Auteur Topic: [Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?  (729176 keer gelezen)

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?
Reactie #240 Gepost op: 08 maart 2007 - 10:32:44
Citaat van: "Vortex"
Citaat van: "ettienne"
ja, Cor van Doorn. Als je zijn winkeltje in loopt moet je voor de aardigheid zijn kranten artikelen maar eens lezen. Heb zelf mijn santoni's bij hem laten doen. Was de schoenen wel een maand kwijt en het koste 125 euro.

Wat heb je laten doen dan? Heb helaas een paar Santoni's een maatje te groot gekocht waardoor er wat speling zit in de lengte. Nu ben ik naar een schoenmaker geweest maar die raadde me inlegzolen aan of iets achterin zetten waardoor de voet niet meer schuift.

Zo heb ik een paar Santoni's vern**kt door een iets teveel oprekkende schoenspanner. Ik moest mijzelf ook maar eens wenden tot een fatsoenlijke schoenmaker die er een leertje inzet ofzo. Wellicht een eenvoudig, dun stukje suede erin plakken ofzo?

Ik denk dat dat niet zo'n hele moeilijke ingreep is hoor.

ettienne

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #241 Gepost op: 08 maart 2007 - 11:36:48
doorgaans ligt het niet aan spanners waardoor de schoen uitrekt. Tenzij je een maat te grote spanners gebruikt. Leer rekt zowie zo uit. het kan zijn dat je een maat te groot hebt gekocht. In de winkels zitten ze goed maar na 3 maanden zijn ze te groot geworden. Wat ik altijd doe is van groot naar klein passen tot mijn dikke teen knelt. dan een half maatje groter. Juist op de wreef moet de schoen eerst knellen, na het inlopen zittten ze heerlijk.

Pas wel op met het aanpassen van je schoenen, als je eenmaal gaat verbouwen kan de eigenschap van de schoen ook veranderen
i killed two peasants,'zei de Rus. 'you mean: two pheasants,' corrigeerde de Lord. 'No, two peasants. They were insolent. So i killed them.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #242 Gepost op: 08 maart 2007 - 12:46:38
Misschien heb je ook wel gelijk. Het 'normale' oprekken van het leder. Twee dezelfde maat spanners (rochester) in twee verschillende paar schoenen waar een halve maat tussen zit. De kleinere maat schoen heeft een wat stugger leder en die schoen heeft geen speling op de lengte.

ettienne

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #243 Gepost op: 09 maart 2007 - 12:57:50
Citaat van: "Vortex"
Citaat van: "ettienne"
ja, Cor van Doorn. Als je zijn winkeltje in loopt moet je voor de aardigheid zijn kranten artikelen maar eens lezen. Heb zelf mijn santoni's bij hem laten doen. Was de schoenen wel een maand kwijt en het koste 125 euro.

Wat heb je laten doen dan? Heb helaas een paar Santoni's een maatje te groot gekocht waardoor er wat speling zit in de lengte. Nu ben ik naar een schoenmaker geweest maar die raadde me inlegzolen aan of iets achterin zetten waardoor de voet niet meer schuift.

vip behandeling. hele onderwerk vervangen + hakken vervangen. allemaal handwerk.
i killed two peasants,'zei de Rus. 'you mean: two pheasants,' corrigeerde de Lord. 'No, two peasants. They were insolent. So i killed them.

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Reactie #244 Gepost op: 27 maart 2007 - 16:29:05
Vandaag mijn C&J Sandown Handgrades via S&S ter reparatie aangeboden. Ze gaan dus, als het goed is, naar van Heubel in de Rechtstraat. Ik ben benieuw hoe het resultaat is en zal er hier ook zeker van berichten inclusief pics. Ik heb gevraagd naar nieuwe zolen en nieuwe hakstukken!

Op mijn vraag of de hele of halve zool vervangen kreeg ik een duidelijk antwoord:
“Een halve zool is een betere optie omdat dan niet de gelengveer opnieuw gemonteerd hoeft te worden”.

Het komt blijkbaar de stabiliteit niet ten goede als die opnieuw in gelijmd moet worden.
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca

Pierre Corthay on Blogspot

cypripedium

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #245 Gepost op: 27 maart 2007 - 19:31:24
Citaat van: "Migliore"
Vandaag mijn C&J Sandown Handgrades via S&S ter reparatie aangeboden. Ze gaan dus, als het goed is, naar van Heubel in de Rechtstraat. Ik ben benieuw hoe het resultaat is en zal er hier ook zeker van berichten inclusief pics. Ik heb gevraagd naar nieuwe zolen en nieuwe hakstukken!

