Auteur Topic: Tweeds  (153091 keer gelezen)

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Tweeds
Reactie #165 Gepost op: 25 september 2009 - 09:35:36
Het is nog maar de vraag of dat een tweed jasje is.

Precies.

Dantès

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #166 Gepost op: 25 september 2009 - 15:15:04
Tweed is te casual, schijnt. Maar een eenrijig, 3 delig pak mag dan wel weer in tweed, wat vreemd is aangezien een driedelig pak formeler is dan een double breasted pak. Deze richtlijn kan dus in de categorie 'geen notched revers op een smoking', de reden is .... onbekend.  :mrgreen:

De reden voor geen notched lapels op een smoking is een historische. Het smokingjasje is immers oorspronkelijk een tailcoat waarvan de slippen zijn afgesneden.

Tweed is casual omdat het aanvankelijk slechts op het platteland werd gedragen tijdens de beoefening van sportieve plattelandsactiviteiten.

Overigens lijkt het jasje van Prins Charles hierboven mij eerder flannel dan tweed.

Mediaman

• Gast
Reactie #167 Gepost op: 25 december 2009 - 22:03:23
Ideetje; je koopt een Harris Tweed 2e hands jasje via Ebay.uk voor minder dan 40 pond, verbouwen en stomen € 60,- en je hebt een Harris Tweed jasje met historie. Bijvoorbeeld dit jasje: http://cgi.ebay.co.uk/VINTAGE-GREEN-GREY-HARRIS-TWEED-WOOL-JACKET-BLAZER-42_W0QQitemZ360189661073QQcmdZViewItemQQptZUK_Men_s_Vintage_Clothing?hash=item53dcfa0f91

In dit geval tailleren, mouwen aanpassen andere knopen erop.

Deze Ebay seller heeft er een veel: http://stores.shop.ebay.co.uk/VINTAGE-WHISTLES__W0QQ_armrsZ1QQ_fsubZ144186018

Een van Gieves & Hawkes: http://cgi.ebay.co.uk/GIEVES-HAWKES-ENGLISH-GREY-TWEED-WOOL-BLAZER-JACKET-42s_W0QQitemZ290375789454QQcmdZViewItemQQptZMen_s_Clothes?hash=item439bbeeb8e

Is dat een goed of een slecht idee?

Overigens geinspireerd door deze meneer en zijn jasje: http://madetomeasureny.com/2009/11/04/harris-tweed-well-worth-the-restoration/
Laatst bewerkt op: 25 december 2009 - 23:38:08 door Mediaman

ML

• Gast
Reactie #168 Gepost op: 25 december 2009 - 23:04:56

In Wales wordt jaarlijks op 1 maart Saint David's Day gevierd. Om deze dag te vieren draagt men gewoonlijk een prei dan wel een narcis op de revers. De prei is een zéér patriottistisch symbool binnen Wales. Het ontstond toen de soldaten van Wales zich trachten te onderscheiden van de Engelsen door een prei op het uniform te dragen. Het dragen van een narcis is overigens een vrij nieuw gebruik. De narcis wordt door de Britse regering boven de prei geprefereerd daar het als minder patriottistisch wordt gezien.

Yay or nay?

De correcte term dient 'Yea' in plaats van 'Yay' te zijn. Vroeg Modern Engels had namelijk een vier-vormen-systeem bestaande uit de woorden 'yea', 'nay', 'yes' en 'no'. In Oud Engels betekende het woord 'yea' zoveel als 'zeer zeker' en 'no' zoveel als 'nimmer'. Modern Engels heeft heden ten dagen een twee-vormen-systeem, te weten 'yes' en 'no', doch men gebruikt voor stemmingen veelal 'yea' dan wel 'nay'.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #169 Gepost op: 26 december 2009 - 00:12:31

Géén andere knopen er op, jij, jij, jij reclameman! :lol: Doe niet zo raar. :lol:

JMB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #170 Gepost op: 26 december 2009 - 10:09:10
@ Mediaman: Goed idee, ik ben er wel voor om kledingstukken met historie een nieuw leven in te blazen. Dat is ook wel het voordeel van goed gemaakte kleding, dat gaat een leven lang (of langer) mee.

Misschien heb je die documentaire reeks over Savile Row ook gezien? Daar lieten ze kleding zien wat al drie generaties in de familie was, schitterend!

