Auteur Topic: Antonio Meccariello  (168874 keer gelezen)

Dieter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Antonio Meccariello
Reactie #180 Gepost op: 12 februari 2014 - 14:20:28
Ik had jouw bericht nog niet gezien toen ik postte, excuus. Ik kan me voorstellen dat machinaal een Goodyear uitvoeren juist voordelen heeft t.o.v. handmatig, steviger en strakker?
Kennelijk doet deze schoenmaker het met de hand, wat voor voordelen biedt dat?

Zitten overigens een aantal mooie schoenen bij.

Sent from my phone
Grammar Nazi's: They usually dwell on forums and correct the grammar/spelling of others. It is a sophisticated form of trolling.

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Antonio Meccariello
Reactie #181 Gepost op: 12 februari 2014 - 14:25:04
Lijkt me, net als bij andere handmatige zaken, vooral de charme.

Avvocato

• Gebruiker
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Antonio Meccariello
Reactie #182 Gepost op: 12 februari 2014 - 14:37:28
Gewoon omdat het kan.
The man with style, is the man who can smile

C&A

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Antonio Meccariello
Reactie #183 Gepost op: 12 februari 2014 - 14:54:37
goodyear is mechanische method waarop zolen worden genaaid. met een machine uitgevonden door charles goodyear.

in die zin is handgenaaide goodyear ook niet mogelijk. maar om de een of andere reden gebruiken m.n. italaanse schoenmakers de termen 'goodyear' / 'hand welted' / 'goodyear hand welted' door elkaar. wat antonio doet is met de hand naaien op een wijze die met een goodyear machine min of meer wordt gerepliceerd.

met hand welting kan uiteindelijk een mooier resultaat worden bereikt. de zool kan nog dichter langs het leer van de upper worden gemaakt. daarbij wordt de feather die het bovendeel met de zool verbindt bij handwelting met de hand uitgesneden en wordt bij goodyear voor zover ik weer gebruikt gemaakt van een verlijmde (linnen) feather.

het rechtopstaande stukje in de foto hieronder dat verbonden is met het bovendeel van de schoen is de feather.

hier nog quote van schoenmaker die veel op punt net post

Citaat van: DWFII

Bengal-Stripe is correct.

Hand-welted construction is different both in technique and materials than Goodyear welted.

Handwelted is, in my opinion (with over four decades of hands-on experience) superior to Goodyear welted for the simple reason that it is based on a leather to leather connection. Whereas Goodyear welted, as it is implemented today, relies on glue to hold a canvas or linen "holdfast" to a typically thinner or inferior insole.

The Goodyear welted technique is named after Charles Goodyear...who invented the machine to do it...and was always intended to be implemented in a "factory" context and to replace the skill (and time) required to make a good handwelted shoe. In essence, it is meant to emulate a handwelted look and thereby fool the customer into thinking it is comparable to handwelted work.

There are a few MTO/bespoke makers who will do a facsimile of Goodyear welted construction if the customer is unwilling to pay for the step-up in quality of handwelted...but dern few.

And yes, there are people who insist on calling any welted shoe Goodyear welted...I suspect for the simple reason that welt is often commercially marketed in rolls such as would be sold to a manufacturer for Goodyear welted work, whereas a bespoke maker would cut his own as needed.

But using the term "Goodyear welted" in that fashion is not considered correct terminology (at least not among bona fide shoemakers)  anymore than is calling a bespoke shoemaker a cobbler. IMO, such usage is  ignorant for the simple reason that it is based on hearsay rather than experience.

PS...It is misleading to call Goodyear welted "Traditional".  Shoemaking as a Trade can be traced back reliably several thousand years (and some would say as much as 10,000) and the techniques that culminated in the handwelted shoe evolved slowly and surely and were in use several hundred years ago. Whereas Goodyear welting dates to circa 1950  or thereabouts, and as mentioned, is restricted to the factory context. Hardly traditional in the larger scheme of things.

Kastopruiming, dassen van Tie your Tie, Passaggio, Sozzi, Rubinacci, Classico Como

http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php?topic=8878.new#new

guest45

• Gast
Antonio Meccariello
Reactie #184 Gepost op: 12 februari 2014 - 15:00:30
Theorethisch kan GY met de hand wel maar niemand doet het. Zou stom zijn.

Bij handwelted schoenen wordt er een snede in de binnenzool gemaakt waarna de binnenzool, de welt en het bovenleer worden vastgestikt.

Bij Goodyear wordt er een (canvas) vlies aan de binnenzool bevestigd waarna vervolgens dit vlies, de welt en het bovenleer vasgestikt worden. Dit canvas is een schakel tussen de binnenzool en de rest; de binnenzool zelf wordt bij GY niet gestikt.

