Auteur Topic: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux  (15701 keer gelezen)

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Gepost op: 30 april 2011 – 15:15:37
Jort en Ivo schrijven voor NRC-Hbd informatief en licht ironisch over het betere herenspul.
Grappig vooral is de 'ingezonden brief' waarin op het stuk gereageerd wordt.

Linken kan niet, artikel staat op het abonnee-gedeelte. Daarom een kutpeest:


Maffioos mooi maatwerk


Libië brandt, Japan gloeit en Napels smeult. Dat laatste, ophopend huisvuil en wat liquidaties, lijkt minder ernstig dan een ontsporende revolutie of natuurramp. Was dat maar zo. De gomorra zorgt voor lege hangers in de garderobe van uw stukjesschrijvers.

We leggen het even uit. Al minstens twee jaar staat de Napolitaanse kleermakerselite onder arrest. Soms letterlijk. Zo kregen shirtmaker Fabio Borrelli en schoenmaker Sutor Mantelassi huisarrest, nadat zij volgens goed mediterraan gebruik misbruik hadden gemaakt van Europese miljoenensubsidies. Een ander icoon van textiel Italië, Cesare Attolini, zou zijn atelier zelfs noodgedwongen hebben overgedragen aan bezoedelde aandeelhouders. Het trotse ‘fatto a mano’-etiket, staande voor handwerk, zou vervangen kunnen worden door een ‘fatto a maffia’-label. In een land waar de premier onbekommerd bouwt aan een crimineel cv, geen probleem. Zou je zeggen. Maar de veranderde verhoudingen hebben de toch al legendarische levertijden opgerekt. Gevolg: onze maatshirts van Egyptisch katoen en pakken van Tas-maanse schapenwol blijven ergens steken op de lijn Napels-Amsterdam.

Napels. Nergens vloeien het vuil en het levenscredo ‘la bella figura’ contrastrijker samen dan in de stegen onder de Vesuvius. Hier wordt het mannenpak nog beschouwd als een cultuuruiting. Maar nu de bevoorrading stokt, zijn liefhebbers van mediterraan maatwerk gedwongen nieuwe aanvoerlijnen te openen. Gelukkig telt geen volk zoveel superieure solistische kleermakers als het Italiaanse.

Wij weken uit naar het zuiden, waar de warmte nog zwaardere eisen aan het pak stelt, en vonden Valentino Ricci. Dit talent uit de Zuid-Italiaanse stad Bari beëindigde zijn baan als advocaat en houdt sindsdien slechts één zeer overtuigend pleidooi: dat van het voeringloze jasje. Ricci is een geobsedeerd man, afkomstig uit een kleermakersgeslacht. Als advocaat maakte hij uit hobbyisme al zijn eigen shirts en dassen. „Ik lag met naald en draad in de wieg”, zegt hij. Uiteindelijk trok de roeping en opende hij zijn eigen naaiatelier onder het motto ‘le fodere devono morire’, wat zoveel wil zeggen als ‘dood aan de voering’. „Tot mijn verbazing”, zegt Ricci, „ontdekte ik dat niemand probeerde om het mannenpak opnieuw uit te vinden. Ik wilde proberen om een compleet ongevoerd pak te ontwikkelen, maar wél met een perfecte snit.”

Na jaren experimenteren, slaagde Ricci erin om met zijn rake kleermakerscoupe de contouren van het lichaam te volgen. Een Ricci omsluit de drager als een stoffen harnas. Schoudervullingen of traditioneel verstevigende lagen van paarden- of kamelenhaar ontbreken. Voor de mens met ook maar een zweem van corpulentie blijven zijn pakken een utopie. Ricci’s creaties hebben een iets flodderig karakter. Kenners bespeuren direct zijn handtekening. Zo plooit de schouderkop heel parmantig; voor onwetende Hollanders nogal eens reden een Ricci af te doen als een clownspak. De belijning is erop gericht om de drager zo lang en rank mogelijk te maken. Broeken zitten bijna even strak als een slim fit jeans en de schouders van het jasje zijn niks breder dan de drager zelf.

Om het effect van lengte en elegantie extra aan te zetten, heeft Ricci de kleploze zakken van het jasje zo belijnd dat de punten iets naar boven wijzen. In Italië spreken ze over ‘una tasca a barchetta’: een zak in de vorm van een bootje. Bestellingen belanden niet in computermodellen of computers, maar bestaan uit een stapel handgeschreven papiertjes vol cijfers en aantekeningen die de lichamelijke imperfecties in kaart brengen.

