In tussentijd heb ik wat meer nieuws over wat ik gestart ben.
In de afgelopen twee jaar (en eigenlijk al sinds corona) heb ik onze branche flink zien veranderen. Mijn gevoel zegt dat Europese schoenproductie het de komende jaren steeds lastiger krijgt, en dat er veel gaat verschuiven. In Spanje vind je eigenlijk al geen betrouwbare fabrieken meer die private label willen produceren. In Portugal nog enkele, maar de kwaliteit is een stuk lager, en Italië is te duur geworden.
Daarom heb ik besloten om een nieuwe schoenlijn op te starten. Deze wordt geproduceerd door mijn vaste partner in Shanghai, met wie ik sinds 2018 nauw samenwerk. Voorheen maakten we uitsluitend handgemaakte schoenen (Oct. Tenth); inmiddels hebben we daar dus ook een Goodyear-welted lijn aan toegevoegd. Het doel is een nieuwe kwaliteitsstandaard voor de Europese markt te zetten — een niveau vergelijkbaar met Carmina of Crockett & Jones, maar tegen ongeveer de helft van de prijs.
Er zal mogelijks wel wat kritiek komen op het feit dat deze schoenen in China worden gemaakt. Echter is het zo dat de werkomstandigheden in de fabriek waar ik mee werk, niet te vergelijken zijn met het China van 20 of 30 jaar geleden, dat kan ik alvast garanderen. Overige discussies rond 'made in China' hou ik liever voor een ander topic.
Je kan al een voorproefje vinden op mijn website:
https://octtenth.com/collections/axen-shoemaker