Op puntnet veel discussie maar in de praktijk maakt het niet veel uit. DWFII is een bespoke maker die van de daken schreeuwt dat GY schoenen aan de lopende band uitelkaar vallen. In zo ver ik weet is dat niet zo. Handwelted is imo slechts theoretisch superieur. 

C&A

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Antonio Meccariello
Reactie #185 Gepost op: 12 februari 2014 - 15:16:04
discussie op punt vooral toegespitst op het feit of de veer bij goodyear welted schoenen het uiteindelijk eerder begeeft dan een hand uitgesneden veer. niet zozeer of je met een mooier resultaat kan bereiken dan met ander.

dat rtw goodyear zo uit elkaar valt is volgens mij ook grotendeels amerikaans gezeur. merken als edward green verkopen geen rotzooi. wat dwfii daar ook van vindt.
Laatst bewerkt op: 12 februari 2014 - 15:22:58 door C&A
Kastopruiming, dassen van Tie your Tie, Passaggio, Sozzi, Rubinacci, Classico Como

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Antonio Meccariello
Reactie #186 Gepost op: 12 februari 2014 - 15:25:08
Ik ben schoenen altijd eerder zat dan dat ze de tijd hebben om uit elkaar te vallen. : )

DWFII is de Heinzelmann van de schoenen.

Ben benieuwd naar de schoenen met de zool eronder (en echte veters erin), C&A. Voor de bies had ik waarschijnlijk niet gekozen, maar verder...

guest45

• Gast
Antonio Meccariello
Reactie #187 Gepost op: 12 februari 2014 - 15:52:18
Nee niet echt, Heinz was geestig, beleefd en witty.

Ik volg de puntnet discussie al een tijdje niet meer maar DWFII post al jaren hetzelfde. Het canvas laat los, GY is rotzooi, GY schoenen zijn tijdbommen. Blah-blah.

Handwelted is natuurlijk mooier en beter maar GY is uiteraard wel gewoon degelijk.
De RTW makers die handwelted schoenen leveren (Vass, Crispin) produceren die over het algemeen ook in lageloonlanden.

C&A

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Antonio Meccariello
Reactie #188 Gepost op: 12 februari 2014 - 16:02:52
klopt chris. moet uit de lengte of de breedte komen. de italiaanse schoenenvrienden willen niet voor niets cash betaald.

dwfii draait helaas steeds dezelfde plaat af. en de schoenen die hij zelf maakt - en soms post - zijn wel heel oubollig. neemt niet weg dat hij veel van schoenmaken weet en een deel van zijn posts over constructie wel informatief zijn. maar lees liever de schoenen posts van bengal-stripe. die heeft ook (meer) oog voor estetische aspect.

@nobd

antonio adviseerde bies. zit trouwens ook op m'n loafers van antonio en op m'n suede schoenen van riccardo. ik heb me er nooit aan gestoord. je ziet het wel vaker bij suede, bijvoorbeeld ook bij sommige mto's van st crispin.

antonio gaat vandaag de zolen eronder zetten. als ik weer foto's krijg post ik die hier.

Avvocato

• Gebruiker
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Antonio Meccariello
Reactie #189 Gepost op: 12 februari 2014 - 16:13:22
je ziet het wel vaker bij suede, bijvoorbeeld ook bij sommige mto's van st crispin.

Staan op mijn wish-list, ook met piping...
The man with style, is the man who can smile

C&A

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Antonio Meccariello
Reactie #190 Gepost op: 12 februari 2014 - 16:27:08
mooie winterschoen avvo.

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Antonio Meccariello
Reactie #191 Gepost op: 12 februari 2014 - 18:10:20
Staan op een mooie leest, Avvocato.  :thumbsup:
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Dieter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Antonio Meccariello
Reactie #192 Gepost op: 12 februari 2014 - 19:21:47
Dank voor de reacties C&A en Chris. Ik heb wat tekeningen van dwarsdoorsnedes van GY schoenen erbij gepakt en naast jullie uitleg gelegd om het goed te begrijpen. Voor ik het wist was ik weer een half uur aan het lezen over maakwijzen :)

Enfin, veel vrijheid en opties bij deze schoenmaker zo te zien. Wat kostten die loafers met dat strikje je C&A? En kun je ze op kwaliteit vergelijken met een C&J Boston bijv? (mijn referentiekader)

Sent from my phone
Grammar Nazi's: They usually dwell on forums and correct the grammar/spelling of others. It is a sophisticated form of trolling.

guest45

• Gast
Antonio Meccariello
Reactie #193 Gepost op: 12 februari 2014 - 20:26:34
Je vergelijkt een Lambo met een Volvo v70.

Dieter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Antonio Meccariello
Reactie #194 Gepost op: 12 februari 2014 - 20:27:15
Helder.