Auteur Topic: Kleer(ver)makers, stomers en strijkers  (478907 keer gelezen)

Confrère

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Kleer(ver)makers, stomers en strijkers
Reactie #690 Gepost op: 08 augustus 2012 - 15:11:52
Oh, als het bij t Kleermakertje in A'veen is verwacht ik dat er niet veel ingrepen gedaan zijn voor die 85 euro per stuk. Prijzen liggen daar inderdaad volgens mij een stuk hoger. Nog steeds niet geweest, maar wil er wel een keer langs met lastige aanpassingen.

Voor 150 euro per stuk, wat voor aanpassingen ging het toen om?

Amadeus

• Gebruiker
  • I have no iPhone! I have a life.
    • Bekijk profiel
Reactie #691 Gepost op: 08 augustus 2012 - 15:51:23
Oh, als het bij t Kleermakertje in A'veen is verwacht ik dat er niet veel ingrepen gedaan zijn voor die 85 euro per stuk. Prijzen liggen daar inderdaad volgens mij een stuk hoger. Nog steeds niet geweest, maar wil er wel een keer langs met lastige aanpassingen.

Voor 150 euro per stuk, wat voor aanpassingen ging het toen om?

Prijzen variëren nogal in den lande, dat is ook mijn indruk. 

Confrère, bij het jou ook bekende kleermakertje op de Breestraat (nieuwe Schaar).

Recentelijk twee vrijwel ongedragen DB jasjes uit 1999-2000 laten vermaken. Één Full Canvas en Half Canvas DB jasje.
Ruime maat innemen, tailleren, korter maken, schouders fors innemen en mouwen slanker (in 1999 was het nogal baggy in vergelijking met heden).

De rekening was € 70,-- per jasje en er werd uitstekend werk geleverd. Ik draag die twee jasjes nu met redelijk frequentie.
L'art donne les règles ; le goût, les exceptions

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

Confrère

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #692 Gepost op: 09 augustus 2012 - 13:15:34
Ja prijzen van Turkse en andere buitenlandse kleermakers in Nederland verschillen gigantisch.
Een bedrag van 70 euro per jasje voor zoveel aanpassingen is een koopje.

Ruime maat innemen & tailleren... Waren dit verschillende aanpassingen of bedoel je de deelnaden innemen?

Misschien ga ik ze nog wel een keer een kans geven bij een onbelangrijk pak.

Maar dat de prijzen van een toko als t Kleermakertje in Amstelveen hoger liggen vind ik niet zo gek. Die doen ook aanpassingen voor gehandicapten en andere moeilijke klussen, een gemiddelde kledingverbouwer richt zich op veel standaard handelingen regelmatig uitvoeren. Vaak hebben ze geen opleiding en zodoende kennis van de theorie achter de aanpassingen en het model van het pak, enkel praktijk ervaring door maar wat te doen en het van vrienden en familie af te kijken.

Een vriendin van mij heeft de modeacademie gedaan, en wist ook direct de fouten te herkennen in mijn pakken, bijna altijd ontstaan door een verkeerde uitvoering van een beunhaas. Terwijl ze liet weten dat er WEL een goede oplossing mogelijk geweest zou zijn, indien een kundig persoon de aanpassing had gedaan.

Als het echt lastig gaat worden, gebruik ik toch liever een ervaren coupeuse of iemand met een opleiding in die richting... Nieuwe kwaliteitspakken stuur ik in ieder geval nimmer meer naar een klusboer (lees: kledingreparatie/stomerij combo).

Confrère

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #693 Gepost op: 11 augustus 2012 - 17:35:41
Arggggg! Ik corrigeer wat ik geschreven heb: Ik ga NOOIT meer naar een kledingverbouw-boer! Zelfs niet voor de meeste simpele aanpassingen! Laatste ervaring was bij de De Sterren in Leiden.

Had snel even een aanpassing aan een broek nodig, omdat ik het toch wat prettiger vond om de broek iets te ruim te dragen i.c.m. bretels en de hele dag achter het bureau zitten wilde ik de broek wat uit laten leggen.
Nu is uitleggen nou niet echt een lastige klus. Ok, ik wilde de after-dinner split behouden hebben...
15 euro... Niet goedkoop voor een verbouw-boer, maar goed why not - als het maar goed is. Was er een keer eerder geweest voor het inkorten van een broek, en dat was prima gedaan.

Zouden het vandaag af hebben, want ze waren maandag niet open en ik had het dinsdag nodig. Kom ik aan, "ja nog niet klaar, nog geen tijd gehad te bellen"... "Kom iets voor 5'en terug"... Dus ik kwart voor 5 terug... Heeft de broek nog in de hand, maar is net klaar. "Wil je even passen?" Uiteraard...
Kom ik erachter dat er naast zichtbare naden van het uitleggen ook nog een GAATJE in mijn broek zit... Spreek hem er op aan, "ja had ik ook gezien", "komt omdat er dit stiksel gebruikt was".... WTF?! Ging toen een verhaal ophouden dat het gat er al gezeten moest hebben ofzo... Jaja, meneer.... En waarom mij dan niets melden? En als er een risico is bij 'erg dik stiksel' niet gewoon even bellen om het 'risico' te melden?

Heb de broek niet aangenomen uiteraard.

