Auteur Topic: [Centraal] Dassen-topic  (574218 keer gelezen)

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Re: [Centraal] Dassen-topic
Reactie #645 Gepost op: 24 april 2010 - 13:56:20
D'r is echt niets "retro" aan een gehaakte zijden das. Er is uberhaupt niets mis met een gehaakte zijden das, integendeel. Ik draag ze ook icm een pak.
Ze worden vooral als retro verkocht [zie link] vandaar geplaatst in deze context.
I.c.m. een pak vind ik het persoonlijk niks door het "afgezaagde" onderstuk en dan maakt het materiaal niet zo veel uit, maar zoals gezegd wellicht een oubollige gedachte. :-k
Wellicht omdat juist de afgeplatte onderzijde de mooie lijn van een "gewone" das afbreekt en mij doet denken aan het model van een sedan welke is afgeleid van een mooie hatchback: hatch er af zagen, een rechte/vierkante kofferbak ertegenaan plakken e voila een sedan waarbij de mooie lijnen vaak totaal verspeeld zijn i.m.h.o. #-o
Maar excuseer vooral mijn klassieke opvattingen in dit geheel. :oops: :wink:
Laatst bewerkt op: 24 april 2010 - 14:01:06 door Leone
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Mediaman

• Gast
Reactie #646 Gepost op: 24 april 2010 - 14:19:47
@Leone, je verhaal en/of argumentatie heeft niks met een gehaakte das te maken, raakt imo kant noch wal. We hebben het over een gehaakte das en jij komt aanzetten met een halve SM-winkel.  ](*,)

Dit nog geheel los vd oorsprong van deze 'discussie', een das uitgevoerd in chambray-stof, in het geheel niet gehaakt.
Laatst bewerkt op: 24 april 2010 - 14:23:00 door Mediaman

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #647 Gepost op: 24 april 2010 - 14:34:40
Van mij mag die chambray das wel gewoon in die halve SM-winkel :mrgreen:
Voor de rest zijn gehaakte dassen gewoon vet, maar dan niet zo afgeknipt aan de onderkant. Carwo verwoord het nog netjes.

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Reactie #648 Gepost op: 24 april 2010 - 16:02:26
Het zal in mijn geval uiteindelijk wellicht te maken hebben met het feit dat casual in mijn persoonlijke situatie eigenlijk nooit gepaard gaat met een das, maar zakelijk en/of feestelijk eigenlijk altijd wel.
Ik hou er wellicht het klassieke gevoel op na dat een das een punt aan de onderzijde [nodig] heeft en daarom af knap op de afgezaagde, dus platte onderzijde ervan en dat is ongeacht chambray, gehaakt of gebreid als maakwijze dan wel stof. :-$
Wellicht is argumentatie in mijn geval verwarrend te noemen, maar slecht ter indicatie van het modebeeld van toen en op herhaling als trend nu? maar wellicht zie ik ook dat niet correct: just my two cents. :wink:
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Humphrey

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #649 Gepost op: 27 april 2010 - 10:29:11
Om maar eens een duit in het zakje te doen, ik begrijp dat er hier een aantal mensen wat behoudender zijn dan anderen. Ik heb ook een paar gehaakte dassen. Mijn inziens erg leuk tussen business casual en "gewoon" casual in. Denk bijvoorbeeld aan een licht linnen jasje op een donkere broek, met een gehaakte das erop. Het breekt het geheel met een knipoog. Bovendien, als men het jasje dicht laat, zie je de afgeplatte onderkant niet. Ik lees namelijk dat daar de meeste weerstand tegen bestaat.
Style is never out of fashion

Daedalus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #650 Gepost op: 27 april 2010 - 13:42:15
Dan wil je Turnbull and Asser dassen proberen. Zijn vaak iets dikker en doen het goed bij spread boord. Ik heb zelf een blauwe TAZ 001 Plain Lace uit de Classic collectie. http://www.turnbullandasser.com/ties_classics.html

Een fat fucker. Dat komt allemaal door de voering.

Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #651 Gepost op: 27 april 2010 - 14:41:04
Fraai boek!
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Daedalus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #652 Gepost op: 27 april 2010 - 14:53:30
Fraai boek!

Het boek is ook een fat fucker. ;-)

Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #653 Gepost op: 28 april 2010 - 11:43:10
Dat boek weegt een paar onsjes, RL is het niet?
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #654 Gepost op: 28 april 2010 - 11:43:50
Yes
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Daedalus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #655 Gepost op: 06 mei 2010 - 19:21:30

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #656 Gepost op: 06 mei 2010 - 19:22:03
Niet verkeerd. Volgens mij is dat sea-green trouwens hè?

Charlie

• Gast
Reactie #657 Gepost op: 06 mei 2010 - 20:16:10
Top!

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #658 Gepost op: 08 mei 2010 - 01:43:16
Mooie dassen D. Ik zie klassieke, doch frivole patronen.

Wat ik mij overigens nu al een tijdje afvraag:
Dit soort patronen zijn vaak gedrukt op de das, in plaats van erin geweven. Men ziet ook wel vaak dergelijke patronen, maar dan ingeweven. Ik beschouwde die altijd als luxueuzer omdat er dan textuur in de das zit.
Kijkend naar anderen en enkele stukjes gelezen te hebben, over bijvoorbeeld Hermès, begin ik te geloven dat de ingeweven patronen minder klassiek zijn.
Is dat wel zo? En wat is nu eigenlijk chiquer, ingeweven of (klassiek?) bedrukt?

Charlie

• Gast
Reactie #659 Gepost op: 08 mei 2010 - 11:36:43
Probleem met dit soort patronen ligt hem in het inweven van deze specifieke patronen. Het is niet altijd even gemakkelijk om complexe patronen in te weven. Daarbovenop komt nog dat je al heel snel losse draadjes krijgt bij dit soort ingeweven patronen. Het opdrukken is daarvoor geschikter en ook nog eens vele malen goedkoper. Ik denk dat je er niet te veel achter moet zoeken.

Persoonlijk vind ik zowel ingeweven als opgedrukte patronen prima en ik gebruik ze ook evenveel.