@ Floriss en wie het interesseert,
Foutloos schrijven is niet voor iedereen een kleine moeite. Dat is een aanname, die volledig mank gaat.
Dat een ieder in diens correspondentie zijn best dient te doen, om dat zo mogelijk foutloos te doen ben ik met je eens.
Waarbij dan het belang van foutloos schrijven in de diverse huidige communicatievormen niet altijd even belangrijk meer is, of lijkt te zijn.
Serieuze papieren, of elektronische correspondentie en fora post, sms en chatberichten zijn daarbij twee uitersten en totaal verschillende werelden.
Ieder taalpurist (al zijn die het ook vaak oneens) zal sms, chat en forumgewoonten verafschuwen.
Vandaar mijn verwijzing naar "het genootschap onze taal" in het John Lobb topic hoort het in ieder geval niet thuis.
Echter basale beschaving zoals jij dat benoemt, staat geheel los van schrijfkunst.
Beschaving an sich en cultuur worden tegenwoordig sowieso niet meer als één geheel gezien.
De term beschaving kent verder meerdere betekenissen, zo wordt het begrip beschaving ook gebruikt om specifieke samenlevingsvormen te duiden. Hierbij worden de vroege beschavingen van de klassieke en de postklassieke beschavingen onderscheiden.
Het woord “beschaving” zal echter i.c. en meestal als het woord wordt gebruikt, een norm van gedrag betekenen, gelijkend op etiquette.
Beschaafd gedrag of beschaafdheid wordt dan tegenover onbehouwen of barbaars gedrag gesteld.
In deze betekenis –die jij toch bedoelde?- impliceert beschaving verfijning van individuen.
In deze context lijkt het i.c. ook toepasselijk en staat “beschaving” los van schrijfkunst.
Mijn waarde Floriss, er bestaan echter zeer zeker ook beschaafde en autodidacte analfabeten.
Beschaving en schrijfkunst staan aldus los van elkaar
Door persoonlijke beschaving op iemand zijn schrijfkunst en gemaakte schrijf- en taalfouten te betrekken en iemand daar voor wat diens beschaving betreft ook op af te rekenen, ga je i.c. wel heel erg ver. Het is de facto niet zo beschaafd zulks te doen.
Beschaving in onze westerse maatschappij, is bovenal ook; iedereen in zijn waarde laten.
Berichten die schrijf- en/of spelfouten bevatten, echter beschaafd werden verwoord, zijn niet per definitie onbeschaafd, te achten.
Ik zal het hierbij laten, het punt is gemaakt denk ik.