Auteur Topic: James Lock & Company Hatters  (3583 keer gelezen)

Charlie

  • Gast
James Lock & Company Hatters
Gepost op: 24 februari 2012 – 14:34:49
Lock & Co is in 1676 opgericht en heeft altijd aan 6 St James's Street in London gezeten. Wanneer je binnenkomt, zou je verwachten dat er niets is veranderd en dat het nogsteeds de sfeer uitstraalt van vervlogen tijden, zoals gebruikelijk is bij vele bedrijven die nogsteeds in familiehanden zijn. Men denke aan John Lobb Bootmakers. Helaas, niets is minder waar. De uitstraling is vrij modern, al naarmate je achter in de winkel komt wordt het wel steeds klassieker. De medewerkers zijn erg vriendelijk en behulpzaam en hebben een ontzettende kennis van zaken. De kwaliteit van de hoeden is erg hoog. Dit moet ook wel, want om Royal Warrants van Z.K.H. de Prins van Wales en Z.K.H. de Hertog van Edinburgh te verwerven moet de kwaliteit top zijn en moet er aan strikte voorwaarden worden voldaan.

Bij binnenkomst werd ik hartelijk ontvangen door een medewerker en omdat ik al eerder contact had gezocht en een eerdere aankoop had gedaan, werd ik snel naar achteren begeleid. Daar werd is kundig te hulp gestaan door Mr Gill. We gingen eerst bekijken wat voor hoed ik in gedachten had. Het werd wederom een slummers' cap, alleen dit maal had ik nog wat aanpassingen die ik wilde doorvoeren op de slummers' cap die ik reeds in bezit had. Ik mocht een stof/patroon uitkiezen en mijn oog was gevallen op een lichtgroene tweed met subtiele check. Mijn keuze voor groen was een vrij simpele, daar ik in het bezit ben van een donkergroene Barbour Beaufort. Het leek mij dus wel aardig om ook voor een groene tweed te gaan. Dit sluit mooi aan op mijn waxjas en valt minder op in de countryside. Voor de voering wilde ik een donker zijde, want dit zou minder snel verkleuren door de Brylcreem dat ik in mijn haar gebruik. Ook vond ik de ventilatiegaatjes overbodig en deze heb ik er ook uit gelaten. Toen kreeg ik een soort van stalen creatie op mijn hoofd om mijn maat te nemen. Dit ding zat voor geen meter en wordt eigenlijk voornamelijk gebruikt voor normale hoeden i.p.v. slummers' caps, alleen omdat ik niet geheel zeker was van de maat verzocht ik Mr Gill dat ding toch maar te gebruiken. We kwamen uit op een 57 (klein hoofd met weinig inhoud, zullen we maar zeggen), alleen Mr Gill adviseerde mij om een halve maat erbij te nemen. Tweed krimpt namelijk nog iets als het nat wordt.

Het zou niet heel lang duren voordat de slummers' cap klaar was, dus ik ben nog maar even naar familie op bezoek geweest en heb de Row nog afgestruind. Een halve dag later kon ik mijn slummers' cap ophalen en de fit was perfect. Mr Gill vertelde mij dat de fit nog beter wordt nadat de slummers' cap een aantal maanden is gedragen en ook nat is geworden door de regen. Uiteindelijk zal zo'n slummers' cap dan als gegoten zitten. Al met al een leuke ervaring en voor hen die nog een hoed zoeken - wat voor hoed het dan ook moge zijn - ga zeker eens langs Lock & Co Hatters, want dit is de moeite meer dan waard!

Mijn eerste RTW slummers' cap:








Mijn tweede en tevens MTO/MTM slummers' cap:








Laatst bewerkt op: 24 februari 2012 – 14:42:40 door Charlie

Leone

  • Gebruiker
  • Berichten: 11.012
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Re: James Lock & Company Hatters
Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2012 – 14:59:43
Is dit model de Glen, Gill of Turnberry?
Ik vind persoonlijk degene zonder gaatjes mooier.
http://www.lockhatters.co.uk/Tweed_Caps-list.aspx
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Charlie

  • Gast
Re: James Lock & Company Hatters
Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2012 – 15:21:14
De eerste slummers' cap (de donkergroene/bruine) is een Glen. Dit zijn de standaard RTW versies.

De tweede (de lichtgroene) is een Gill, want die is gemaakt door Mr Gill. Dit zijn de handgemaakte MTM/MTO versies.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: James Lock & Company Hatters
Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2012 – 15:41:51
De tweede (de lichtgroene) is een Gill, want die is gemaakt door Mr Gill.

Dat vind ik nou leuk.

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
Re: James Lock & Company Hatters
Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2012 – 15:51:38
De vraagt rijst dan bij mij of er ook een Mr Cashmere Gill is.

Charlie

  • Gast
Re: James Lock & Company Hatters
Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2012 – 17:33:28
Die is er ook. :P

Leone

  • Gebruiker
  • Berichten: 11.012
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Re: James Lock & Company Hatters
Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2012 – 19:38:56
De dames krijgen bij deze firma wel zeer bijzondere bouwwerken op het hoofd geplaatst als hoofddeksel. :mrgreen:
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Charlie

  • Gast
Re: James Lock & Company Hatters
Reactie #7 Gepost op: 04 november 2012 – 10:46:38
Laatst bewerkt op: 04 november 2012 – 10:49:30 door Charlie

guest45

  • Gast
Re: James Lock & Company Hatters
Reactie #8 Gepost op: 04 november 2012 – 10:49:19
Die opa is een eindbaas.

Jaguarlover

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.363
    • Bekijk profiel
Re: James Lock & Company Hatters
Reactie #9 Gepost op: 04 november 2012 – 14:04:31
de tweed van de eerste cap is van Lovat Mill als ik me niet vergis Charlie?
super dat je zoiets draagt, bij mijn gelaat past het helaas niet

Charlie

  • Gast
Re: James Lock & Company Hatters
Reactie #10 Gepost op: 16 november 2012 – 19:39:38
Mooi stukje over Lock & Co door Jon Holt van The Bespoke Gentleman.

http://www.thebespokegent.com/2012/11/a-visit-to-lock-co-hatters-of-st-jamess.html

Charlie

  • Gast
Re: James Lock & Company Hatters
Reactie #11 Gepost op: 29 november 2012 – 12:27:27