Keerzijde van dit compromisloze handwerk: bewegen is lastig. „Elegantie is pijn lijden”, grapt Valentino Ricci met bijna satanisch genoegen. En inderdaad, zijn extreem ranke schouder- en mouwinzet maken het de drager bijna onmogelijk om iemand de hand te schudden, laat staan een fietsstuur in handen te nemen. Fietsen kan sowieso beter worden vermeden, want met zijn voorkeur voor zakdoekdikke stoffen leidt één enkele rit tot de aanschaf van een nieuwe broek. Het Ricci-pak is de stilistische tegenpool van het stevige ‘plakpak’ waar de doorsnee kantoorknuppel zich in hult. Zij smaken het genot niet dat dragers van vederlicht maatwerk bindt: een pak dat gewichtloosheid nastreeft. Zowel tijdens het dragen als na de afrekening, in de portemonnee. Tachtig uur handwerk is zelfs in Bari niet te geef.


Ingezonden brief

Al veertig jaar draag ik uit hoofde van mijn functie dagelijks een pak. Het soort pak waar uw medewerkers over berichten is mij goed bekend. Ooit nieuwsgierig geworden naar het Italiaanse kostuum ben ik na één enkel bezoekje aan de PC Hooftstraat van een koude kermis thuisgekomen. Jasjes zonder voering, rommelige schouders en pantalons met vreemde nauwe pijpen werden mij met veel aplomb door de jongeheren-verkopers aan- bevolen. Graag wil ik uw lezers behoeden voor die belachelijk dure pakken van spaghetti kleermakers! Het vijf generaties oude Domhoff Travelling Tailors uit Heemstede levert heel wat netter en beter maatwerk voor een prima prijs/kwaliteitverhouding.

Carl Sypestein, Oegstgeest


Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Charlie

  • Gast
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #1 Gepost op: 30 april 2011 – 16:30:13
Ja, ik had het artikeltje ook gelezen, vond het eigenlijk gewoon niks.

Mediaman

  • Gast
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #2 Gepost op: 30 april 2011 – 17:45:12
Ja, ik had het artikeltje ook gelezen, vond het eigenlijk gewoon niks.

Het gaat dan ook over Italiaanse kwaliteit.

Interessante bijlage vh NRC, leuke artikel.
Laatst bewerkt op: 30 april 2011 – 17:48:01 door Mediaman

Charlie

  • Gast
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #3 Gepost op: 30 april 2011 – 17:53:56
Nou, het was meer bla-bla dan inhoud vond ik zelf.

Mediaman

  • Gast
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #4 Gepost op: 30 april 2011 – 18:30:14
Nou, het was meer bla-bla dan inhoud vond ik zelf.

Mooi.

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #5 Gepost op: 30 april 2011 – 22:29:33
„Tot mijn verbazing”, zegt Ricci, „ontdekte ik dat niemand probeerde om het mannenpak opnieuw uit te vinden. Ik wilde proberen om een compleet ongevoerd pak te ontwikkelen, maar wél met een perfecte snit.”

Pijnlijk cliché. Om het halfjaar probeert men dat. Volgens mij noemen ze dit mode.
cyka blyat

Avvocato

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.765
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #6 Gepost op: 01 mei 2011 – 08:15:38
Ja, ik had het artikeltje ook gelezen, vond het eigenlijk gewoon niks.

Dan zijn wij het ook eens met elkaar eens ;-) Tot nu toe vind ik het iedere week (i) meer van hetzelfde over stokpaardjes die de heren al jaren berijden en (ii) tenenkrommend inhoudsloos. Die ingezonden brief was de eerste keer grappig maar vind ik nu triest worden.
The man with style, is the man who can smile

Mediaman

  • Gast
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #7 Gepost op: 01 mei 2011 – 09:18:26
Wat voor ons bekend is, is voor de meeste mensen nieuw. Als de heren hiermee grotere groepen mensen informeren over deze mooie zaken is het mij prima. Zie het als verlengstuk van hun boekjes; Man & Pak, etc.

Voor ons weinig nieuwe informatie misschien, maar het meest recente stukje leerde mij wel dat Mantelassi ook is opgepakt wegens fraude. Dat wist jij al Charlie?

Iedereen realiseert zich tot wel dat wij hier niet behoren tot een meerderheid in de samenleving en dat kranten het oogmerk hebben relatief grote groepen mensen te informeren?
Laatst bewerkt op: 01 mei 2011 – 09:41:29 door Mediaman

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.693
    • Bekijk profiel
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #8 Gepost op: 01 mei 2011 – 10:13:49
Wat voor ons bekend is, is voor de meeste mensen nieuw. Als de heren hiermee grotere groepen mensen informeren over deze mooie zaken is het mij prima. Zie het als verlengstuk van hun boekjes; Man & Pak, etc.

Voor ons weinig nieuwe informatie misschien, maar het meest recente stukje leerde mij wel dat Mantelassi ook is opgepakt wegens fraude. Dat wist jij al Charlie?

