Auteur Topic: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux  (15707 keer gelezen)

Avvocato

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.765
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #30 Gepost op: 02 mei 2011 – 09:58:30
Ja en dat is dus precies mijn punt, het is zo'n klein groepje dat dit interessant vindt. De lezers die interesse hebben voor deze zaken lezen zelf wel de bekende boeken en websites, terwijl ik denk dat de rest echt niet zit te wachten op een stel beroepsdandy's die wel eens even aan de ignorati zullen uitleggen hoe het allemaal hoort en wat het volk toch allemaal fout doet (met een semi-grappige ingezonden brief van een burger die het toch echt niet begrepen heeft, haha) ;-)
The man with style, is the man who can smile

Swann

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.575
    • Bekijk profiel
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #31 Gepost op: 02 mei 2011 – 10:34:43
De snelheid en het gemak waarmee informatie gedeeld kan worden via het internet heeft er ook zeker aan meegeholpen. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan het boek Take Ivy. Ooit een redelijk obscuur Japans mode incrowd boek, nu dé wereldwijde stijlbijbel vd Ivy League trend. Het is zelfs in het Nederlands vertaald, over burgelijkheid op niveau gesproken.  :wink:

Touché. En dan ook nog eens met een wervelende, begeleidende tekst van eerdergenoemde beroepsdandy YvRA.*
Afijn, het moge duidelijk zijn dat ik wel overtuigd ben van de (onbewuste) verfijning van de massa, het alleen maar toejuich en me slechts erger aan de stuiptrekkingen van people-in-the-know, omdat het allemaal wel erg dichtbij komt.



*me bewust van het grijze gebied van deze reply -- bericht mag verwijderd worden door mods

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #32 Gepost op: 02 mei 2011 – 10:51:10
Hehe. Waar kan ik dat boek eigenlijk bestellen?

Clay

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 6.359
    • Bekijk profiel
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #33 Gepost op: 02 mei 2011 – 10:54:04
Hehe. Waar kan ik dat boek eigenlijk bestellen?

Amazon, maar Bol heeft hem ook.

(de Engelse versie, that is)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #34 Gepost op: 02 mei 2011 – 10:57:02
Thanks, Clay. Het was eigenijk een retorische vraag...

De Engelse versie is wel een goed idee, though.  :mrgreen:

Clay

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 6.359
    • Bekijk profiel
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #35 Gepost op: 02 mei 2011 – 13:11:48
Thanks, Clay. Het was eigenijk een retorische vraag...

De Engelse versie is wel een goed idee, though.  :mrgreen:

Sowieso niet in het Nederlands kopen :mrgreen:

paulbrussel

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.499
    • Bekijk profiel
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #36 Gepost op: 02 mei 2011 – 13:45:57
Sowieso niet in het Nederlands kopen :mrgreen:
Is de vertaling niet zo goed dan? :-)

Mediaman

  • Gast
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #37 Gepost op: 02 mei 2011 – 13:59:44
Touché.

 :P :wink:

Beroepsdandy, je zal het maar zijn.

Een krant heeft de scherpte van columnisten gewoon nodig om omgestraft boeiend te zijn voor de subgroepen binnen de totale lezersgroep, het is tenslotte slechts de mening ve columnist en niet die vd redactie.

Ik kan de het Lux katern en de column zoals gezegd wel waarderen.

HGW

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.026
    • Bekijk profiel
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #38 Gepost op: 02 mei 2011 – 14:19:52
Is de vertaling niet zo goed dan? :-)

Narci heeft het vertaald, toch?
if i stop lying i just disappoint you

Dantès

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.166
    • Bekijk profiel
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #39 Gepost op: 02 mei 2011 – 19:07:35
Het Lux katern is een zeer slap aftreksel van de zaterdagse bijlage van de Financial Times. Precies dezelfde rubrieken, zoals daar zijn lunch met.. (inclusief menu en rekening), powerdress van (in de NRC 'werkpak van').., wijncolumnpje, eetcolumnpje, receptje, restaurantrecensie, stijlcolumnpje, autocolumnpje, etc.