Op mijn vraag of de hele of halve zool vervangen kreeg ik een duidelijk antwoord:
Een halve zool is een betere optie omdat dan niet de gelengveer opnieuw gemonteerd hoeft te worden”.

Het komt blijkbaar de stabiliteit niet ten goede als die opnieuw in gelijmd moet worden.

Dat heb ik van een andere schoenmaker ook al gehoord, en het klinkt ook logisch! Een halve zool vervangen is ook niet zo een enorme ingreep.

Waarom verkopen Sir Max, Danny enz. alleen maar hele onderwerken?
Kan er meer geld voor gevraagd worden of heeft het toch noch andere redenen?

Alboreto

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #246 Gepost op: 27 maart 2007 - 22:33:41
Kijk maar eens op de site van Danny: www.theroyaltreatment.nl
Onder het kopje En|And vind je een aantal gepubliceerde artikelen/interviews waarin hij uitlegt waarom het beter is om het volledige onderwerk te vervangen.
esus saves, George Nelson withdraws!

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #247 Gepost op: 28 maart 2007 - 00:44:00
Citaat van: "Alboreto"
Onder het kopje En|And vind je een aantal gepubliceerde artikelen/interviews waarin hij uitlegt waarom het beter is om het volledige onderwerk te vervangen.

Ik heb ze allemaal even doorgelezen maar kan niet vinden waarom het beter zou zijn. Niets concreets.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
Reactie #248 Gepost op: 28 maart 2007 - 07:51:13
Citaat van: "Sergio"

Ik heb ze allemaal even doorgelezen maar kan niet vinden waarom het beter zou zijn. Niets concreets.

Same here!!

Maar welicht dat het verschil erin zit dat hij (Danny) het volledige onderwerk opnieuw opbouwt, inclusief binnenzool, kurk gelengveer etc....

...en dat de reguliere hakkenbar de gehele loopzool lapt zonder aan de rest van het onderwerk te werken

cypripedium

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #249 Gepost op: 28 maart 2007 - 13:26:32
Hieruit komt nog niet naar voren waarom het beter is om het hele onderwerk te vervangen. Op de site van Danny lees ik dat hij dit doet, maar niet waarom hij het doet!
Waarom moet je onderdelen vervangen die nog 100% intakt zijn?
Als bij je auto de banden versleten zijn ga je toch ook niet de hele wielen vervangen  :?

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #250 Gepost op: 28 maart 2007 - 13:40:57
Ik gok er op dat hij het qua uiterlijk mooier vind en er meer voor kan vragen. Leg maar eens 160 euro uit voor een halve zool.

Vanità - modern tailors

Alboreto

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #251 Gepost op: 28 maart 2007 - 23:16:29
Ik dacht dat het in een van die knipsels te vinden was; ik heb me kennelijk vergist of het bewuste knipsel staat er niet langer tussen. Ik herinner me een zin die beschrijft dat hij een jaar of 15 geleden het inzicht kreeg dat er aan het vervangen d.m.v. halve zolen iets niet klopte.

Het zou beter zijn als hij het zelf hier zou uitleggen. Dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren dus als ik dan maar zo vrij mag zijn om zijn argumenten, zoals ik mij deze herinner, voor het vervangen voor het gehele onderwerk naar voren te brengen (zonder te pretenderen dat ik ze allemaal aan de orde stel):
- een halve zool is een aantasting van de constructie; je koopt geen nieuwe schoen met een halve zool;
- een halve zool is kwetsbaarder, laat gemakkelijker los dan een volledig vervangen zool;
- door het wegslijpen c.q. -schuren van het voorste deel van de zool verlies je ook de indruk van de voorvoet in de tussenzool. Als je de gehele zool vervangt, blijven deze behouden waardoor de schoenen na het verzolen net zo lekker ingelopen en vertrouwd zitten als daarvoor.

Het is een gemakkelijke en goedkope oplossing (halve zolen), ook minder arbeidsintensief natuurlijk. Ik heb hem nooit gehoord over het opnieuw aanbrengen van de gelengveer. Waarom dit problemen zou opleveren is mij overigens niet duidelijk.