Mediaman

• Gast
Reactie #171 Gepost op: 26 december 2009 - 11:19:12
De documentaires gaven me ook een andere kijk op 'vintage'

@MF; ik treed iets met de voeten? Die knopen vind ik lelijk, sorry. :P

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #172 Gepost op: 26 december 2009 - 12:08:27
Ik vind die knopen juist mooi op dat jasje, that's all. ;)

marcos

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #173 Gepost op: 26 december 2009 - 12:18:24
Ik zou het dan ook ook origineel laten en de knopen er op laten zitten. Net zoals bij klassieke auto's, daar zet je ook geen moderne wielen onder (althans ik niet).

Mediaman

• Gast
Reactie #174 Gepost op: 26 december 2009 - 12:28:19
Ok, maar het gaat nu even niet om de knopen, maar om de vraag of het een goed idee is om zo'n jasje te kopen, dat te laten aanpassen en vervolgens te dragen? Is het dan beter om een maat groter te kopen ivm de wijzigingen?

marcos

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #175 Gepost op: 26 december 2009 - 12:43:55
Tja weet niet. Aan de ene kant heb je natuurlijk wel een mooi gemaakt jasje voor minder dan de prijs van een suit supply-jasje. Aan de andere kant weet je ook niet hoe het ruikt als je de doos openmaakt. Als ik het zou doen zou ik het in mijn eigen maat kopen en dan maar hopen dat het past. Denk dat het verkleinen van een te groot jasje nooit een optimaal resultaat oplevert.

koenie

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #176 Gepost op: 26 december 2009 - 12:44:21
Ok, maar het gaat nu even niet om de knopen, maar om de vraag of het een goed idee is om zo'n jasje te kopen, dat te laten aanpassen en vervolgens te dragen? Is het dan beter om een maat groter te kopen ivm de wijzigingen?

Ik zou niet per definitie een maat groter kopen. De meeste verkopers op ebay zijn redelijk accuraat met het aangeven van de maatvoering van hun koopwaar (mouwlengte etc.). Ik zou het meetlint pakken en de maten van 1 van jouw goed zittend jasjes opmeten. Dit geeft, leert mijn ervaring, een redelijk goed beeld. Bij dit soort projecten is er wel een zekere kans dat het fout gaat, maar voor dat geld zou ik het risico wel durven nemen.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #177 Gepost op: 26 december 2009 - 12:44:36
Ik vind het een leuk idee, MM. Groter is een idee, maar je moet er wel voor zorgen dat de schoudermaat goed is.

Mediaman

• Gast
Reactie #178 Gepost op: 28 december 2009 - 13:39:16
Gents, jullie advies graag. Ik kijk nu al een paar dagen naar dit Tweed jasje van Gieves & Hawkes. Ik ben alleen een beetje bang dat ik mij laat 'betoveren' door de naam. Wat vinden jullie van dit jasje? Ik twijfel bijvoorbeeld over het twee-knoops manchet. Past dit in een italiaans (getailleerde) georienteerde garderobe? Het jasje kost niet veel ca. € 67,- maar als het niks is, is het zonde van het geld.

De beschrijving op Ebay:
Men's vintage classic English blazer from Gieves & Hawkes of Saville Row, London in grey herringbone tweed.
Single vent
Two button front and two button cuff
Three inside pockets
Mint condition Rrp £600
Laatst bewerkt op: 28 december 2009 - 13:41:24 door Mediaman

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #179 Gepost op: 28 december 2009 - 13:53:52
Sowieso nooit blindstaren op de naam. Het is maar de vraag of G&H het gemaakt hebben en uiteindelijk is dat ook niet het belangrijkste lijkt mij.

Belangrijker lijkt het mij om zoveel mogelijk accurate afmetingen voor het jasje te krijgen, en die te vergelijken met het bestpassende jasje in je kast. Misschien wel handig om deze thread op SF.net even door te lezen: How to measure for eBay. Wellicht is de verkoper bereid om dit jasje op dezelfde manier voor je op te meten.

En als het je zelf interesseert, kun je misschien navraag doen naar de herkomst van de stof.

Twee knopen op de mouw is helemaal niet vreemd voor een casual tweed trouwens. De enkele rugsplit vind ik zelf niet zo mooi maar dat is ook een kwestie van persoonlijke smaak. Weet je toevallig uit welke periode het jasje stamt?