Grote verschil is echter de kwaliteit van de columnisten/schrijvers en de mensen en spullen die onderwerp zijn van die columnpjes. Dat blijkt wellicht het duidelijkst uit de hierboven genoemde JK en YvRA: waar zij wanhopig de ironie proberen te vinden, hebben hun Engelse equivalenten een aangeboren tongue in cheek stijl. Maar ook waar de NRC een broodje kroket luncht in A'dam met een derderangs bekende Nederlander (als gunstige uitzondering deze week een lunch met de NLse twee sterren chef in Hong Kong Richard Ekkebus), luncht de FT een hamburger met Bill Gates in Silicon Valley. En waar de wijnrecensent voor de zoveelste keer een obscuur (maar betaalbaar!) wijntje propageert uit Chili of Nieuw Zeeland, doet Jancis Robinson verslag van de Bordeaux 2010 primeur proeverijen. En waar ene Monique Snoeien quasi ironisch van haar huiselijke beslommeringen verslag doet, schrijft Mrs Moneypenny over haar costcentre#1 en costcentre#2 (dat zijn haar puberzoons die op kostscholen zitten) en over shooting parties op de Schotse moors.

Het is het allemaal net niet, zoals die hele krant het niet meer heeft sinds geruime tijd.

Mediaman

  • Gast
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #40 Gepost op: 02 mei 2011 – 19:43:41
Het blijft Nederland, doe je niks aan. De vergelijking is niet helemaal eerlijk Dantès, Bill Gates zal nooit een hamburger eten met een Nederlandse krant.

De Lux bijlage is vooral gemaakt om adverteerders uit het luxe segment een omgeving te bieden.
Laatst bewerkt op: 02 mei 2011 – 19:57:33 door Mediaman

Swann

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.575
    • Bekijk profiel
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #41 Gepost op: 02 mei 2011 – 20:52:40
Grappig dat je dat zegt inderdaad, Dantès.

Alles moet ineens snel geduid worden bij NRC, en dientengevolge kan ik NRC Next niet goed meer duiden. Lijkt me allemaal hetzelfde laken een pak, en dus volkomen overbodig. 't Is die Vandermeersch, denk ik dan, zijn rare, marginale beeld van media en zijn langharige, minderjarige eunuch die toevallig op het juiste moment op de juiste plek stond. Fantastisch artikel over die snotaap hier.

Mediaman

  • Gast
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #42 Gepost op: 02 mei 2011 – 21:03:13
Het is toch wel duidelijk dat de krant als nieuwsmedium een langzame en pijnlijke dood zal sterven?

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #43 Gepost op: 07 mei 2011 – 12:22:51
Een nieuwe aflevering.

"PRIMADELUXE
Waarin uw royaltyreporters a.i. mijmeren over de nog steeds niet opgevulde vacature van wijlen de Prins der Nederlanden.



Een royaal panorama, zo kunt u het zicht vanachter de schrijftafels van uw luxestukjestikkers rustig betitelen. Recht voor ons het azuur van de Méditerranée, links het blinkende wit van Elefante Felice. Tot 2007 was dit het buitenhuis van de koninklijke familie in Porto Ercole, Toscane. Na de bijzetting van Juliana en Bernhard, de eerste bewoners die het huis in 1960 lieten bouwen, maar nét voor het uitbarsten van de kredietcrisis, verkochten de Oranjes ‘De Gelukkige Olifant’. Een Belgische koper legde naar verluidt meer dan 10 miljoen euro neer voor Bea’s buiten. Nette marge, want de grond kregen de Oranjes ooit al als presentje van Alessandro ‘Tinti’ Borghese, de adellijke eigenaar van de archipel rond Porto Ercole. Tezamen met de verkoop van de koninklijke Grand Banks, een 85-voet jacht onder de naam Jumbo VI, hebben de Oranjes weer iets te verteren.

Porto Ercole mist de prins en prinses. Zij verschaften het lome vissersdorpje roem. Dat lag minder aan Juliana dan aan Bernhard. De Hollandse vorstin deed weinig moeite zich de Italiaanse kledingmores eigen te maken. Bij Macramé, een onbeduidend modeboetiekje bij de haven, herinneren ze zich ‘la regina’ als loyale en vriendelijke klant. „Ze was soms een half uur bezig met het passen van een jurk”, gniffelt de uitbaatster. Iedere zomer plukte de calvinistische koningin overigens dezelfde bloemetjesjurk uit de kast, waardoor het dorp de komst van Hare Majesteit aankondigde met ‘la gonna e arrivata’ – de jurk is gearriveerd.