Heeft iemand eerder ervaring met zoiets gehad? Nog een advies voor de afhandeling?
Ik heb het 1 keer eerder gehad, maar dat was bij een bevriende Turkse kleermaker in mijn vorige woonplaats die ik al jaren kende. En hij gaf gelijk toe dat het zijn fout was (nouja, gaf nog wel een neefje de schuld, maar goed) en betaalde een zeer nette schadevergoeding (in een verrekking met een grote rekening voor een hoop aanpassingen).

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #694 Gepost op: 11 augustus 2012 - 18:33:59
Je wordt genaaid  :wink:

Klinkt alsog hij is uitgeschoten met het tornmesje  :wink:

Aansprakelijk houden voor zijn daad en laten betalen. Wordt nooit je vriend, die man.

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

Confrère

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #695 Gepost op: 11 augustus 2012 - 18:43:10
Ja, dat was ook mijn eerste gedachte. Liet hem ook al weten dat het in mijn ogen eruit zag als een uitgeschoten tornmesje (Ramadan helpt denk ik niet met je concentratie & time-management). Begon met een mooi verhaal over 'kettingstiksel: gaat er zo uit'. Beetje in conflict met zijn verhaal over zeer stug stiksel.

Heb de broek daar gelaten, geef hem volgende week een kans om zelf met een oplossing te komen en anders zal ik hem zeker aansprakelijk stellen voor de schade.

Was een mooi ongeplakt pak van Loro Piana S130... Had het nog niet eens gedragen...

Wat een figuren die kledingboeren..

Even een praktisch puntje: Het is een effen donker blauw stofje van Loro Piana. Ik zie zo snel de stofcode niet in het label... Maar zou er ergens een nieuwe broek van dezelfde stof te bestellen zijn? En zou stoppage helpen? Is een klein gaatje in de buurt van de naad...
Laatst bewerkt op: 11 augustus 2012 - 19:16:16 door Confrère

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #696 Gepost op: 11 augustus 2012 - 18:51:00
Heel vervelend dat soort gebeurtenissen, wel je poot stijf houden.

Confrère

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #697 Gepost op: 11 augustus 2012 - 18:59:17
Thanks Amadeus :). Dat laatste lukt beroepsmatig altijd, in persoonlijke setting ook maar wil nog wel eens wat overduidelijke irritatie bijkomen ;).

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #698 Gepost op: 11 augustus 2012 - 19:08:46
Thanks Amadeus :). Dat laatste lukt beroepsmatig altijd, in persoonlijke setting ook maar wil nog wel eens wat overduidelijke irritatie bijkomen ;).

Irritatie is logisch, is ook zonde van een mooie Loro Piana.

Neem een lekker glas wijn, verbaas je over zijn ignorance en maak je plan. Glimlach en ga verder.
We zijn allemaal mens en wel eens geïrriteerd, laat je avond niet bederven, pak hem stevig aan regel het en ga nooit meer terug.
Dat laatste treft hem het meeste.  :wink:

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #699 Gepost op: 11 augustus 2012 - 19:28:36
Ik heb weer een 'oud' jasje aan gedaan vandaag en vind hem wat ruim. Laten vermaken of houden zo, wat vinden jullie?
Het hoef van mij niet skin-tight hoor.

Ik neem aan dat je een overhemd draagt waarvan de mouwlengte naar wens is.

Ik zou hoogstens de mouwen van het jasje wat korter laten maken zodat er een halve centimeter manchet van het overhemd zichtbaar is.

Confrère

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #700 Gepost op: 11 augustus 2012 - 19:47:21
@Amadeus:  Wijze woorden ;).

@ Chris: Ziet er wel netjes uit hoor. Erg mooie lengte van het jasje, ik vind de plaatsing van de zakken ook mooi. Mouwlengte kan korter, maar zelf hou ik van lang tegenwoordig. Schouders vind ik zelf wat rond voor mijn smaak, maar niets mis mee, is het model. Achter is er wat ruimte bij de schouders, maar het kan mij niet erg storen. Mouwen zelf zou je wat kunnen draaien, lijkt niet geheel bij je houding te passen, maar kan ook aan de foto/houding liggen.

Al met al zou ik er erg tevreden mee zijn.

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #701 Gepost op: 11 augustus 2012 - 19:51:05
Precies dat wat Confrere zegt, alleen wel de mouwen iets korter. Manchet van hemd moet je zeker zien.

Verder even uithangen en met water uit plantenspuit benevelen zodat de kreuk eruit trekt.

Confrère

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #702 Gepost op: 11 augustus 2012 - 20:03:30
Je kan natuurlijk ook een shirt met langere mouwen gaan dragen. Krijg je bij het handen schudden ook niet zo'n blote pols. Maar is een kwestie van smaak. Korter is wat moderner, langer is wat conservatiever.  Maar het helemaal met Amadeus eens: Je moet one-way-or-the-other toch echt manchet kunnen zien ;).

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #703 Gepost op: 11 augustus 2012 - 20:07:39
Neem mijn woorden terug.

Voornoemde oplossing van Confrère  is ook prima. Ik ben conservatief van aard wat jajses- en mouwlengte betreft en niet van de korte PaVo mouwtjes.
Beter een fractie te lang dan te kort, dat sowieso.

guest45

• Gast
Reactie #704 Gepost op: 11 augustus 2012 - 20:09:43
Jasje ff snel aangeschoten voor de pic. Normaal komen machetten van shirts er wel iets onder uit.
Misschien moet ik ook wel langere shirt mouwen.

Dus niets aan doen? Mooi.