Als je je Edward Green schoenen bij EG in de fabriek laat verzolen, vervangen ze ook het gehele onderwerk; idem bij John Lobb.

En Danny is natuurlijk een perfectionist en een vakidioot. Dat is misschien een autoriteitsargument (evenals het voorgaande), maar hij doet het niet voor niets zoals hij het doet.

Tot slot: anderen die ook gehele onderwerken vervangen rekenen hiervoor vergelijkbare prijzen als Danny.
esus saves, George Nelson withdraws!

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #252 Gepost op: 28 maart 2007 - 23:42:32
Uiteraard wil ik ook niet pretenderen de wijsheid in pacht te hebben. Hieronder mijn reactie:

- een halve zool is een aantasting van de constructie; je koopt geen nieuwe schoen met een halve zool;

Mijnsinziens tast je met een halve zool de constructie niet aan. Dat nieuwe schoenen niet met halve zolen worden verkocht lijkt me duidelijk, zou zinloos zijn om de zool eerst in twee stukken te snijden en daarna pas te plaatsen ;-)

- een halve zool is kwetsbaarder, laat gemakkelijker los dan een volledig vervangen zool;

Daar zou wat in kunnen zitten. Wordt toch lijm voor gebruikt. Aan de andere kant bestaat het vaak uit meerdere dunne lagen behoorlijk stevige lijm, verwacht daar niet echt problemen.

- door het wegslijpen c.q. -schuren van het voorste deel van de zool verlies je ook de indruk van de voorvoet in de tussenzool. Als je de gehele zool vervangt, blijven deze behouden waardoor de schoenen na het verzolen net zo lekker ingelopen en vertrouwd zitten als daarvoor.

Dit stukje kan ik niet helemaal volgen. De handelingen voor het vervangen van een halve zool zijn hetzelfde als bij een hele zool, behalve dat slechts de helft van de zool wordt vervangen. De kurklaag wordt ook dan vervangen.

Het is een gemakkelijke en goedkope oplossing (halve zolen), ook minder arbeidsintensief natuurlijk. Ik heb hem nooit gehoord over het opnieuw aanbrengen van de gelengveer. Waarom dit problemen zou opleveren is mij overigens niet duidelijk.

De gelengveer zorgt voor de juiste manier van het afwikkelen van de voet, deze slordig/onnauwkeurig terugplaatsen zou daar dus een probleem op kunnen leveren. Denk dat veel schoenmakers daar liever niet aankomen als het niet nodig is. De gelengveer rust namelijk gedeeltelijk op de kurklaag die vervangen wordt.

Als je je Edward Green schoenen bij EG in de fabriek laat verzolen, vervangen ze ook het gehele onderwerk; idem bij John Lobb.

Mogelijk omdat men daar precies weet wat de constructie van de schoen is, en wederom voor het uiterlijk?

Tot slot: anderen die ook gehele onderwerken vervangen rekenen hiervoor vergelijkbare prijzen als Danny.

We hadden hier in Eindhoven een uitstekend schoenmaker (Dupla). Volledig onderwerk vervangen kostte daar 70 euro. Vergelijkbaar met andere zaken. Danny rekent meer dan het dubbele.

Denk dat een belangrijk aspect toch het uiterlijk is. Halve zolen laten toch meer een "opgelapte" indruk achter dan een volledig nieuw onderwerk. Het verantwoord de prijs meer omdat ze echt weer "als nieuw" uitzien.

Vanità - modern tailors

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
Reactie #253 Gepost op: 29 maart 2007 - 09:51:40
Citaat van: "Sergio"

We hadden hier in Eindhoven een uitstekend schoenmaker (Dupla). Volledig onderwerk vervangen kostte daar 70 euro. Vergelijkbaar met andere zaken. Danny rekent meer dan het dubbele.

Denk dat een belangrijk aspect toch het uiterlijk is. Halve zolen laten toch meer een "opgelapte" indruk achter dan een volledig nieuw onderwerk. Het verantwoord de prijs meer omdat ze echt weer "als nieuw" uitzien.

Is dupla er niet meer dan!!??

Dennis

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #254 Gepost op: 29 maart 2007 - 10:16:09
Die jammer genoeg met pensioen gegaan :(
Misschien dat Sergio er meer over weet.
"Suits are full of joy! They are the sartorial equivalent of a baby’s smile" - Barney Stinson