
schouderlijn
Reactie #31 Gepost op: 04 februari 2006 – 23:11:49
Je zal in ieder geval een goede kleermaker hebben die zoiets netjes kan afleveren.  Is niet al te eenvoudig.  Vaak wordt een techniek gebruikt van een exta bandje meestikken in de mouw dat de ROPE veroorzaakt.
Dit banje zou je op de naad (van mouw naar schouder) kunnen afknippen voor het gedeelte dat het in de mouw zit maar dan nog moet je het nodige "persen" om het mooi te maken en ik denk dat dit zo gebeurt is.

De hele schouderpartij uithalen en weer in elkaar zetten is gekkenwerk.

Nogmaals.  Netjes gedaan. Wat is adres van die kleermaker.  Kan een ander ook eens iets heenbrengen waarbij men weet dat het goed komt.

Gr
Shoulderman

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
schouderlijn
Reactie #32 Gepost op: 05 februari 2006 – 00:18:19
Dankje, ik zal je complimenten overbrengen :wink:. Mijn vaste kleermaker in Eindhoven, zie daarvoor het Eindhoven topic in het adresboek.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.934
    • Bekijk profiel
schouderlijn
Reactie #33 Gepost op: 05 februari 2006 – 10:43:30
Citaat van: "Sergio"

Hij heeft het "opgelost" door de overstekende voering die vanaf de schouder een klein stukje doorliep in de mouw (waar de mouw dus omheen was gerold) iets in te korten zodat de inzet nauwelijks meer bol is. Simpel maar doeltreffend!

Ziet er goed uit! Mooie verbetering hoor :)

T4phage

  • Board Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 559
    • Bekijk profiel
schouderlijn
Reactie #34 Gepost op: 05 februari 2006 – 14:20:14
Beste shouldermaker,
Aangezien je veel van Italiaanse schouders lijkt te weten, kun je me vertellen wat voor schouder dit is?



shouldermaker

  • Gebruiker
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
schouderlijn
Reactie #35 Gepost op: 05 februari 2006 – 14:51:42
De bovenste zou een armani of corneliani  o.i.d.kunnen zijn maar dat is moeilijk te beoordelen zonder het hele pak te zien en voelen.
Is het pak al wat van oudere datum ?

Onderste kan ik zo geen chocola van maken

gr
Shouldermaker

T4phage

  • Board Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 559
    • Bekijk profiel
schouderlijn
Reactie #36 Gepost op: 05 februari 2006 – 15:08:32
Citaat van: "shouldermaker"
De bovenste zou een armani of corneliani  o.i.d.kunnen zijn maar dat is moeilijk te beoordelen zonder het hele pak te zien en voelen.
Is het pak al wat van oudere datum ?

Onderste kan ik zo geen chocola van maken

gr
Shouldermaker

Beste Shouldermaker,

Beide fotos zijn van hetzelfde pak.  Het betreft een napolitaans bespoke pak gemaakt in dec. 2005.  Er is geen vulling in de schouder en alleen een klein beetje rollino.

T4phage

  • Board Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 559
    • Bekijk profiel
schouderlijn
Reactie #37 Gepost op: 05 februari 2006 – 15:37:49
Gedurende het maken van het pak:









voor de rollino:

Jacob

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.233
    • Bekijk profiel
schouderlijn
Reactie #38 Gepost op: 05 februari 2006 – 15:50:38
Jouw pak T4Phage?

T4phage

  • Board Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 559
    • Bekijk profiel
schouderlijn
Reactie #39 Gepost op: 05 februari 2006 – 15:52:01
Citaat van: "Jacob"
Jouw pak T4Phage?

Ja

shouldermaker

  • Gebruiker
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
schouderlijn
Reactie #40 Gepost op: 05 februari 2006 – 16:00:16
Mooi pak.
Op de bovenste foto zie je dus inderdaad duidelijk de italiaanse schouder in de stijl van een corneliani.  (vraag maar aan je kleermaker)  de onderste foto kan van elk willekeurig pak zijn maar dat komt door de foto die minder duidelijk de schouder detaileert.
Geloof me nou maar dat er tussen de bovenstof en de voerin wel degelijk iets zit.  Pak me je vingers maar eens de bovenstof en trek deze maar iets omhoog en ook de voering onder de schouder (naar beneden en voel maar eens daar tussen .  Jouw kleermaker heeft een "natural shoulder" gecreeert door geen echte schoudervullling te gebruiken maar een voering (waarschijnlijk een haardoek)  zit er echt wel.
Laat me maar eens weten

Gr
Shouldermaker

shouldermaker

  • Gebruiker
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
schouderlijn
Reactie #41 Gepost op: 05 februari 2006 – 16:06:57
T4phage,

Hoe lang ben jij eigenlijk ?  (dit in verband met de rever breedte op je jasje waar je de mooie foto`s van hebt gepost)

Heeft er iemand enig idee waarom brede revers kleine italianen (napolitanen)  wel staan en elke ander volk in de wereld (de kleine mensen daarvan)  tot gnomen en trollen maakt ?

Gr
Shouldermaker

T4phage

  • Board Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 559
    • Bekijk profiel
schouderlijn
Reactie #42 Gepost op: 05 februari 2006 – 16:10:31
Deze schouder lijkt niet op een Corneliani schouder en ik heb er heel wat gezien. Mijn kleermaker heeft in Napels gestudeerd en dit is een typisch napolitaanse schouder, zoals Formosa enz. Tussen de voering en de schouder is inderdaad een kleine extensie van het linnen canvas. Een echte 'giacca camice' volgens de napolitanen heeft geen canvas, geen voering en is echt bijna een overhemd.

T4phage

  • Board Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 559
    • Bekijk profiel
schouderlijn
Reactie #43 Gepost op: 05 februari 2006 – 16:14:36
ik ben niet zo lang.

Citaat
Heeft er iemand enig idee waarom brede revers kleine italianen (napolitanen) wel staan en elke ander volk in de wereld (de kleine mensen daarvan) tot gnomen en trollen maakt ?

BALANCE, BALANCE, BALANCE.
"Line, Line, Line"... M.Alden.

shouldermaker

  • Gebruiker
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
schouderlijn
Reactie #44 Gepost op: 05 februari 2006 – 16:15:00
ter informatie n.a.v. foto`s t4phage.
Op de onderst foto zie je dus een voorbeeld van een sleevehead roll annex rollino, annex flankje, kopwatje etc etc.  waar ik in mijn eerste posting over sprak.  Wat de figuur hier in zijn handen heeft is een 2mm dik foam met daarop zwart viscose of poyester vezel vernadeld.  Dit foam wordt veel gebruikt omdat het een zekere veerkracht heeft en goed behoudt om de mouw dus naar buiten te duwen direkt na de mouwnaad.
Dit rollinootje wordt dus meegestikt met de mouw en de (eventuele ) schoudervulling.  Deze rollino op de foto is de eenvoudigste uitvoering maar veelal worden aan zo`n stukje foamfelt  stukjes haardoek genaaid op de plek waar de mouw mooi rond en afgehouden moet staan.
Dat stukje haardoek wordt als het goed is "kort gehouden" (gerimpeld genaaid zodat het mooi rond komt te staan)  op de foamfelt gestikt zodat het de mouw nog mooier afhoudt.

Groet
Shouldermaker