Auteur Topic: Crockett & Jones  (1817459 keer gelezen)

Edzardo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Crockett & Jones - Deel IV
Reactie #1230 Gepost op: 07 juli 2008 - 16:56:46
Nu ik mijn pak en shirt gevonden heb (klik), ben ik op zoek naar passende schoenen. Ik ben vanmiddag even op pad geweest en heb Borgioli, Santoni en C&J aangehad. C&J beviel mij goed, hierover vroeg ik mij echter af:
- iIk lees dat handgrade echt beter is dan benchgrade en zou daarom bereid zijn om wat dieper in de buidel te tasten. Echter de monk die ik aan heb gehad vandaag was op leest 348. Nu zag ik (op Pediwear, ik zou zeker handgrade graag via de internetconstructie bestellen) de Savile in de handgrade serie en die lijkt er dus op, maar staat op 337. Wat is het verchil in pasvorm/uiterlijk?
- Een iets globalere vraag: aangezien het mijn eerste mooie nette paar schoenen gaat worden, ben ik heel erg aan het twijfelen tussen zwart en een iets meer uitgesproken kleur zoals cognac. Daarnaast ook tussen suede en leer. Ik begrijp dat zwart altijd en overal onder zal gaan passen (behalve dan weer een blauw pak) en dat het wat veiliger is. Met bijv. cognac maak je echter weer iets meer een statement. Suede en leer hetzelfde: leer is wat klassieker en wellicht formeler, terwijl suede weer iets aparter is (naar mijn mening). Heeft iemand nog andere overwegingen behalve deze?

marcos

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1231 Gepost op: 08 juli 2008 - 00:00:38
Gewoon suede doen (zwart of donkerbruin), ziet er wat vlotter uit dan zwart leer (saai) en minder Hollandse man op Italiaanse tour look van bruin leer.

adelante

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1232 Gepost op: 08 juli 2008 - 00:04:10
Zwart is het veiligst en kan overal onder (zelfs blauw, waarom zou dat niet mogen?). Mijn eerste paar was een zwarte oxford van cheaney.
Lees deze reactie aandachtig, voor je het weet is ie weg.
Distracting older women since 1980

Karl

• Bekijk profiel
Reactie #1233 Gepost op: 08 juli 2008 - 09:06:38
Ik zou ook voor zwart gaan, zeker als het je eerste paar formele schoenen is. Bij formelere gelegenheden is zwart toch altijd verzorgder, vind ik, en het past in principe bij zowat alles.

Ook nog te melden: helaas geen sales bij C&J in Brussel. Ze hebben wel een aantal paren met kleine foutjes (een krasje hier en daar, vaak amper te zien), maar de keuze is heel beperkt. Je krijgt een korting van 150 euro. In mijn maat (7.5) waren er bv. maar twee paar meer.

Heb verderop in dezelfde straat een paar Benson-schoenen gekocht (cognac-kleurig, gepatineerd, flat toe cap), ook Goodyear-welted, kosten iets meer dan de helft van C&J (220 euro) en lijken me op het eerste gezicht goed gemaakt. Verschillende leesten en modellen ter beschikking én betere service dan bij C&J. 't Is een Marokkaans merk:
http://www.benson-shoes.ma dat vooral in Frankrijk en Duitsland wordt verdeeld.

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1234 Gepost op: 08 juli 2008 - 09:39:30
Citaat van: "Edzardo"
(...)
- iIk lees dat handgrade echt beter is dan benchgrade en zou daarom bereid zijn om wat dieper in de buidel te tasten. Echter de monk die ik aan heb gehad vandaag was op leest 348. Nu zag ik (op Pediwear, ik zou zeker handgrade graag via de internetconstructie bestellen) de Savile in de handgrade serie en die lijkt er dus op, maar staat op 337. Wat is het verchil in pasvorm/uiterlijk?
- Een iets globalere vraag: aangezien het mijn eerste mooie nette paar schoenen gaat worden, ben ik heel erg aan het twijfelen tussen zwart en een iets meer uitgesproken kleur zoals cognac. Daarnaast ook tussen suede en leer. Ik begrijp dat zwart altijd en overal onder zal gaan passen (behalve dan weer een blauw pak) en dat het wat veiliger is. Met bijv. cognac maak je echter weer iets meer een statement. Suede en leer hetzelfde: leer is wat klassieker en wellicht formeler, terwijl suede weer iets aparter is (naar mijn mening). Heeft iemand nog andere overwegingen behalve deze?

