Kwaliteit is bij RTW-schoenen een zeer vaag begrip, want inmiddels zijn zo goed als alle schoenproducenten meesters in het rationaliseren vanwege de enorme prijsdruk. De vraag die je je moet stellen is: hoever wil je gaan? Zelfs een veel duurder merk als Church's presteert het om de versterking van de voorkap en hiel onder de voering uit synthetisch materiaal te maken

zo toont de demontage in het Franse forum. Dit is ook het geval bij de benchgrade van Crockett&Jones (synthetisch thermoweefsel onder voorkap en achteraan de hiel). Al stelde men bij deze laatste producent wel een indrukwekkend vakmanschap vast en de eerste hak die niet ook laagjes karton bevatte, maar professioneel en uit leer was opgebouwd. Anderzijds bleek de binnenzool in Italië aangekocht, kennelijk om kosten te drukken.
Bexley komt er in het Franse forum bekaaid vanaf, want karton (hak), plastic, (versterkingen tussen leer en voering) en veel lijm zijn de ingrediënten op plaatsen die aan het oog onttrokken zijn. De schoen is zogenaamd randgenaaid (Goodyearprocédé), maar onder de hiel is de doorlopende leren rand geplakt en niet genaaid. Voorts is de rand op een "kettingachtige" manier genaaid waardoor de hele rand "als een ritssluiting" zou loskomen als de draad het begeeft, stelt het Franse forum. Maar geen nood, want in principe houden spijkertjes het geheel samen. Kortom, de schoen biedt veel fake (in vergelijking met het voorbeeld: een klassieke handgemaakte schoen), maar anderzijds krijgt je letterlijk waar voor je geld (129 euro)

Hoe erg is dat? Neem je een Duitse midrange-producent als Lloyd (als kwaliteitsschoenen verkocht), dan blijkt uit de demontage in het Duitse forum dat die producent tussen de lederen loopzool en "binnenzool" gewoon een stevige plastic vormzool heeft zitten. Waarom dan nog een lederen loopzool? Om de schijn te wekken...
Maar de klant trapt erin en zelf ben ik nietsvermoedend drie-vier jaar lang tevreden met een paar Lloyds rondgelopen.
Persoonlijk zou ik een "eerlijke" blakegenaaide schoen kiezen, bv. van Magnanni, maar die is ook wat duurder. Maar op de eerste plaats zou ik voor dat geld een schoen kiezen, die ik ook daadwerkelijk kan passen in een winkel en die lekker zit qua pasvorm en breedte.