Iedereen realiseert zich tot wel dat wij hier niet behoren tot een meerderheid in de samenleving en dat kranten het oogmerk hebben relatief grote groepen mensen te informeren?

Eens.

Avvocato

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.765
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #9 Gepost op: 01 mei 2011 – 11:29:05
Wat voor ons bekend is, is voor de meeste mensen nieuw. Als de heren hiermee grotere groepen mensen informeren over deze mooie zaken is het mij prima. Zie het als verlengstuk van hun boekjes; Man & Pak, etc.

Voor ons weinig nieuwe informatie misschien, maar het meest recente stukje leerde mij wel dat Mantelassi ook is opgepakt wegens fraude. Dat wist jij al Charlie?

Iedereen realiseert zich tot wel dat wij hier niet behoren tot een meerderheid in de samenleving en dat kranten het oogmerk hebben relatief grote groepen mensen te informeren?

Ja, en daarmee raak je precies mijn aarzeling. Ik heb namelijk het idee dat de gemiddelde NRC lezer dit allemaal proleterig geblaat vindt ("kijk ons toch sjiek zijn met onze oh zo dure boterzachte pakjes/vakantieaddressen/Engelse dandy-automobiel") en totaal niet zit te wachten op deze stukjes. En als het hem wel interesseert heeft hij waarschijnlijk al meer van deze twee dandy's gelezen en leest hier dus niets nieuws.
The man with style, is the man who can smile

marcos

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.152
    • Bekijk profiel
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #10 Gepost op: 01 mei 2011 – 11:44:24
Mee eens. Man & Pak vond ik leuk om te lezen. Daarna alleen maar meer van hetzelfde.

Denk ook niet dat veel mensen je begrijpen als je zegt dat je een pak laat maken waarin je je niet kunt bewegen (ik in ieder geval niet). Je zal er ook maar naar luisteren en met zo'n broek de hele dag op een bureaustoel moeten zitten.

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #11 Gepost op: 01 mei 2011 – 11:50:51
Het is allemaal een beetje overdreven.Men kan ervan uitgaan dat zij ook pakken en broeken maken waarin men kan bewegen.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

Mediaman

  • Gast
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #12 Gepost op: 01 mei 2011 – 11:53:27
Laten we wel de ironische toon vd heren in acht nemen, het is hautaine (zelf)spot.

Het is bovendien minder dan een halve pagina per bijlage/per totale krant, ik zie het meer als een column.

Dat ze bepaalde onderwerpen uitmelken is wel enigzins waar, idem in Quote, idem in Bij ons in de PC.

Maar goed, zie het als het verkondigen vh evangelie vd goede smaak, de zelfde boodschap blijven herhalen op zoveel mogelijk plaatsen. Prima, wellicht dat het ons nieuwe leden brengt en dan liever vanuit het NRC dan vanaf FOK.

Swann

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.575
    • Bekijk profiel
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #13 Gepost op: 01 mei 2011 – 12:22:40
Hm, ik weet dit allemaal zo net nog niet.

Waar vroeger Carlo & Irene (of een ander huiselijke show op RTL) het toppunt van burgerlijkheid was, gooi je nu met DWDD al hoge, burgerlijke ogen. De massa verfijnt zich onbewust op meerdere fronten -- ze mikken een zongedroogd tomaatje in de sla en, in een gekke bui, zelfs een geitenkaasje. Ze zien ook wel dat hun interieur inwisselbaar is met dat van de buren en zullen de volgende keer niet naar IKEA gaan, maar een designklassieker via Marktplaats aanschaffen. Verlichting natuurlijk wel gewoon van IKEA, want lampen zijn erg duur. Burgerlijkheid op niveau is het nieuwe burgerlijk, als je begrijpt wat ik bedoel.

En de elite raakt in het nauw, kan zich moeilijker onderscheiden, valt in herhaling, heeft stuiptrekkingen, beschimpt Carlo & Irene (waar eigenlijk al niemand naar kijkt -- dus niemand voelt zich echt aangesproken), want zelf kijken ze ook wel eens naar DWDD.

En dat laatste is wat je hier ziet: denken dat de massa nog naar Carlo & Irene kijkt. Struisvogelgedrag, ontkenning van de ontwikkeling van de massa. Youp van het Hek heeft er ook een handje van. Zeer gemakkelijk allemaal, en eigenlijk heel erg bah.

RdB

  • Gebruiker
  • Berichten: 4.202
    • Bekijk profiel
Re: Column Kelder en Van Regteren Altena in NRC Lux
Reactie #14 Gepost op: 01 mei 2011 – 12:46:15
Burgerlijkheid op niveau is het nieuwe burgerlijk, als je begrijpt wat ik bedoel.


 :lol: