Auteur Topic: [Centraal] Dassen-topic  (400317 keer gelezen)

Camicia

• Gebruiker
    • Profiel bekijken
[Centraal] Dassen-topic
Reactie #2265 Gepost op: 10 januari 2020 – 11:18:34
Hier op kantoor ook stuk minder dassen. Betrap mezelf er ook op steeds minder vaak een das te dragen. Ook al geeft het wel altijd wat extra kleur aan een standaard pak met wit hemd.

UC

• Gebruiker
    • Profiel bekijken
[Centraal] Dassen-topic
Reactie #2266 Gepost op: 10 januari 2020 – 12:34:33
In begin in consultancy nog wel das gedragen, maar dat was ik ook al snel de enige. Iedereen daar eigenlijk standaard in pak zonder das (boring) muv aantal partners en bij een aantal klanten.

Na mijn overstap richting IT eigenlijk nooit meer in pak, zou me compleet buiten mijn collegas plaatsen. Wel altijd jasje.

Laatste tijd beweeg ik wat meer richting corporate en daar wordt nog wel das gedragen op hoogste niveau. In dat soort uitzonderingen nog wel een das.

Orno

• Gebruiker
    • Profiel bekijken
[Centraal] Dassen-topic
Reactie #2267 Gepost op: 10 januari 2020 – 14:54:54
Altijd een das. Brengt me in werk-modus. Erger me dood aan iedereen die door de week casual loopt. Het is hier geen middelbare school.

ik zou blij zijn met jou als baas  :)
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

joostUSA

• Gebruiker
    • Profiel bekijken
[Centraal] Dassen-topic
Reactie #2268 Gepost op: 10 januari 2020 – 19:24:55
Tijdens mijn werk kleed ik mij ook vrij casual, alhoewel altijd een jasje, pak enkele keer. Het is jammer dat als je in pak gaat in sommige sectoren dat je je dan volledig buitenspel zet, terwijl dit voorheen de norm was. Hoe mensen soms over straat lopen, dan zie ik dat werkelijk als een maatschappelijk probleem (maar dat is een andere discussie).
Op school trek ik nog wel zonder enig moeite een pak aan. Als de meester in pak staat vind ik dat je wederzijds respect moet tonen en je op zijn minst ook goed moet presenteren. In de politiek zien we ook soms al uitzonderingen zonder das. We weten allemaal niet meer hoe het heurt helaaas..

Graham

• Gebruiker
    • Profiel bekijken
[Centraal] Dassen-topic
Reactie #2269 Gepost op: 10 januari 2020 – 19:40:06

Op school trek ik nog wel zonder enig moeite een pak aan. Als de meester in pak staat vind ik dat je wederzijds respect moet tonen en je op zijn minst ook goed moet presenteren.
Ik vind het eerlijk gezegd altijd een beetje overdreven en pretentieus als mensen in pak naar de uni komen als 't niet nodig is (en het is 99/100 keer niet nodig).
In trainingspak naar de uni vind ik ook niet kunnen maar een pak is wel een ander uiterste. Netjes kleden voor op school kan ook prima zonder pak.
Loopt hier een eerstejaars op de uni rond die (weliswaar echt heel goed uitgevoerd) in pak rondloopt. Wordt totaal niet serieus genomen al denkt 'ie zelf van wel.
Gewoon kleden naar wat gebruikelijk is vind ik.

Als bijbaan werk ik bij een notariskantoor en bij ons lopen zelfs de notarissen niet in pak, maar gewoon in een jasje en chino.

Oris

• Gebruiker
    • Profiel bekijken
[Centraal] Dassen-topic
Reactie #2270 Gepost op: 10 januari 2020 – 19:59:28

Op school trek ik nog wel zonder enig moeite een pak aan. Als de meester in pak staat vind ik dat je wederzijds respect moet tonen

Loopt hier een eerstejaars op de uni rond die (weliswaar echt heel goed uitgevoerd) in pak rondloopt.

Haha jullie kennen elkaar?

joostUSA

• Gebruiker
    • Profiel bekijken
[Centraal] Dassen-topic
Reactie #2271 Gepost op: 10 januari 2020 – 20:04:41

Haha jullie kennen elkaar?

Whahaha! Mr Graham!?

Nee snap dat het in sommige school settings niet gepast is. Bij ons mag het regelmatig gelukkig nog wel.

