Auteur Topic: [Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?  (729087 keer gelezen)

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?
Reactie #1200 Gepost op: 21 mei 2012 - 20:34:45
Ah. Ja, nieuw rubber, is niet overheen geverfd trouwens.
Resultaat is wat je conform het betaalde mag verwachten denk ik. Niet direct een hoogvlieger, het is zeker geen Kalf, wel een prima adres denk ik.
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Amadeus

• Gebruiker
  • I have no iPhone! I have a life.
    • Bekijk profiel
Reactie #1201 Gepost op: 22 mei 2012 - 09:47:54
Hakzo heeft heel netjes werk gedaan en het bruin beitsen van de overgang met de kunstige tekening geeft het geheel zeker cachet.

Feitelijk kan je de halve verzoling van Vos niet helemaal met het werk van Hakzo vegelijken. Het gaat beiden om een halve verzoling echter van totaal anders gemaakte schoenen.

Hakzo heeft namelijk met een grove steek en pekdraad afgelapt op een paar Magnanni schoenen van Bologna maakwijze.
Vos daarentegen heeft de Santoni schoenen op Blake maakwijze netjes doorgestikt en dat is ander werk met een kleinere steek.

De grove aflap steek zie je ook in de binnenkant van de schoen en als het goed is zie je de fijnere doorgestikte steek van de Blake maakwijze niet aan de binnenkant. Klopt dat Floris? (ik kan het niet zien op de fotos van louter de zolen)

Ik vind de Hakzo halve verzoling met aflappen er prima uitzien en dat kan op een dergelijk paar schoenen wel 3 keer worden gedaan.

Als Vos de overgang net zo zou beitsen als Hakzo het doet, zou dat inderdaad mooier ogen. Kwalitatief voegt het niets toe aan het werk van Vos het is vooral afwerking en het staat mooi. Het doorstikken van Vos op een Blake gemaakte schoen kan je echter vaker laten doen dan het aflappen op een Bologna gemaakte schoen. Als je Vos vraagt of hij de overgang van de volgende verzoling ook zo wil beitsen zal hij dat vast wel voor je doen.

Dit even ter info aan de eventueel geïnteresseerden.
L'art donne les règles ; le goût, les exceptions

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #1202 Gepost op: 22 mei 2012 - 09:55:29
Net even gecheckt (draag het paar toevallig vandaag), de fijnere doorgestikte steek van de Santoni zie je ook aan de binnenkant zitten.

Qua afwerking is het afgebeitste geheel van Hakzo natuurlijk wel geinig, maar mijn opmerking over afwerking ging meer over het feit dat de steken van Hakzo iets consistenter lijken qua formaat en iets netter lijken gedaan (allemaal precies even diep, eindpuntjes netter weggewerkt) dan die van Vos. Maar dit is een verschil in de marge. Ik kan niet inschatten of dit deels komt door de verschillende techniek/maakwijze.

Beide verzolingen zijn naar mijn mening prima waar voor het geld.
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1203 Gepost op: 22 mei 2012 - 10:04:29
Al je de steek aan de binnenkant ziet is door Vos (vermoedelijk) ook afgelapt en niet doorgestikt, maar dan met een kleinere steek.

In dat geval zeg ik zet Hakzo voor Vos.
Als je op langere termijn kijkt en meerdere malen laat verzolen is een grove steek te prevereren.
Immers: de steek perforeert ook de zool.
Dat kan maar een beperkt aantal malen.

PS Bij Vos heb je dan wel weer een Rendenbach zool.

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #1204 Gepost op: 22 mei 2012 - 10:09:31
Goed om te weten is wel dat de Magnanni's hun eerste verzoling gekregen hebben, en de Santoni's een tweede.

W.b. Rendenbach, ik was er gemakshalve vanuit gegaan dat Hakzo deze ook zou plaatsen. Maar eens bekijken hoe dit leer zich houdt.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1205 Gepost op: 22 mei 2012 - 10:23:28
Even voor de goede orde:
Zowel bij de Blake maakwijze als bij de Bologna maakwijze gaat de steek door de binnenzool en zou daarom te voelen of te zien moeten zijn aan de binnenzijde. Enkel bij een Goodyear spreekt men van aflappen en beide paren zijn dus gewoon doorgestikt.

Bij de Bologna van Magnanni gebruikt men een kunststof tussenlaag bij wijze van demping. Dit vervangt de kurklaag bij een Goodyear een beetje. Wellicht dat de steek grover is omdat ze daarom door meer laagjes heen moet en dit zo eenvoudiger was.

Het is volgens mij ook wel gebruikelijk om Blakes grover te stikken. Ik denk dat de reden die A. geeft hieraan ten grondslag ligt.

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1206 Gepost op: 22 mei 2012 - 12:04:31
@ MH

Je hebt gelijk bij Blake ga je ook door de binnenzool.

In principe is aflappen/doorstikken op Bologna maakwijze onnodig en kan je volstaan met plakken en wel of geen spijkertje bij de halve-zool overgang en bij voorkeur een paar spijkertjes onder de tip.

