Uiteraard wil ik ook niet pretenderen de wijsheid in pacht te hebben. Hieronder mijn reactie:
- een halve zool is een aantasting van de constructie; je koopt geen nieuwe schoen met een halve zool;
Mijnsinziens tast je met een halve zool de constructie niet aan. Dat nieuwe schoenen niet met halve zolen worden verkocht lijkt me duidelijk, zou zinloos zijn om de zool eerst in twee stukken te snijden en daarna pas te plaatsen

- een halve zool is kwetsbaarder, laat gemakkelijker los dan een volledig vervangen zool;
Daar zou wat in kunnen zitten. Wordt toch lijm voor gebruikt. Aan de andere kant bestaat het vaak uit meerdere dunne lagen behoorlijk stevige lijm, verwacht daar niet echt problemen.
- door het wegslijpen c.q. -schuren van het voorste deel van de zool verlies je ook de indruk van de voorvoet in de tussenzool. Als je de gehele zool vervangt, blijven deze behouden waardoor de schoenen na het verzolen net zo lekker ingelopen en vertrouwd zitten als daarvoor.
Dit stukje kan ik niet helemaal volgen. De handelingen voor het vervangen van een halve zool zijn hetzelfde als bij een hele zool, behalve dat slechts de helft van de zool wordt vervangen. De kurklaag wordt ook dan vervangen.
Het is een gemakkelijke en goedkope oplossing (halve zolen), ook minder arbeidsintensief natuurlijk. Ik heb hem nooit gehoord over het opnieuw aanbrengen van de gelengveer. Waarom dit problemen zou opleveren is mij overigens niet duidelijk.
De gelengveer zorgt voor de juiste manier van het afwikkelen van de voet, deze slordig/onnauwkeurig terugplaatsen zou daar dus een probleem op kunnen leveren. Denk dat veel schoenmakers daar liever niet aankomen als het niet nodig is. De gelengveer rust namelijk gedeeltelijk op de kurklaag die vervangen wordt.
Als je je Edward Green schoenen bij EG in de fabriek laat verzolen, vervangen ze ook het gehele onderwerk; idem bij John Lobb.
Mogelijk omdat men daar precies weet wat de constructie van de schoen is, en wederom voor het uiterlijk?
Tot slot: anderen die ook gehele onderwerken vervangen rekenen hiervoor vergelijkbare prijzen als Danny.
We hadden hier in Eindhoven een uitstekend schoenmaker (Dupla). Volledig onderwerk vervangen kostte daar 70 euro. Vergelijkbaar met andere zaken. Danny rekent meer dan het dubbele.
Denk dat een belangrijk aspect toch het uiterlijk is. Halve zolen laten toch meer een "opgelapte" indruk achter dan een volledig nieuw onderwerk. Het verantwoord de prijs meer omdat ze echt weer "als nieuw" uitzien.