Don, bij welke merken krijg in dezelfde prijsklasse (400,-) dan meer kwaliteit als ik vragen mag?
Bij handgrades van Crockett & Jones (waarbij de plal- constructie via pediwear.co.uk zo langzamerhand een publiek geheim is binnen dit forum).
Wat mij bevreemdt is dat wanneer je een handgrade en een benchgrade model vergelijkt dat de punten die ik op som (kwaliteit van het leer, kwaliteit van het binnenwerk, vorm van de leest en de manier waarop het leer zich houdt na verloop van tijd) stuk voor stuk significant beter zijn bij de handgrade modellen voor een prijsverschil van omgerekend zo'n €30.
De kwaliteit van het leer kun je onder andere afzien aan de dikte van het gebruikte leer en de manier waarop dit is gekleurd. De kwaliteit van het binnenwerk is duidelijk wanneer je zowel een hand- als een benchgrade model hebt kunnen vasthouden. De Handgrade modellen zijn bij de instap helemaal 'gevoerd' met een extra laag leer, (die bovendien kleurt bij de buitenkant). Bij benchgrade modellen ontbreekt dat volledig, tenminste bij de benchgrade die ik zelf heb vastgehad.
Bij de leest gaat het natuurlijk om een persoonlijk voorkeur, maar ik blijf de 337-leest de meest elegante leest vinden die C&J voert. Dat blijkt misschien niet als je de schoen bekijkt op een afbeelding, maar als je de schoen draagt en je staat voor een spiegel dan kan ik je verzekeren dat het 'klopt'. Duidelijker kan ik het nauwelijks omschrijven, omdat het een kwestie van smaak betreft...
De manier waarop het leer zich houdt tenslotte, dat kan ik afzien aan de handgrade die ik nu krap een jaar heb. Bij regelmatig dragen (1-2x per week) houdt het leer zich veel beter dan de benchgrade modellen waarvan forumgebruikers foto's hebben gepost.
Groeten,
Don