Auteur Topic: Weving  (19168 keer gelezen)

maboc

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.448
    • Bekijk profiel
Re: Weving
Reactie #15 Gepost op: 30 januari 2012 – 19:13:37
Een weefgetouw koop je voordeliger dan dat je 't zelf bouwt, vergis je niet.

Een eenvoudig weefraam zet je in elkaar met wat latjes, vleugelmoeren en messing nageltjes, maar koop je ook voor drie keer niks, een paar tientjes nieuw.

Maar verkijk je er niet op! veel verder dan een boekenlegger (of op een groot weefraam een badmat) kom je niet. Zelfs een fijne sjaal is al zo goed als gekkenwerk. Denk meer in de richting 'creatieve wandtapijten'.

Om zelf doek te weven waar je iets aan hebt is zo goed als ondoenlijk zonder schietspoel, de uitvinding die de Industriële Revolutie in gang zette.
(Zelfs een das is lastig zelf te weven, believe you me!)

Ach ..... eerst maar eens zien of het daadwerkelijk zover komt :-)
Nu ben ik als werktuigbouwer opgeleid, dus naast dat een weefgetouw leuk is, vind ik het ook wel leuk om gewoon wat in elkaar te knutselen.
Ik heb me al enigzins verdiept in de verschillende methoden en modellen. Rest assured, ik ga geen  Jaquard machine bouwen.

Velen beargumenteren altijd dat het wiel opnieuw uitvinden verspilde moeite is, echter, ik denk dat dat in veel gevallen nogal mee valt. Om zaken te leren (begrijpen) kan het helemaal geen kwaad om een gebaand pad nog eens als nummer duizend  te bewandelen :-)

Niets zo veranderlijk als de mens

maboc

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.448
    • Bekijk profiel
Re: Weving
Reactie #16 Gepost op: 30 januari 2012 – 19:18:08
Tof, keurig gedaan!

'Weft' is 'schering' en er wordt ook wel over 'kettingdraden' gesproken.
'Warp' noemen we 'inslag', of 'inslagdraden'.

Voor 'houndstooth' gebruiken we in NL de Franse term pied-de-poule.

De weefwijze heet 'binding', dus 'linnenbinding, twillbinding, visgraatbinding etc.

tnx... Ga ik (morgen) denk ik even verwerken.

(zo'n Jumbo  weeggetouwtje (uit je volgende post) heb ik ook gehad)
Niets zo veranderlijk als de mens

maboc

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.448
    • Bekijk profiel
Re: Weving
Reactie #17 Gepost op: 30 januari 2012 – 19:20:08
Alleen verbandgaas bestaat uit "eenvoudige draadjes"; voor de dure stoffen worden –soms letterlijk– ingewikkelde draadjes gebruikt. :lol:

(Zonder dollen: de wijze van spinnen is meestal nog van grotere invloed op doek dan de wijze van weven.)

In grote lijnen klopt je observatie wel, maar wacht maar tot Maboc –via oxford, poplin, fil-à-fil, gingham, houndtooth en madras– bij de tartans uit komt. Dan kun je wat beleven!
(Er zijn mensen gek van geworden... :evil: Gelukkig is er nu ook software voor: http://www.tartandesigner.com/tartan-gen/)

Zelf dacht ik nu eerst maar eens een POW Check

Maar dan heb ik fors wat meer schering- en inslag-"draden" nodig. Wordt vast wel weer het weekend.
Niets zo veranderlijk als de mens

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Weving
Reactie #18 Gepost op: 30 januari 2012 – 19:31:27
Zelf dacht ik nu eerst maar eens een POW Check

Maar dan heb ik fors wat meer schering- en inslag-"draden" nodig. Wordt vast wel weer het weekend.

Subliem!  :lol: :lol: :lol:
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Weving
Reactie #19 Gepost op: 30 januari 2012 – 20:17:00
Ach ..... eerst maar eens zien of het daadwerkelijk zover komt :-)
Nu ben ik als werktuigbouwer opgeleid, dus naast dat een weefgetouw leuk is, vind ik het ook wel leuk om gewoon wat in elkaar te knutselen.
Ik heb me al enigzins verdiept in de verschillende methoden en modellen. Rest assured, ik ga geen  Jaquard machine bouwen.

Ah, gaaf! Misschien een tweedehands dobby op de kop tikken? Die gaan vaak weg voor de oudijzerprijs. Weer eens wat anders dan sleutelen aan een Oldtimer!

