Auteur Topic: John Lobb  (427612 keer gelezen)

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Re: John Lobb
Reactie #210 Gepost op: 25 november 2009 - 14:25:18
Een informatief John Lobb clipje [ik hoop geen repost] :
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

ML

• Gast
Reactie #211 Gepost op: 25 november 2009 - 16:23:04
Wellicht is het verstandig om de titel van dit topic te wijzigen in "John Lobb Parijs" daar een wezenlijk verschil bestaat tussen bovengenoemd establishment en John Lobb Bootmaker.

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #212 Gepost op: 25 november 2009 - 20:05:59
Natuurlijk is er een wezenlijke verschil tussen Bespoke en RTW schoenen echter: de MTM worden veelal gemaakt in Parijs terwijl de RTW in Northampton wordt gemaakt maar qua de verkoop e.e.a.[bijna] omgekeerd is [RTW wordt immers zowel in London als Parijs verkocht]
De omschrijving John Lobb Parijs zou derhalve wellicht voor verwarring kunnen zorgen  :-k
John Lobb is de enige [correct me if i'm wrong] schoenmaker welke de bespoke en rtw of verschillende plaatsen en zelfs in verschillende landen verkoopt en de productie vice versa  :-^
De overige besproken schoenmakers op dit forum vallen volgens mij zowel de RTW als bespoke {indien van toepassing} toch ook onder een topic titel, vanwaar deze suggestie tot splitsing cq. hernoemen?
Uit ervaring kan ik echter stellen dat de Prestige RTW lijn van John Lobb model-technisch en kwalitatief nagenoeg identiek is aan de MTM schoenen [uiteraard op de exacte maatvoering e.d. na] de normale classic RTW is vergelijkbaar met de overige top schoenmakers.
ML. wellicht een idee zowel een MTM en een Prestige te passen in London en deze te vergelijken voor het echte gevoel dan wel verschil?  :-k
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

marcos

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #213 Gepost op: 25 november 2009 - 20:33:04
Ik heb er geen verstand van, maar dacht altijd dat JL Parijs en Londen 2 verschillende bedrijven waren die afgezien van hun geschiedenis niets met elkaar te maken hadden.

ML

• Gast
Reactie #214 Gepost op: 26 november 2009 - 00:36:43
In het begin van de voorgaande eeuw heeft William Lobb, de zoon van de stichter John Lobb, een establishment geopend in Parijs alwaar dit establishment bleef bestaan tot 1976. Het establishment in Parijs werd naast het establishment in London geleid, doch met haar eigen kundige schoenmakers en uiteraard kwam de kwaliteit van beide overeen.

In 1976 werd het onmogelijk om het establishment in Parijs te behouden. Dit heeft ertoe geleidt dat men ging onderhandelen met Hermès, waarna Hermès het John Lobb establishment in Parijs overnam. De familie Lobb bleef echter in het bezit van het Londensche establishment. John Lobb Parijs floreerde en begon uiteindelijk RTW schoenen te produceren. Deze RTW schoenen waren gebaseerd op de lange traditie en kundigheid zoals John Lobb dit al in 1849 uitdroeg.

Voor de goede orde: John Lobb Parijs maakt uitsluitend MTM en RTW schoenen. John Lobb Londen (ook Bootmaker genoemd) maakt uitsluitend bespoke schoenen. Derhalve is, mijns inziens, een aanpassing van de titel zéér wenselijk.

Aanpassing: correcte afkortingen.
Laatst bewerkt op: 26 november 2009 - 00:39:23 door ML

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #215 Gepost op: 26 november 2009 - 09:02:11
Het moge duidelijk zijn dat het een kwestie van interpretatie is van de feiten; de beide bedrijven noemen zich nog steeds John Lobb Bootmaker, de bespoke John Lobb heeft ltd als toevoeging en de RTW en MTM John Lobb niet, dit geeft m.i. het onderscheidt aan tussen de beiden.
De vestiging JohnLobbltd London is van de oude school en gebruikt zowel de MTM als Bespoke methode, het verschil tussen de beide is overigen vooral een prijsverschil door het langere keuzemenu aan aanpassingen en materialen, waarbij JohnLobbltd zelf aangeeft alle pas-sessies MTM te noemen.
De JohnLobb vestiging in Parijs gebruikt de Bespoke/MTM methode [zij hebben de oude methode en high standard van JohnLobbltd in stand gehouden en wordt gemaakt in Parijs aan de rue Boissy d'Anglas ]
Het prijsverschil is dan ook in eerste aanleg niet zo groot [GBP2700 in st.james en GBP 2400 in jermyn street]
In Parijs [en inmiddels op meer plaatsen all over the world] heeft John Lobb tevens een vestiging welke de RTW verkoopt [gemaakt in Engeland] waarbij de classic [en casual] met lichtbruine binnenzijde de standaard schoen is en de prestige met zwarte binnenzijde de bijna MTM schoen is.
Indien we onderscheid maten in de titel van dit topic is het wellicht een idee ltd toe te voegen aan een nog aan te maken JLtopic [hetgeen mij overigens overbodig lijkt] daar 99% van dit topic bestaat uit de RTW collectie.
Ik heb zelf ondervonden dat het verschil tussen de Bespoke/MTM van John Lobb ltd [made in England] en Bespoke/MTM van John Lobb [made in France] niet de methode of de kwaliteit is, maar vooral de modelvoering.
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #216 Gepost op: 26 november 2009 - 09:04:27
Kijk, dat is informatie.

Zoveel Lobb-dragers hebben we hier niet. Als een van die dragers zijn ervaringen hier post, vermeldt hij vast wel even of ze RTW, MTM of bespoke zijn en waar ze vandaan komen. En anders vragen we het wel.