Anyway back on topic gents

L.deJong

• Gebruiker
    • Profiel bekijken
    • AuthenticFit
[Centraal] Dassen-topic
Reactie #2272 Gepost op: 10 januari 2020 – 23:14:30
Naar uni zou ik lekker in tweed komen, en mijn haar niet kammen. En van die corduroy broeken dragen waar de knieen van versleten zijn... O wacht dat draag ik altijd al.

Terug on-topic: toen ik nog docent was droeg ook niemand een das, ik zelf ook maar zelden. Je moet een beetje meedoen en een beetje gek doen. Dus waar de rest in overhemd/chino kwam, kwam ik in jasje met pantalon. Of af en toe business casual. Nooit in pak.

TBK

• Gebruiker
    • Profiel bekijken
[Centraal] Dassen-topic
Reactie #2273 Gepost op: 13 januari 2020 – 18:40:14
Op basis van de discussie van afgelopen weekend weer eens een das omgedaan naar het werk (Big 4). Heel eenvoudig grijs pak, wit hemd, zwarte oxfords en een blauwe polkadot. Meteen allerlei reacties gehad van mensen die het maar heel officieel en formeel vonden wat ik deed. Ook wel veel mensen die het leuk vonden en zelfs een paar die toegaven het zelf niet te durven omdat de norm tegenwoordig een (slechtzittend) pak zonder das is.

Ik denk dat ik dit vaker ga doen, pak met das heeft toch een stuk meer uitstraling.

Timothy

• Gebruiker
    • Profiel bekijken
[Centraal] Dassen-topic
Reactie #2274 Gepost op: 13 januari 2020 – 18:43:11
Bij mij op kantoor gelukkig nooit geneuzel om dassen. Alleen dames die complimenten geven als ik een das draag. Verder ook positieve reacties als ik eens wιl casual ben. lekker doen Waar je zin in hebt.
"I feel sorry for people who don't drink, when they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day" - Frank Sinatra

Escalade

• Profiel bekijken
[Centraal] Dassen-topic
Reactie #2275 Gepost op: 14 januari 2020 – 09:15:23
omdat de norm tegenwoordig een (slechtzittend) pak zonder das is.

Het allerergste wat er is. Vooral met een wit hemd.

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Profiel bekijken
[Centraal] Dassen-topic
Reactie #2276 Gepost op: 14 januari 2020 – 16:07:42

Ik laat het vooral van de omgeving afhangen, en kleed me hooguit 1 trede 'hoger' in formaliteit. Dus klant in pak, dan ik ook, evt. met das.
Klant in business casual, dan draag ik hooguit pak zonder das.

Beetje aanpassen dus.

Terugkijkend vond ik dat pak misschien ook wel fijn omdat ik nog niet zoveel ervaring had. Het is toch een soort 'harnas'; aan de kleren zal het in ieder geval niet liggen. Met zo'n 8 jaar fulltime werkervaring inmiddels voel je je toch van nature al wat zekerder in je werk dan wanneer je net komt kijken. Merkte overigens ook bij de vorige werkgever al dat het de laatste jaren snel informeler werd.

Hierop voortbouwend, inhoud wordt in mijn omgeving/sector meer gewaardeerd dan vorm. Een van de scherpste RvB voorzitters die ik meegemaakt heb zat steevast in een polo en jeans in stuurgroepen. Echt niemand die dan gaat zeuren dat hij in zijn rol toch echt een pak hoort te dragen.

Timothy

• Gebruiker
    • Profiel bekijken
[Centraal] Dassen-topic
Reactie #2277 Gepost op: 14 januari 2020 – 18:15:58
Inhoud zou natuurlijk overal de boventoon moeten voeren. Maar jij weet dus altijd van te voren wat je dates dragen. Lekker.
"I feel sorry for people who don't drink, when they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day" - Frank Sinatra

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Profiel bekijken
[Centraal] Dassen-topic
Reactie #2278 Gepost op: 14 januari 2020 – 18:33:57
Maar jij weet dus altijd van te voren wat je dates dragen. Lekker.

Een rode zakdoek in de rechterachterzak..

/s

Meestal wel, bij twijfel in pak.

Roelof

• Profiel bekijken
[Centraal] Dassen-topic
Reactie #2279 Gepost op: Vandaag om 17:14:42
Als men dan een das draagt op kantoor, is dat dan tegenwoordig met of zonder 'pisgoot'?