Citaat van: maboc
Velen beargumenteren altijd dat het wiel opnieuw uitvinden verspilde moeite is, echter, ik denk dat dat in veel gevallen nogal mee valt. Om zaken te leren (begrijpen) kan het helemaal geen kwaad om een gebaand pad nog eens als nummer duizend  te bewandelen :-)

Helemaal waar, beslist! En zeker de manier waarop je die 'matjes vlecht' is effectief en inzichtelijk.
(Ik kan me zelfs voorstellen dat als je weefpatroontjes gaat uitzoeken met strookjes papier in 'mooie' kleuren, dat het nog de moeite waard is om in een lijstje te klemmen. Een mooie 'ingezoomde', hand'geweven'  Prince de Galles –wederom gebruiken we in NL de Franse naam– van zeg 50x50 cm in een lijst van 80x80, met een bijkleurend passe-partout'je, dat wil ik wel aan mijn muur, en ik kan me voorstellen dat vele anderen daar net zo over denken.)
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

maboc

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.448
    • Bekijk profiel
Re: Weving
Reactie #20 Gepost op: 30 januari 2012 – 22:51:51
Goed Heinzelmann,

Jij doet de leren enveloppen in de massa productie. Dan ga ik met een paar polen Prince de Galles vlechtwerkjes maken.

Wij gaan een gouden toekomst tegemoet. Als bijkomend voordeel (voor mij althans) is dat ik dan samen met mijn nieuwe compagnon een pijpje kan roken.
Niets zo veranderlijk als de mens

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Weving
Reactie #21 Gepost op: 30 januari 2012 – 23:48:25
Goed Heinzelmann,

Jij doet de leren enveloppen in de massa productie. Dan ga ik met een paar polen Prince de Galles vlechtwerkjes maken.

Wij gaan een gouden toekomst tegemoet. Als bijkomend voordeel (voor mij althans) is dat ik dan samen met mijn nieuwe compagnon een pijpje kan roken.

Gast! Wij zouden echt een keer aan tafel moeten!

Die beursjes zie je ietsjes verkeerd: die dienen artisanaal, individueel en met toewijding gemaakt te zijn, dát is juist de toegevoegde waarde. (Intrinsic luxury vs. massclusivity, in vaktaal... 8-[ )
Die koop je van de maker zèlf, een maker die daar ook wat toewijding aan heeft geleverd, en niet slechts arbeids- of produktiekracht.
Maar dat neemt niet weg dat je het kan aan- of uitbesteden, integendeel!
Maar dan wel aan –zeg– mensen met fysieke of mentale beperkingen; lieden die blij zijn iets moois, exclusiefs te kunnen maken en te verkopen.
Geen Sociale Werkplaats-klus dus, maar veeleer iets structureel projectmatigs, zoals vroeger de Borstelfabriek der Blinden –ik heb er nog één: check het poetsmandje van moeder of oma!–, of recenter, in Arnhem, 'Mode met een Missie.

Dat van die Polen zie je wel helemaal goed; frappant, ik liep er aan te denken toen ik net met m'n hund op pad was! (Het frappante ligt 'm bovendien vooral in het feit dat ik me ook al enige tijd met Wycinanki  bezig houd, een vorm van Poolse papier-folk-art! Voor alhier verder weinig interessant, maar wel een treffend toeval.)
Zelf dacht ik aan een ex-zwagertje met een fabriek op Bali, maar da's niks voor dit.
Ook is het een typische stage-klus voor een ontwerpstudent, maar dan moet je daar, als kunstenaar of vormgever, aanspraak op kunnen en willen doen. (Ik mot ze niet! Zie al genoeg flapdrollen onder college...)
En ook ken ik lokale types –van die krakkie-achtigen: skatepunx en blondines met dreads– die allehande klusjes doen in de culturele sector. Voor 6 euro en een joint willen en kunnen die het ook.

Vergis je niet: ik denk aan betrekkelijk kleine oplagen, zoals bij grafiek. Oplage 50 per 'stofje'  dan 2 à 300 per stuk voor die 40x40, inclusief lijst.
Ik zou nog wat moeten knobbelen en ken de prijzen en wegen in Polen niet, maar daar moet toch een win-win-win (voor minder dan 3 doe ik het niet meer) in zitten. (Wij, de Polen en de afnemers winnen. En voor een lijsten/'kunst'handel er tussen is misschien ook nog wel ruimte.)

Éen slim, jong ventje met een auto kan verkoop en distributie doen, ook via interieurwinkels e.d. (of kledingwinkels, nog nooit vertoond!), waar je ze in consignatie hangt en/of er leuke kickback bij biedt.
Ze hebben sowieso iets behoorlijks aan de muur –upgrade van de zaak!–, waar bovendien ook zij weer wat aan kunnen verdienen en klanten blij mee kunnen maken. En web alleen voor het buitenland, en als showcase.

Hoeveel wins zitten we inmiddels?  =P~

Let's have lunch shortly!
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)