Kennelijk bestaat er enige verwarring over de betekenis van doorstikken en aflappen. Dat komt ook omdat “doorstikken” een misleidend woord is.

Dit is aflappen;

Dit is doorstikken;

Dit is blind doorstikken (zoals Santoni en Sutor-Mantelassi origineel zijn)

Met aflappen wordt een veel eenvoudigere machine gebruikt die met de pekdraad door de gehele zoolconstructie gaat. Met doorstikken heb je een veel kostbaardere machine nodig die ook onder hoeken kan stikken en veel meer vrijheid geeft. Een aflapmachine is aanzienlijk goedkoper dan een (door)stikmachine.

Aflappen kan je bij iedere schoen doen zowel Goodyear, Blake als Bologna.

Een nette verzoling op Goodyear constructie doe je echter zoals het tweede filmpje laat zien. Dan wordt de buitenzool niet afgelapt en gaat de naald niet door de hele constructie, echter wordt de loopzool uitsluitend aan de rand doorgestikt en dus niet afgelapt. Op die wijze blijft de rest van de schoen intact.

Bij Blake en Bologna is er geen andere mogelijkheid dan, wanneer je de zool wilt vastnaaien, dit door de hele constructie te doen en dus aflappen.
Er is echter geen noodzaak voor aflappen zoals in het begin van deze post al aangegeven.

Kort door de bocht is;
-Goodyear de meest degelijke maar stuggere schoen
-Blake een mooie middenweg
-Bologna de meest fragiele en soepel schoen.

Afhankelijk van prijsklasse en kwaliteit wordt ook in Blake en Bologna een dun laagje kurk gebruikt, niet altijd kunstof. Veelal wordt in Blake en bologna helmaal geen geen dempingslaagje aangebracht.

Onderstaand een aantal plaatjes ter verduidelijking (met dank aan Mediaman die deze al eerder heeft gepost)

[attachment deleted by admin]

MacBert

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1207 Gepost op: 04 juni 2012 - 21:10:45
Afgelopen weekend mijn Loake Kew opgehaald bij Nobel in Delft. Na twee jaar laten verzolen, ben zeer tevreden over het resultaat.
Kosten: 80 euro en klaar binnen twee weken.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1208 Gepost op: 05 juni 2012 - 14:59:31
Goh, Macbert. Dat ziet er toch wel zeer netjes uit.
Kun je me enkele details toelichten:
Is het een volledig nieuw onderwerk?
Heeft Nobel het zelf gedaan of heeft hij ze voor de aflapnaad uitbesteed?

Vooralsnog had hij geen aflapmachine staan namelijk. Nu dat toch weer zo is kan ik er toch eens een totaalverzoling laten doen. Wel zo makkelijk dat het om de hoek is enzo...

MacBert

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?
Reactie #1209 Gepost op: 07 juni 2012 - 08:51:29
De volledige zool is vervangen incl. hak, kurk en een nieuw lapje leer aan de binnenkant. (Zie foto)
Geen idee of het uitbesteed is, duurde slechts 10 dagen voor het klaar was. Ik ben er eigenlijk van uit gegaan dat ze alles daar hebben gedaan...

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1210 Gepost op: 08 juni 2012 - 11:11:31
Dank.
Het ziet er netjes uit hoor. Ook altijd fijn als de 'insock' vervangen wordt, al is het maar voor het idee.

Zoals gezegd was het tot nu toe niet mogelijk om bij Nobel een volledige verzoling te laten doen, omdat hij de aflapmachine niet had staan in zijn werkplaats. Een keer heb ik twee paar eenvoudige Blakes laten doen via een halve verzoling, maar de aflapnaad is toen bij een collega van hem gedaan. Hij heeft ze toen voor mij meegenomen toen hij daar in de buurt was.
Toch heeft hij weleens verteld dat hij voornemens was een Goodyearmachine neer te zetten...

Betreft het nu trouwens een volledige of een halve verzoling? De stiknaad lijkt door te lopen, maar ik zie toch een kleine overgang. Of is dat een sierrandje? Hoe dan ook prima werk.

MacBert

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1211 Gepost op: 08 juni 2012 - 13:00:02
Het betreft een hele verzoling. Of het nu wel of niet bij Nobel "in house" is gedaan, ik ben er tevreden mee; ik kreeg gisteren nog de vraag of ze nieuw waren  \:D/

Rod

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1212 Gepost op: 12 juni 2012 - 18:50:47
Net een paar van mijn Fratelli Borgioli's laten verzolen bij Nils Kalf inclusief embouts.
Zoals inmiddels verwacht, klasse werk!

MrBrookfield

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1213 Gepost op: 12 juni 2012 - 19:00:53
Wat ben je kwijt als je bij Nils Kalf embouts onder de neus en achterkant laat zetten?
Fashion can be bought, style one must possess

Rod

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1214 Gepost op: 12 juni 2012 - 19:42:12
Onder de neus, rond de 20 euro.
Achterkant weet ik niet. Weet ook niet of hij dat doet overigens...