Auteur Topic: [Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?  (729168 keer gelezen)

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?
Reactie #1635 Gepost op: 16 december 2013 - 19:47:23
Als je in dit geval zo snel door je zolen heen gaat vraag ik me af wat de kwaliteit van die zool was. MF, dezelfde ervaring met andere schoenen?
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Charlie

• Gast
Reactie #1636 Gepost op: 16 december 2013 - 20:04:44
Je zou kunnen overwegen bij het verzolen te kiezen voor dainite in plaats van leer, als je zolen altijd zo snel slijten. Gaat langer mee en is goedkoper en je glijdt niet uit in de Albert Heijn. Wel iets minder mooi dan leer.

De linkerzool van mijn C&J Cavendishjes heeft het na 3 jaar (met embouts) ook begeven. Dat idee van jou is misschien zo slecht nog niet; beiden zolen door Nils Kalf laten vervangen door dainite met, wederom, embouts...

Idomeneo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1637 Gepost op: 16 december 2013 - 20:41:49
Morgen ga ik mijn C&J Monktons ophalen bij Kalf, hij heeft er dainite onder gezet. Zal morgen even foto's posten. Ze zijn ruim anderhalf jaar oud en ik heb ze 2,5x per week gedragen. Ik loop vrij veel.

Onder mijn Alexen (wholecuts) laat ik trouwens gewoon weer leer zetten als die aan verzoling toe zijn, vind het zonde om zo'n cleane cognac schoen te voorzien van zwarte noppen aan de onderkant.

Charlie

• Gast
Reactie #1638 Gepost op: 16 december 2013 - 21:35:48
Hoeveel was je kwijt voor de nieuwe dainite zooltjes?

Idomeneo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1639 Gepost op: 16 december 2013 - 21:36:59
Weet niet meer precies, morgen merk ik het wel.

Charlie

• Gast
Reactie #1640 Gepost op: 16 december 2013 - 22:00:08
Eh? Je hebt toch een offerte?

Idomeneo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1641 Gepost op: 17 december 2013 - 13:04:54

Idomeneo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1642 Gepost op: 17 december 2013 - 13:13:37
Ik betaalde €83 voor de verzoling. Er zaten daarnaast watervlekken of zo iets in het bovenleer en hij heeft ze kosteloos gewassen. Ziet er weer schoon uit, mag helaas wel weer van voren af aan spitshinen nu. : )

Ik vroeg nog door over de verzorging van de schoenen en Nils raadde wat andere dingen aan dan wat er hier in de tutorial over schoenverzorging staat. Hij zei dat je ook zo nu en dan met kleurloze pommadier moet poetsen. Liever dat dan met de lotion. Daarnaast zou hij de pâte alleen gebruiken voor de verstevigde stukken, de neus en hiel.

Eh? Je hebt toch een offerte?

Nee

Vriend35

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1643 Gepost op: 17 december 2013 - 13:19:29
Daarnaast zou hij de pâte alleen gebruiken voor de verstevigde stukken, de neus en hiel.

Dit heb ik ook vaker gehoord, daar zou de schoen niet plooien. Op de delen waar de schoen meer plooit zou de pate kunnen barsten.

Charlie

• Gast
Reactie #1644 Gepost op: 17 december 2013 - 13:24:14
Oh, das niet duur ook €83. Goedkoper dan een normale verzoling. Ik heb bij mijn Meermin schoenen ook een soort van rubber eronder zitten met vergelijkbare nopjes, maar dat is bij nader inzien toch geen dainite. Ik loop nogal af op de neus van de zool, zelfs bij rubber. Is dainite daar sterk genoeg voor of zouden embouts ook bij een dainite zool uitkomst bieden?

Overigens op SF.net zei men over dainite:

'The purpose of the Dainite sole is to offer comfort, traction and, durability while keeping moisture out. The sole accomplishes this without compromising the elegant, classic look of a dress shoe.'

Klopt vrij aardig volgensmij. Hoe lopen ze van jou in vergelijking met een lederen zool, Idomeneo?

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1645 Gepost op: 17 december 2013 - 13:41:05
Goede prijs inderdaad. Misschien iets voor m'n Saviles als die toe zijn aan nieuwe zolen.

Charlie

• Gast
Reactie #1646 Gepost op: 17 december 2013 - 14:17:52
Dainite gaat 2 tot 3 keer langer mee dan leer, dus dan is het wel waard als je toch niets inlevert aan elegantie.

MF

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1647 Gepost op: 17 december 2013 - 14:26:18
Zou zo'n Dainite zool in mijn geval helpen? Ik denk dat het echt aan mijn manier van lopen ligt. Mijn andere schoenen (o.a. Barker en Church's) hebben het wel langer uitgehouden, maar ook niet noemenswaardig lang (laatst een paar schoenen verzoold na anderhalf jaar lopen). Ik had eigenlijk verwacht dat C&J kwalitatief beter zouden zijn (lees: langer zouden meegaan).

Voor dit paar is het nu al "te laat", ik heb ze al naar de fabriek gestuurd om te laten verzolen.

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1648 Gepost op: 17 december 2013 - 14:35:35
Dainite gaat 2 tot 3 keer langer mee dan leer, dus dan is het wel waard als je toch niets inlevert aan elegantie.

'Niets inleveren aan elegantie' lijkt me (enorme) onzin als je C&J's er van onder uit gaan zien als een paar voetbalschoenen (zie foto's hierboven).

Lijkt me overigens een keurige zool voor halfhoog schoeisel en het meer 'winterse' spul, maar voor bijvoorbeeld nette oxfords of monks voor kantoorgebruik geen reeele oplossing.

Heb zelf een paar halfhoge, suede Santoni met Dainite en die lopen erg fijn. Mede daardoor is het echter een (zeer) casual en winters ogende schoen.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1649 Gepost op: 17 december 2013 - 14:37:11
Ik ken het woord 'kantoorgebruik' niet. : )