De 348 heeft een spitsere neus ten opzichte van de 337. Volgens mij is er bij de 337 wat meer ruimte in het teenstuk. Het is in ieder geval het beste om je goed te laten adviseren over de leest die bij je voet past. Een bekend adres daarvoor is SirMax. Hoe de schoen bij je voet past kun je eigenlijk alleen maar beoordelen door er zelf mee voor de spiegel te gaan staan.

Zwart is inderdaad de meest veilige keuze. Als het je eerste paar schoenen is dan zou ik daarvoor kiezen. De reden daarvoor is dat zwart inderdaad overal onder past (ook onder blauw, wellicht doel je er op dat cognac onder blauw meestal een mooier beeld geeft). In mijn beleving zou je eerste schoen er één moeten zijn die je overal onder zou kunnen dragen. Mocht het nu zo zijn dat je op korte termijn een tweede paar schoenen wilt kopen, dan doet deze overweging natuurlijk minder ter zake. Eén en ander is verder afhankelijk van je dagelijkse behoefte en de gelegenheden waarbij je de schoenen draagt. Verder is van belang welke schoenen je nu al hebt.

Voor suede geldt min of meer hetzelfde, met daarbij de opmerking dat ik eerlijk gezegd geen plaats zie voor zwart suède (als dat al bestaat). Als je begint met schoenen, dan zou ik eerst de basis in orde maken en dan de diepte in werken. Het vierde paar dat ik aanschafte was een paar in bruin suède.

Dan de keuze 'monk versus oxford'. Als je een zwarte schoen kiest, dan zou ik sowieso kiezen voor een oxford. Zwarte monks vallen voor mij in de categorie 'zwarte brogues'. Dat wil zeggen, de kleur is formeel, het model van de schoen niet. Het resultaat is dan vlees nog vis.

In het algemeen is het beter om 's avonds schoenen te passen, omdat je voeten dan groter zijn dan in de ochtend.

Groeten,
Don

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1235 Gepost op: 08 juli 2008 - 10:02:52
337 leest is inderdaad iets ruimer bij de voorvoet dan de 348, de toecap is ook hoger. Als je teveel twijfelt over het verschil in pasvorm en de 348 voor jou een veiligere keuze is, is de Hallam in zwart een prima eerste schoen. Handgrade is misschien iets degelijker, maar C&J benchgrade biedt nog altijd een hele fatsoenlijke kwaliteit voor het geld.

Edzardo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1236 Gepost op: 08 juli 2008 - 12:41:42
Dank voor de reacties! Hoe komt het trouwens dat er bij sommige handgrade modellen op padiwear geen leest bij staat? (Aintree bv)

potter AB

• Bekijk profiel
Reactie #1237 Gepost op: 08 juli 2008 - 13:02:17
@Tims: gefeliciteerd met de Grosvenor!
@Edzardo: de 337 is op de breedste plek ook enkele mm smaller dan de 348.
Qua kleur sluit ik aan bij wat hierboven gezegd wordt. Maar volgens mij moet cognac
ook kunnen, afhankelijk van hoe je het paar denkt te combineren en in welke omgeving
je ermee wilt optreden. Die vraag kun alleen jij beantwoorden. Qua model denk ik dat
 je met een Hallam een goeie zaak doet. De bruine variant springt in het oog zonder
opdringerig te zijn en je kunt hem goed combineren.

MaChemist

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1238 Gepost op: 13 juli 2008 - 12:50:33
Kan iemand me zeggen wat nu juist het wezenlijke verschil is tussen benchgrade en handgrade? Buiten het verschil in zool tussen beiden kan ik niet echt een verschil zien. Nu ik heb enkel een handgrade dus kan niet echt vergelijken met een benchgrade. Is er een verschil in leerkwaliteit of afwerking?