Nee, dan de prins. De slager, die duidelijk zelf van zijn spek gesnoept heeft, mijmert over de dagen dat Zijne Koninklijke Hoogheid bij hem de chianti’s insloeg. „Rode wijn, die ze dronken bij de vis. Het bier werd apart met vrachtwagens uit Nederland aangevoerd.” En ook Il Pellicano, het enige vijfsterrenhotel in de streek, mist de rumoerige jaren zestig en zeventig.

Het havenplaatsje ligt op de route tussen St. Tropez en Capri, waardoor alle grote jachten er ankerden. De ranke Christina van Ari Onassis, de elegante Creole van Stavros Niarchos; allemaal meerden ze af op de rede van Porto Ercole. En niet te vergeten de talloze beroemde Europese en Amerikaanse acteurs die suites in Il Pellicano betrokken, vanzelfsprekend discreet met ‘hun nichtjes’. „Je hoefde de krant niet te lezen”, herinnert een gast zich, „omdat het nieuws voor je neus gebeurde.”

Die dagen zijn voorbij. Il Pellicano draait goed en de chef haalt twee Michelinsterren. Maar de échte sterren verkiezen de aangeharkte Costa Smeralda op Sardinië of het spetterend poenige St. Tropez. Resteren de zwart-witfoto’s. Overal hangen ze en herinneren aan de buren van weleer. Zelfs die keer dat er een staking om loonsverhoging uitbrak, haalde de officiële annalen van het hotel. Omdat de obers staakten, werd badmeester Nicholas Galitzine aangewezen om de zojuist arriverende majesteit te bedienen. Nerveus en bezweet excuseerde hij zich voor zijn onervaren gestuntel, maar de majesteit bleef rustig, keek vorsend over haar bril en verlaagde haar stem: „Geen probleem, dan doen we het samen.”

Oranje is niet weg uit Italië; koningin Beatrix heeft nog een onderkomen in Toscane en haar zus Christina bivakkeert in de bergen boven Porto Ercole. Maar met het verscheiden van Bernhard lijkt de flair uit de familie. Testte Van Lippe Biesterfeld de wegligging van zijn groene Ferrari’s op de haarspeldbochten van de Monte Argentario, de huidige generatie prinsen rijdt even degelijk als karakterloos Duits. Nodigde ZKH zijn jachtvriendjes en bastaarden nog uit op Elefante Felice – dat laatste uiteraard uitsluitend als ‘mammie’ op Soestdijk zat – tegenwoordig halen de Oranjes de pers eerder met zakelijke dan met privéaffaires.

Als al één Oranje in de (rem)sporen van Bernhard treedt, dan is het de 43-jarige kleinzoon Maurits. De oudste zoon van Margriet en Pieter van Vollenhoven is tegenwoordig ambassadeur van het elektrische rijden, maar geeft zo nu en dan zijn klassiek pruttelende Porsche 356 Speedster de sporen. Waar prins Bernhard zijn pakken betrok bij de Milanese kleermaker Mario Caraceni, bestelt Maurits semimaatwerk uit Napels via PC-kleermaker Oger Lusink. Kortom, kwalificaties die hem hors concours tot de stilistische erfgenaam van z’n grootvader bombarderen. Aandachtspuntje voor de prins: ‘de bladen’ mogen dan reppen over hem als ‘Prins Stout’, vergeleken met Bernhard lijkt deze prins een asceet. Zij het net iets minder dan de negen troonpretendenten die hij voor zich moet dulden.


Ingezonden brief

Geachte hoofdredactie, met stijgende verbazing las ik het epistel van de heren Kelder en Van Regteren Altena in uw kolommen. Zelden stuitte mij een ‘artikel’ meer tegen de borst dan dit brouwsel. Dat de koninklijke familie, die publicitair al zoveel heeft te verduren, nu ook niet meer veilig is in de krant, waarvan ik met overtuiging abonnee was sinds 1968. In de dagen van het Handelsblad hadden de hoofdredacteu- ren Heldring en Hofland korte metten gemaakt met een stuk waar zelfs de roddelpers zich niet aan zou wagen. Schaamt u!

Mr. J.V.M. Verpaehlen, Bilthoven"
Laatst bewerkt op: 07 mei 2011 – 12:40:38 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Charlie

  • Gast
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #44 Gepost op: 07 mei 2011 – 12:59:46
Ik vind de schrijfstijl van JK en YRA altijd zo vermoeiend.