(...)
- iIk lees dat handgrade echt beter is dan benchgrade en zou daarom bereid zijn om wat dieper in de buidel te tasten. Echter de monk die ik aan heb gehad vandaag was op leest 348. Nu zag ik (op Pediwear, ik zou zeker handgrade graag via de internetconstructie bestellen) de Savile in de handgrade serie en die lijkt er dus op, maar staat op 337. Wat is het verchil in pasvorm/uiterlijk?
- Een iets globalere vraag: aangezien het mijn eerste mooie nette paar schoenen gaat worden, ben ik heel erg aan het twijfelen tussen zwart en een iets meer uitgesproken kleur zoals cognac. Daarnaast ook tussen suede en leer. Ik begrijp dat zwart altijd en overal onder zal gaan passen (behalve dan weer een blauw pak) en dat het wat veiliger is. Met bijv. cognac maak je echter weer iets meer een statement. Suede en leer hetzelfde: leer is wat klassieker en wellicht formeler, terwijl suede weer iets aparter is (naar mijn mening). Heeft iemand nog andere overwegingen behalve deze?
De 348 heeft een spitsere neus ten opzichte van de 337. Volgens mij is er bij de 337 wat meer ruimte in het teenstuk. Het is in ieder geval het beste om je goed te laten adviseren over de leest die bij je voet past. Een bekend adres daarvoor is SirMax. Hoe de schoen bij je voet past kun je eigenlijk alleen maar beoordelen door er zelf mee voor de spiegel te gaan staan.
Zwart is inderdaad de meest veilige keuze. Als het je eerste paar schoenen is dan zou ik daarvoor kiezen. De reden daarvoor is dat zwart inderdaad overal onder past (ook onder blauw, wellicht doel je er op dat cognac onder blauw meestal een mooier beeld geeft). In mijn beleving zou je eerste schoen er één moeten zijn die je overal onder zou kunnen dragen. Mocht het nu zo zijn dat je op korte termijn een tweede paar schoenen wilt kopen, dan doet deze overweging natuurlijk minder ter zake. Eén en ander is verder afhankelijk van je dagelijkse behoefte en de gelegenheden waarbij je de schoenen draagt. Verder is van belang welke schoenen je nu al hebt.
Voor suede geldt min of meer hetzelfde, met daarbij de opmerking dat ik eerlijk gezegd geen plaats zie voor zwart suède (als dat al bestaat). Als je begint met schoenen, dan zou ik eerst de basis in orde maken en dan de diepte in werken. Het vierde paar dat ik aanschafte was een paar in bruin suède.
Dan de keuze 'monk versus oxford'. Als je een zwarte schoen kiest, dan zou ik sowieso kiezen voor een oxford. Zwarte monks vallen voor mij in de categorie 'zwarte brogues'. Dat wil zeggen, de kleur is formeel, het model van de schoen niet. Het resultaat is dan vlees nog vis.
In het algemeen is het beter om 's avonds schoenen te passen, omdat je voeten dan groter zijn dan in de ochtend.
Groeten,
Don