J

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1239 Gepost op: 13 juli 2008 - 12:58:20
Citaat van: "MaChemist"
Kan iemand me zeggen wat nu juist het wezenlijke verschil is tussen benchgrade en handgrade? Buiten het verschil in zool tussen beiden kan ik niet echt een verschil zien. Nu ik heb enkel een handgrade dus kan niet echt vergelijken met een benchgrade. Is er een verschil in leerkwaliteit of afwerking?

Eerder schreef Don al iets over verschillen, wellicht helpt dit wat.

Edzardo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1240 Gepost op: 19 juli 2008 - 11:39:12
Kan het zijn dat de collectie die bij de winkels beschikbaar is verschilt van de collectie die bij de officiele site (en ook plal en pediwear)? Ik heb namelijk een monk gepast op de 348 leest, maar die kan ik dus nergens op internet terugvinden?

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1241 Gepost op: 19 juli 2008 - 12:12:44
Kan het zijn dat de collectie die bij de winkels beschikbaar is verschilt van de collectie die bij de officiele site (en ook plal en pediwear)? Ik heb namelijk een monk gepast op de 348 leest, maar die kan ik dus nergens op internet terugvinden?

Dat kan. Dan ben je waarschijnlijk in aanraking gekomen met een verkoopadres dat een MTO-bestelling heeft geplaatst. Dat staat voor Made-to-Order.

De winkelier kan dan zelf een serie schoenen bestellen op een leest en in een kleur die afwijkt van hetgeen tot de standaardcollectie behoort. Zo heeft Diederich in Groningen recent een monk op deze manier besteld in cognac, ik geloof op de 348-leest. Particulieren kunnen ook een MTO-bestelling plaatsen.

Groeten,
Don

Edzardo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1242 Gepost op: 19 juli 2008 - 12:49:47
Dank Don! Zou je dan ook de leest van handgrade modellen kunnen veranderen met een dergelijke MTO bestelling?

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1243 Gepost op: 19 juli 2008 - 13:19:18
Dank Don! Zou je dan ook de leest van handgrade modellen kunnen veranderen met een dergelijke MTO bestelling?

Ik weet niet waar de grenzen voor een MTO-bestelling liggen, daarvoor kun je het beste even Crockett & Jones een bericht schrijven.

Groeten,
Don

Janusz

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1244 Gepost op: 23 juli 2008 - 14:01:04
Vandaag was ik in Rotterdam in het ziekenhuis en daarna even de stad in gelopen om naar schoenen te kijken. Eerst even bij van den Assem geweest, vond het geen bijzondere winkel. Personeel is niet bijzonder deskundig als je kijkt naar de schoenen die ze verkopen. In de sale lag er weinig moois, de nieuwe collectie daarentegen was zeer netjes. Erg mooie Santoni's die ik nog nergens anders ben tegengekomen. Helaas gaan de Santoni's nog boven mijn budget.

Vervolgens naar Both schoenen gegaan even verderop om naar Borgioli en Crockett & Jones te kijken. De Monkton (die Clay ook heeft) sprak mij onmiddelijk aan. Een hele mooie schoen die iets spitser is dan de gemiddelde C&J. De mevrouw die mij hielp was zeer deskundig en kon mij ook het een en ander over de maakwijze vertellen. Uiteindelijk de schoen nog niet gekocht, toch een behoorlijk dure schoen voor een student. Maar mede met de goede verzoolervaring van Bogart in het achterhoofd gaat het er in de toekomst wel van komen. Schoen kostte daar trouwens 369,95.

Ik kan Both aan iedereen aanraden. Aangename ervaringen. P.s. ze verkopen ook Saphir Medaille d'or waar ik meteen 3 potjes van heb aangeschaft.
"Rugby is a hooligans game played by gentlemen; soccer is a gentleman's game played by hooligans; football is a hooligans game played by hooligans."