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #217 Gepost op: 26 november 2009 - 11:19:57
Voor de goede orde: John Lobb Parijs maakt uitsluitend MTM en RTW schoenen.

Voor de goede orde: je vergist je. John Lobb Parijs maakt - vanuit een Parijs atelier als ik me niet vergis - bespoke schoenen in de zuiverste zin van het woord, en volgens de allerhoogste kwaliteitsnormen. Dat laatste is karakteristiek voor de manier waarop Hermès opereert - het is tenslotte geen modemerkje uit de stal van een conglomeraat als LVMH, PPR of Richemont.

Zie hier enkele foto's van een fitting voor een paar bespoke schoenen van JLP, voor de CEO van United Arrows. Let wel: dit is géén RTW model dat hier wordt opengesneden, maar een paar passchoenen dat speciaal voor dit heerschap is gefabriceerd, als voorloper voor zijn uiteindelijke bespoke schoenen, die hier te zien zijn.

Hier nog enkele voorbeelden van bespoke schoenen van John Lobb Parijs.
Laatst bewerkt op: 26 november 2009 - 11:21:46 door Velponi

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #218 Gepost op: 26 november 2009 - 12:25:19
Het belangrijkste verschil bij John Lobb tussen de bespoke/MTM/MTO parijs en de bespoke/MTM/MTO london is de typische handtekening op het lichtbruine leder van de binnenzool in Parijs tegenover de gouden naam en 2 royal warrants stempels op de zwarte binnenzool in Londen, kwalitatief doen zij m.i. niet{s} voor elkaar onder.
Mooie voorbeelden btw. Velponi  =D>

to bespoke or not to bespoke that's the question [in french/france?]  :-k

"To commemorate the company’s relocation of all aspects of its business (workshops, bespoke salon, corporate offices and the famous climate controlled last storage space)- to new stately quarters at 32 Rue de Mogador near the Paris Opera…in, naturally, Paris, France"

http://www.departures.com/articles/john-lobb-by-design
http://www.gum.ru/en/news/id/248/
http://lyramag.blogspot.com/2009/04/john-lobb-new-la-mogador-bespoke.html
http://lyramag.blogspot.com/2009/10/john-lobb-springsummer-2010.html
Laatst bewerkt op: 26 november 2009 - 16:05:52 door Leone
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

ML

• Gast
Reactie #219 Gepost op: 26 november 2009 - 17:05:40
Het belangrijkste verschil bij John Lobb tussen de bespoke/MTM/MTO parijs en de bespoke/MTM/MTO london

Het is een misvatting dat John Lobb Bootmaker Ltd. eveneens MTM en MTO schoenen maakt. Men kan hier alleen voor bespoke schoenen terecht.

Met John Lobb Parijs ben ikzelf nimmer in aanraking geweest. Excuus voor de voorbarige uitspraken hieromtrent.

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #220 Gepost op: 26 november 2009 - 19:57:25
Het is een misvatting dat John Lobb Bootmaker Ltd. eveneens MTM en MTO schoenen maakt. Men kan hier alleen voor bespoke schoenen terecht.

Met John Lobb Parijs ben ikzelf nimmer in aanraking geweest. Excuus voor de voorbarige uitspraken hieromtrent.

Ik ben met beide in aanraking geweest en kan melden dat de franse JL het woord bespoke niet kennen maar dezelfde dienstverlening[kunnnen] geven qua schoenenmakelij dan de JL ltd. Zij gebruiken voor zowel MTM als bespoke de omschrijving "sur mesure" waarbij men evenals bij bespoke zowel de leest als de patronen als het materiaal kan/mag aanpassen naar keuze, wat bij MTM een stuk beperkter is cq. zelfs onmogelijk.
Het is tenslotte maar wat men wenst en de [wat meer flamboyante] franse JL tak geeft hierin wat meer ruimte/alternatieven dan de [wat meer klassieke]engelse JL tak en geven in hiervoor door mij geposte artikel over de verhuizing naar 32 rue de Mogador zelf aan in het engels dat zij evenals london een Bespoke Salon kennen.
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #221 Gepost op: 26 november 2009 - 20:09:08
Doorgaans heet bespoke bij de Fransen 'grande mesure' en MTM 'petite mesure' (artisanale maakwijze) of 'demi-mesure' (machinaal gemaakte maatconfectie).

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #222 Gepost op: 26 november 2009 - 20:09:58
Kijk, dat is informatie.

Zoveel Lobb-dragers hebben we hier niet. Als een van die dragers zijn ervaringen hier post, vermeldt hij vast wel even of ze RTW, MTM of bespoke zijn en waar ze vandaan komen. En anders vragen we het wel.
Ja idd zo te zien alleen Leone en ML.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #223 Gepost op: 26 november 2009 - 20:11:49
Ja idd zo te zien alleen Leone en ML.

Dat bedoel ik. Ben benieuwd naar meer foto's.

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #224 Gepost op: 27 november 2009 - 08:10:39
Dat bedoel ik. Ben benieuwd naar meer foto's.
Ik zal binnenkort mijn schoenenkast eens geheel uitruimen en bekijken hoeveel oude en nieuwe JL's ik eigenlijk heb staan, deze op de foto vastleggen en op dit forum posten; zoals eerder in dit topic aangegeven heb ik op advies van JohnLobbltd [door mijn leest/voetmaat] kunnen kiezen voor John Lobb MTM/MTO plus zelfs de JL.7000 leest van de RTW prestige,classic en casual line en dat scheelde enorm in de pecunia's.  \:D/
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“